آشپزی

فوت و فن حلوا نخودچی در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن حلوا نخودچیو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر و تکنیک حلوای نخودی

هنر حلوا و هوچی راز حلوای خوشمزه خانگی در سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

طرز تهیه حلوای ناهدچی که یکی از غذاهای متنوع و لذت بخش در بین حلواهای سنتی ایرانی است، به دو صورت انجام می شود. می توانید از آرد نخودچی به تنهایی استفاده کنید یا آرد نخودچی را با آرد سفید ترکیب کنید تا یک دسر خوشمزه به دست آورید. استفاده از هر دو نوع آرد توصیه می شود زیرا این ترکیب به لطافت و طعم حلوا کمک می کند. این حلوای دلپذیر را می توانید برای مناسبت های مذهبی، به عنوان هدیه یا حتی به عنوان یک صبحانه خوشمزه تهیه کنید و با انواع مغزها سرو کنید. در ادامه طرز تهیه حلوای نخود را با شما به اشتراک می گذاریم.

مواد لازم برای تهیه حلوای نخودی

2 فنجان آرد نخودچی

2 لیوان آرد سفید

4.5 فنجان شکر

سه چهارم پیمانه کره مایع

50 گرم کره

سه چهارم پیمانه گلاب

پودر هل، نصف قاشق چایخوری

زعفران آب پز 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه حلوای نخودی

برای تهیه حلوای نخودی خوشمزه و معطر باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول: با افزودن شکر به ظرف مناسب و ریختن آب به طوری که یک انگشت از سطح شکر بالاتر باشد، شروع کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و مرتب هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود و آب به جوش آید.

مرحله دوم: بعد از اینکه شربت به مدت 5 دقیقه جوشید، قابلمه را از روی حرارت بردارید و گلاب و زعفران دم کرده را اضافه کنید. آرد سفید و آرد نخودچی را در تابه مناسبی با حرارت بسیار ملایم مخلوط کرده و سرخ می کنیم. توصیه می شود آرد را قبل از پخت چند بار الک کنید.

مرحله سوم: وقتی بوی خامی آرد از بین رفت، دوباره آنها را الک کرده و در قابلمه برگردانید. حالا پودر هل، کره مایع و کره آب شده را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا گلوله های آرد باز شوند.

مرحله چهارم: اگر حلوای رنگ روشن‌تری می‌خواهید، آرد را برشته نکنید. پس از باز شدن گلوله های آرد و یکنواخت شدن مواد، شربت را به آرامی اضافه کرده و هم می زنیم تا حلوا لطیف شود و از کناره های کاسه جدا شود.

مرحله پنجم: اگر حلوا خیلی شل شد، آن را روی اجاق قرار دهید و هم بزنید تا سفت شود. وقتی حلوا به هم رسید، آن را در لانه ورز دهید تا یکدست شود. در آخر حلوای نخود را در ظرف مورد نظر بریزید و با خلال پسته تزئین کنید. همچنین می توانید حلوا را در قیف دلخواه بریزید و به اشکال مختلف در کپسول کیک یزدی یا شکل های دیگر تزئین کنید.

مواد لازم برای تهیه حلوای کپک زده از نخود یا براستوک دو رنگ

350 گرم آرد شیرینی سفید

آرد نخودچی 150 گرم

پودر قند 200 گرم

100 گرم کره

کره جامد 200-300 گرم

پودر هل 2 قاشق چایخوری

گلاب 2 قاشق غذاخوری

2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو

حدود نصف فنجان شکلات

بادام یا پسته خرد شده به میزان لازم

طرز تهیه حلوای نخودی دو رنگ یا براستوک

برای تهیه حلوای خوشمزه و معطر مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

مرحله 1: با الک کردن آرد سفید در تابه روی حرارت کم شروع کنید. آرد را مدام هم بزنید تا رنگ آن تغییر نکند و بوی خامی آن از بین برود. این فرآیند می تواند از 40 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.

مرحله دوم: بعد از اینکه آرد سفید کاملا پخت، آرد نخودچی را الک کرده و اضافه کنید. تفت دادن را ادامه دهید تا آرد نخودچی کاملا برشته شده و عطر آن بلند شود.

مرحله سوم: پس از خنک شدن آرد، پودر قند را الک کرده و به مخلوط آرد اضافه کنید، سپس مواد را به دو قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را جداگانه الک کنید. این روی کیفیت حلوا تاثیر می گذارد.

مرحله چهارم: پودر هل و پودر کاکائو را به یکی از قسمت ها اضافه کنید، در صورت تمایل گلاب اضافه کنید. نیمی از کره و روغن ذوب شده را به این مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیر نسبتا سفتی به دست آید.

مرحله پنجم: پودر هل را به قسمت دوم اضافه کنید، در صورت تمایل گلاب را اضافه کنید و نصف دیگر کره ذوب شده و کره جامد را اضافه کنید تا خمیری ساده درست شود.

مرحله ششم: وقتی هر دو خمیر آماده شد، آنها را در ظرف مورد نظر بریزید. ابتدا خمیر شکلاتی و سپس خمیر ساده را به صورت یک لایه در کاسه قرار دهید.

مرحله هفتم: شکلات تخته ای را به روش حمام آب آب کنید و روی حلوا بریزید. سپس بادام یا پسته خرد شده را روی شکلات می پاشیم و حلوا را برای چند ساعت در یخچال می گذاریم تا سفت شود.

مرحله هشتم: حلوا را پس از سفت شدن به قطعات مساوی برش داده و سرو کنید.

هنر حلوای سرخ شده

برای تهیه حلوای نخودچی با طعم عالی و کیفیت برتر رعایت نکات زیر در هنگام پخت ضروری است:

آردی که برای این حلوا استفاده می شود باید از نوع آرد مخصوص قنادی سفید باشد نه آرد سبوس دار یا آردی که برای نان های سنتی مانند سنگک استفاده می شود.

حلوای نخود را می توانید به مدت یک هفته در یخچال و تا یک ماه در فریزر در ظرف کاملا در بسته و در بسته نگهداری کنید.

دقت کنید که آرد خوب پخته شده و به دهان نچسبد. برای اطمینان از پخته شدن کافی آرد می توانید مقدار کمی از آن را با کره مخلوط کرده و میل کنید.

اگر به آرد نخودچی دسترسی ندارید، می توانید نخودها را خودتان آسیاب کنید و از صافی رد کنید تا آرد یکدست و یکدستی به دست آید.

برای افزایش طعم هل در حلوا استفاده از پودر هل تازه آسیاب شده توصیه می شود. برای این کار هل سبز را چرخ کرده و از صافی رد می کنیم تا پودر نرمی به دست آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا