آشپزی

فوت و فن خورشت کنگر با مرغ در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن خورشت کنگر با مرغو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

خورش کنگر با مرغ

هنر خورش کنگر با مرغ و راز خوشمزه خورش کنگر با مرغ سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

خورش کنگر یکی از غذاهای لذیذ و مقوی ایرانی است که در فصل بهار جزو غذاهای فصلی محسوب می شود. این خورش با استفاده از کنگر درست می شود. برای تهیه آن برگ های گیاه کنگر فرنگی را جدا کرده و له می کنند. سپس گوشت و سبزیجات معطر و ادویه جات را به این مخلوط اضافه می کنند. وجود آرتیشو و مواد مغذی مانند آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها در خورش کنگر فرنگی باعث شده است که این خورش خواص بی نظیری داشته باشد. به طور کلی خورش کنگر باعث تقویت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش، افزایش اشتها، کاهش کلسترول و چربی خون، بهبود عملکرد قلب، محافظت در برابر سرطان و سایر خواص مفید می شود.

خورش کنگر را می توان علاوه بر گوشت قرمز با مرغ یا بوقلمون نیز تهیه کرد. همچنین امکان تهیه خورش کنگر بدون گوشت و کاملا گیاهی نیز وجود دارد.

عناصر

کنگر 400 گرم

مرغ 1 عدد

1 قاشق غذاخوری غذا

10 عدد را انتخاب کنید

زعفران آب پز به مقدار لازم

نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

پخت خورش کنگر با مرغ

ابتدا یک پیاز بزرگ را پوست گرفته و ریز خرد کنید. سپس مقداری پیاز را در قابلمه بریزید و با کمی زردچوبه تفت دهید تا پیاز روشن و طلایی شود. سینه های مرغ را استخوان خرد کنید و به صورت مکعبی خرد کنید و به پیاز اضافه کنید.

سپس مرغ را با کمی زعفران و نمک و فلفل تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. در صورت تمایل می توانید از تکه های کامل مرغ نیز استفاده کنید. یک فنجان آب جوش روی مرغ بریزید و بگذارید کمی نرم شود.

کنگر را تمیز کرده و به اندازه دلخواه برش دهید. در تابه ای مقداری روغن بریزید و کمی کنگر فرنگی سرخ کنید. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود.

سپس کنگر تفت داده شده را با کمی زعفران به قابلمه با مرغ اضافه کنید و هم بزنید. سپس نیم ساعت بگذارید تا مواد پخته و خورش غلیظ شود. در آخر خورش را جنگلی اضافه کنید و نمک بزنید و به مدت 15 دقیقه روی اجاق بگذارید. خورش را به اندازه کافی بپزید تا رقیق و غلیظ شود. سپس با برنج سرو کنید. نوش جان!

نکات تمیز از خورش کنگر با مرغ

بهتر است در ابتدا کنگر را به خورش اضافه نکنید تا له نشود.

هنگام استفاده از زعفران در این خورش به میزان دقیق زعفران دسترسی داشته باشید و میزان مصرف را با دقت تعیین کنید.

به جای غور می توانید از آبلیمو یا رب لیمو نیز استفاده کنید تا به خورش ترشی و اسیدی بیافزایید.

همچنین بسته به سلیقه خود می توانید از گوشت بوقلمون نیز در این خورش استفاده کنید و آن را به جای مرغ یا گوشت قرمز درست کنید.

خورش کنگر با مرغ و بدون مرغ

برای تهیه خورش کنگر می توانید به جای گوشت قرمز به خصوص گوشت بره از مرغ استفاده کنید. برای این کار مرغ را به قطعات خورشتی برش دهید و طبق دستور قبلی عمل کنید. لازم به ذکر است زمان تهیه خورش کنگر با مرغ به دلیل این که مرغ سریع می پزد زمان بسیار کمتری دارد.

علاوه بر این، در برخی مناطق از دانه ها برای تهیه خورش کنگر نیز استفاده می شود. برای استفاده از لپه 150 گرم از آن را از شب قبل در چند لیوان آب بریزید و خوب خیس کنید تا زودتر بپزد و پف نکند. سپس آن را به گوشت اضافه کرده و تفت دهید و بقیه مراحل را طبق دستور اصلی انجام دهید.

هنگام سرخ کردن گوشت به هیچ وجه نباید نمک به آن اضافه کنید زیرا باعث پخت بیش از حد گوشت می شود.

برای گرفتن یک خورش کنگر ترش و خوش طعم در هنگام پخت می توانید مقداری آلو یا گوجه سبز به قابلمه اضافه کنید. این عمل به ترش شدن خورش و افزودن طعم و عطر کمک می کند.

در صورت تمایل می توانید در آخرین مرحله پخت یک قاشق غذاخوری رب پرتقال به خورش کنگر اضافه کنید. این عمل جدا از اینکه طعم و رنگ زیبایی به خورش می دهد طعم بی نظیری به آن می دهد.

در کل این دستور خورش کنگر که در موردش صحبت کردیم برای چهار نفر خوبه و می تونید با توجه به تعداد نفرات تغییرات لازم رو در مواد ایجاد کنید.

خورش کنگر خوشمزه با مرغ طرز تهیه خورش کنگر با گوشت قرمز.

راز خورش خوشمزه کنگر مرغ

هنگام تهیه خورش کنگر می توانید از آبغوره یا آبلیمو برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. این مواد به دلخواه می توانند طعم و تازگی بیشتری به خورش ببخشند.

خورش کنگر معمولا از کنگرهایی که در فصل بهار می رویند تهیه می شود. در این فصل می توانید این سبزی خوشمزه را بپزید و سپس آن را فریز کنید تا بتوانید این خورش خوشمزه را در تمام طول سال بپزید. این غذا منبع غنی ویتامین ها است.

برای تهیه این غذا سبزی هایی مانند نعناع و جعفری را به مقدار مساوی مخلوط و خرد کنید. اگر به جای گوشت از تکه های سینه مرغ استفاده کنید طعم عالی و زمان پخت کمتری خواهید داشت. با این روش می توانید یک خورش کنگر مرغ خوشمزه درست کنید.

در 10 دقیقه آخر زمان پخت، یک قاشق غذاخوری پاستا را در روغن تفت دهید و به خورش اضافه کنید تا رنگ و طعم بی نظیری به خورش شما بدهد. اگر در فصل بهار این خورش را با کنگر تازه درست کنید، می توانید از مقداری آلو به عنوان چاشنی استفاده کنید و طعم خاصی به آن بدهید.

طرز پخت خورش کنگر با لپه

در صورت تمایل می توانید این خورش را با لپه و ماکارونی تهیه کنید. برای این کار بعد از پختن گوشت 100 گرم لپه پخته شده را با 2 قاشق ماکارونی در روغن تفت دهید و همراه با کنگر به خورش اضافه کنید و بگذارید کاملا بپزد.

از این روش برای افزایش طعم و بهبود کیفیت خورش کنگر استفاده کنید و بگذارید همه مواد خوب با هم ترکیب شوند و خورش را یکدست و خوشمزه بپزید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا