آشپزی

فوت و فن خورشت دال عدس در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن خورشت دال عدسو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر و تکنیک خورش عدس

هنر و تکنیک خورش دال و عدس راز خورش عدس خوشمزه در سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

خورش عدس در مناطق جنوبی بسیار پرطرفدار و لذیذ است، همان طور که خورش قاتوق خوشمزه در مناطق شمالی. اما با این تفاوت که خورش عدس را معمولاً با فلفل تند درست می کنند و معمولاً در پخت آن از سبزیجات استفاده نمی شود.

در خورش عدس خوزستان معمولا از سرو به عنوان ادویه مهم استفاده می شود. برخی از افراد می توانند این خورش را با گوشت درست کنند یا به عنوان یک نان ساده میل کنند. این خورش برای برنامه های غذایی ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است.

در سایت میچم دو طرز تهیه خورش عدس خوزستانی وجود دارد. یکی با گوشت و یکی بدون گوشت. این دو روش ارتباط تنگاتنگی با تهیه خورش عدس هندی دارند و سریع و آسان تهیه می شوند.

مواد لازم برای تهیه خورش عدس

عدس قرمز: 2 فنجان فرانسوی

گوشت چرخ کرده: 200 گرم

سیر: 5 حبه له شده

سر پیاز: 1 عدد بزرگ

سیب زمینی: 2 عدد متوسط

رب گوجه فرنگی: 2 و نیم قاشق غذاخوری

تمر هندی: ½ فنجان فرانسه

فلفل قرمز، نمک، زردچوبه: اختیاری

نمک: به میزان لازم

آموزش پخت خورش عدس

برای تهیه خورش عدس خوزستانی ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و نیمی از آن را برای گوشت چرخ کرده ذخیره کنید. نصف دیگر پیاز را در روغن تفت می دهیم و وقتی سبک شد گوشت چرخ کرده را اضافه می کنیم. ادویه ها را به این مخلوط اضافه می کنند و تفت می دهند تا گوشت سرخ شده و طعم آن غلیظ شود. در این مرحله یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را به مخلوط اضافه کنید و دوباره تفت دهید تا طعم پوره گوجه فرنگی به وضوح احساس شود. وقتی گوشت آماده شد آن را کنار بگذارید و صبر کنید.

سپس عدس ها را بشویید تا آب آن شفاف شود. عدس های شسته شده را با سیب زمینی های خرد شده و به مقدار لازم آب روی حرارت ملایم قرار دهید و بجوشانید. همچنین تمر هندی را خیس کنید و سپس دانه ها و تفاله آن را از صافی رد کنید و فقط آب تمر هندی در دسترس باشد. می توانید یک قاشق غذاخوری آرد را با آب تمر هندی مخلوط کرده و رقیق کنید.

در این مرحله بقیه پیاز چرخ شده را در روغن داغ کنید و وقتی شروع به درخشش کرد سیر را له کنید و اضافه کنید. وقتی بوی سیر گرفت، باقی رب گوجه فرنگی و ادویه جات را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. وقتی به جوش آمد تمر هندی و قیمه سرخ شده را به مخلوط اضافه کنید و نمک و فلفل خورش را بررسی کنید. خورش را روی حرارت ملایم قرار دهید، زیرا خورش عدس معمولا آب‌دار و غلیظ است. پس از پخته شدن، خورش عدس را با فشار لیمو ترش سرو کنید و با برنج سس کچاپ یا نان سرو کنید.

آموزش پخت خورش عدس به سبک خوزستانی

برای تهیه خورش عدس خوزستانی بدون گوشت مراحل زیر را دنبال کنید، مگر اینکه مرحله اضافه کردن گوشت چرخ کرده را حذف کنید:

ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و نیمی از آن را برای مرحله بعد (پیاز داغ) نگه دارید. سپس پیازهای باقی مانده را در روغن تفت می دهیم تا روشن شوند. سیر له شده را اضافه کنید و بعد از بوی سیر پوره گوجه فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. وقتی به جوش آمد تمر هندی را به این مخلوط اضافه کنید. اگر طعم تمر هندی را دوست ندارید، می توانید به جای آن از پوره گوجه فرنگی استفاده کنید.

سپس عدس ها را بشویید و همراه با سیب زمینی های خرد شده و ۲ تا ۳ پیمانه آب روی حرارت ملایم قرار دهید و بجوشانید. وقتی خورش آماده شد آن را با برنج آب پز سرو کنید.

توجه داشته باشید که خورش عدس خوزستانی یا آبادانی را معمولا با تمر هندی درست می کنند. اما اگر طعم تمر هندی را دوست ندارید، می توانید به جای آن از پوره گوجه فرنگی استفاده کنید.

هنر و تکنیک خورش عدس

در هنگام پختن عدس بهتر است مراقب باشید که زیاد نپزید تا پوست عدس نرم نشود و غذا از هم نپاشد.

خورش عدس یکی از غذاهای محلی مناطق جنوبی است که می توانید طبق آداب و رسوم محلی از طعم تند و مطبوع آن لذت ببرید.

آماده شدن عدس حدود 15 دقیقه طول می کشد و زمان پخت آن حدود 40 دقیقه است.

عدس یک غذای کامل است و می توان آن را به عنوان پیش غذا، ناهار گرم در روزهای سرد زمستان یا حتی یک شام ساده با نان تازه سرو کرد.

راز طعم عدس

اگر می خواهید عدس را با طعم تندتر تهیه کنید، می توانید مقدار فلفل مصرفی را افزایش دهید و طعم تندتری به آن بدهید. همچنین به عنوان یک غذای محلی و لذیذ خوزستانی حتما پیاز و سیر و فلفل به اندازه کافی اضافه کنید و می توانید مقدار سیر را مطابق ذائقه خود تنظیم کنید.

قبل از تهیه سایر محصولات فراموش نکنید که سینه مرغ را در ظرف مناسبی بریزید و آن را تا نیمه بپزید. سپس تکه های مرغ را از قابلمه خارج کنید. دقت کنید که آب مرغ در خورش باقی نماند، زیرا می تواند طعم نامطبوعی به غذا بدهد.

طرز تهیه خورش عدس دال آبادانی، سایت نی عدس، طرز تهیه دال اصفهانی، طرز تهیه دال بوشهری، طرز تهیه دال مجلسی، عدس دال با رب انار، طرز تهیه عدس دال، غذای عدس دال ساده و خوشمزه، سایت

در حین پختن مرغ می توانید دارچین هم اضافه کنید تا عطر عدس خوش طعم شود.

مهم ترین نکته این است که دال غلیظ باشد و از آب زیاد خودداری شود تا غذا شل نشود.

اگر می خواهید دال عدس را بدون مرغ درست کنید، می توانید از تمر هندی نیز در پخت استفاده کنید.

در مراحل تهیه دال آد می توانید سیر را خرد یا له کنید، این تصمیم به ذائقه شما بستگی دارد.

نکاتی در مورد پخت عدس

برای اینکه بشقاب عدس نچسبد و نسوزد بهتر است مدام آن را هم بزنید و به دقت چک کنید که نسوزد.

مقدار فلفل مصرفی در دال عدس بستگی به ذائقه شما دارد. به دلخواه می توانید آن را کم یا زیاد کنید. با این حال، باید به یاد داشته باشید که طعم اصلی عدس در تندی بودن آن است.

اگر می خواهید دالتان ترش تر شود، می توانید مقداری آبگوشت یا آب پرتقال به آن اضافه کنید. اگر تندی دوست ندارید، می توانید مقدار تمر هندی را کم کنید یا کلا حذف کنید.

برای زیاد شدن لعاب عدس دال می توانید سیب زمینی را رنده کرده و به آن اضافه کنید.

افزایش مقدار سیر می تواند طعم بیشتری به غذا بدهد.

در دستور پخت از پوره گوجه فرنگی استفاده می شود. اگر نمی خواهید از آن استفاده کنید، می توانید آن را با یک قاشق غذاخوری سس تند جایگزین کنید.

این غذا را می توانید با نان یا برنج نیز سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا