آشپزی

فوت و فن ترشی در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن ترشیو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر قلمزنی

هنر ترشی و دلیل ریختن شکر در ترشی راز ترشی های خوشمزه در سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

ترشی یکی از مهم ترین ادویه های آشپزی خاورمیانه به خصوص در ایران و بالکان است. ترشی یکی از روش های نگهداری طولانی مدت علف های هرز است که غذای مورد نظر را در محلول آب نمک یا سرکه با pH پایین و شرایط اسیدی قرار می دهد. اگر غذا به اندازه کافی آب داشت، برای درست کردن ترشی، فقط نمک به آن اضافه کنید. فرآیند ترشی برای حفظ محصولات غذایی و استفاده از آنها در فصول غیر برداشت ایجاد شد.

مواد لازم برای ترشی

برای تهیه ترشی به مواد زیر نیاز دارید:

یک کیلوگرم خیار
نیم کیلو پیاز کوچک
چند فلفل سبز
چند عدد فلفل قرمز
500 گرم کلم بنفش
2 کیلوگرم گل کلم
500 گرم هویج
500 گرم بادمجان
500 گرم سیب زمینی ترشی شده
سه بوته سیر
200 گرم موسیر خشک
250 گرم نعنا و پونه کوهی
500 گرم کرفس
نمک به میزان لازم
2 لیتر سرکه سفید
2 لیتر آب
یک قاشق غذاخوری زردچوبه
دو قاشق غذاخوری سیاه دانه
یک قاشق غذاخوری دانه گلپر و گشنیز با هم
یک قاشق زیره
کمی فلفل سیاه

طرز تهیه ترشی مخلوط

تمام مواد لازم را آماده کرده و با دقت بشویید. سپس آنها را در آبکش بریزید و از آب خارج کنید و خشک کنید. از ابزارهایی مانند چاقو، چرخ گوشت یا لیسک برای خرد کردن مواد استفاده کنید. البته برای بهتر شدن طعم ترشی توصیه می شود مواد را ریز خرد کنید.

پس از خشک شدن کامل مواد، آن ها را روی دستمال یا حوله تمیزی قرار دهید و آب آن را بردارید. سپس مواد را در یک کاسه بزرگ بریزید و با هم مخلوط کنید.

برای تهیه محلول ترشی آب و سرکه را در قابلمه ای روی حرارت گاز قرار دهید و بگذارید بجوشد. وقتی آب و سرکه به جوش آمد، حرارت را خاموش کنید و بگذارید خنک شود.

سپس محلول ترشی را در ظرف شیشه ای بریزید و مواد ترشی را به آن اضافه کنید. سپس تمام ادویه ها را با هم چرخ کرده و به محلول ترشی اضافه کنید. همچنین مقداری نمک به ترشی اضافه کنید و مواد را با ترشی مخلوط کنید.

در انتها روی درب شیشه های خیارشور را نایلون بگذارید و درب آن را محکم ببندید تا هوا از شیشه خارج نشود. سپس شیشه های ترشی را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. بهترین زمان برای بدست آوردن طعم ترشی حدود 15 روز است.

هنر قلمزنی

سعی کنید ترشی های خود را در ظرف های شیشه ای بریزید و از ظروف نگهداری پلاستیکی استفاده نکنید. همچنین ترشی ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

قبل از درست کردن ترشی، مواد را با دقت خشک کنید تا کپک نزنید.

از پختن گل کلم خودداری کنید و از آن به صورت خام استفاده کنید تا سفید و ترد بماند. همچنین در صورت تمایل می توانید از پودر انبه نیز استفاده کنید. از نعنا و پونه کوهی نیز می توان برای طعم دادن به ترشی استفاده کرد.

در صورت تمایل می توانید به جای کلم بنفش از برگ های کلم سفید استفاده کنید. برخی افراد لوبیا سبز له شده را نیز به ترشی ها اضافه می کنند.

اگر پیاز خشک ندارید می توانید از پیاز خرد شده استفاده کنید و به ترشی اضافه کنید. با این حال، توصیه می شود از پیاز خشک استفاده کنید زیرا بهترین نتیجه را می دهد.

افزودن موسیر به ترشی ضروری است، اما استفاده از سیر اختیاری است، زیرا موسیر برای طعم خاص خود استفاده می شود.

می توانید سبزی های خشک مانند نعناع یا پونه کوهی را به ترشی اضافه کنید. همچنین در صورت امکان از سرکه طبیعی استفاده کنید.

ترشی تمام شده را در ظرفی بریزید و با بقیه غذا میل کنید.

راز طعم ترشی و نمک

به لطف فرمول ساده برای تهیه نمک یا ترشی، می توانید به راحتی از آن استفاده کنید. برای درست کردن نمک یا ترشی از هر کدام یک فنجان سرکه و آب، نصف پیمانه شکر و یک قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید. با افزودن ادویه های مختلف در صورت تمایل می توانید طعم دلخواه خود را به نمک یا ترشی بدهید. با کمک این فرمول ساده همیشه می توانید ترشی یا ترشی درست کنید که کپک نزند و بسیار خوش طعم باشد.

توجه داشته باشید که اگر می خواهید نمک یا ترشی با نسبت کوچکتر یا بزرگتر درست کنید، می توانید مقدار مواد را تنظیم کنید. برای کاهش نمک یا ترشی می توانید مواد را نصف کرده و یا تعداد مواد را کم کنید. همچنین در صورت تمایل بیشتر می توانید مواد را دو برابر تهیه و استفاده کنید. این روش به شما امکان می دهد به میزان دلخواه نمک یا ترشی درست کنید.

نسبت آب و سرکه

اگر سرکه برای شما خیلی داغ است، می توانید سرکه را با آب به نسبت یک به سه مخلوط کرده و حرارت دهید. پس از جوش آمدن، اجازه دهید حدود 5 دقیقه دیگر بجوشد و سپس کاملا خنک شود. این روش به شما این امکان را می دهد که تندی سرکه را کاهش دهید و طعم ملایم تری در ترشی های خود ایجاد کنید.

سرکه در ترشی

برای بدست آوردن یک ترشی خوشمزه باید از سرکه مناسب استفاده کنید و مراحل مناسب را طی کنید. در زیر متن را بازنویسی می کنم و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می دهم:

برای تهیه ترشی خوش طعم و مرغوب باید به انتخاب سرکه مناسب توجه کنید. بهترین انواع سرکه برای اچینگ سرکه انگور، سرکه کشمش و سرکه سیب است. این سرکه ها ترشی را به خوبی تنظیم می کنند و در تهیه ترشی بسیار موثر هستند.

همچنین برای جلوگیری از کپک زدن در ترشی ها باید در انتخاب سرکه دقت کنید و از سرکه های ناخالص و بی کیفیت خودداری کنید. قبل از مصرف، سرکه را چند دقیقه بجوشانید و بعد از خنک شدن از آن استفاده کنید. این کار تمام باکتری ها و میکروب ها را از بین می برد و سرکه کاملا تمیز می شود.

سبزیجات ترشی شده

برای تهیه ترشی سبزی بهتر است از سبزیجات تازه و مرغوب استفاده کنید. می توانید از هفت نوع سبزی معطر از جمله نعناع، ​​جعفری، مرزه، گشنیز، ترخون و ریحان استفاده کنید و به ذائقه خود سبزی های دیگر اضافه کنید.

برای تهیه سبزیجات ابتدا آنها را تمیز کرده و بشویید. سپس سبزیجات را به مدت 2 ساعت در آب و نمک قرار دهید تا جذب سرکه شوند. مقدار نمک موجود در آب باید به اندازه آب برنج باشد.

بعد از این مرحله سبزی ها را در آبکش بریزید و آب را روی آنها بریزید تا آب آن نرمال شود. سپس آنها را برش دهید و روی پارچه نخی بگذارید و به مدت یک روز خشک کنید. در آخر سبزی های خشک را برای ترشی آماده کنید.

دلیل گذاشتن شکر در خیارشور قانون جوشاندن سرکه ترشی پای ترشی و پنکه میزان سرکه و آب در ترشی میزان سرکه و نمک در خیارشور پای ترشی و پنکه سرکه جوشان برای ترشی ، سایت جوشاندن سرکه ترشی

نکات طلایی برای تهیه ترشی

برای تهیه خیارشور بهتر است میوه ها را قبل از مصرف به طور مختصر در سرکه بجوشانید تا طعم بهتری پیدا کند.

همچنین برای تهیه ترشی بهترین گزینه ظروف سفالی، کریستالی یا چوبی است، از ظروف پلاستیکی یا فلزی استفاده نکنید.

پس از تهیه ترشی، ظروف باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند. همچنین بهتر است هر از چند گاهی آنها را بررسی کنید و در صورت لزوم سطح مارینت شده را تمیز کنید.

در نهایت هر گونه مواد شناور روی سطح ترشی یا سرکه باید فورا حذف شود تا ترشی آلوده نشود.

آشنایی با ادویه ترشی

معمولاً در تهیه ترشی از ادویه های مختلفی استفاده می شود که طعم و عطر خوبی به ترشی می دهد. ادویه هایی که در تهیه ترشی استفاده می شود عبارتند از: نمک، میخک، فلفل سبز، فلفل قرمز، فلفل سیاه، رازیانه خشک، زنجبیل، سیاه دانه، گلپر، هل، زیره، زیره خشک، پودر خردل، زردچوبه، برگ از مو، برگ گیلاس که طعم و عطر مطبوعی به ترشی می دهد. برای بهترین نتیجه بهتر است از ادویه های تازه و با کیفیت استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا