آشپزی

فوت و فن خورش بامیه در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن خورش بامیهو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر خورش بامیه

هنر خورش بامیه و غلیظ کردن ادویه نکات خورش بامیه در سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

خورش بامیه یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که از موادی مانند بامیه، گوشت گوسفند، لپه و سبزیجات تهیه می شود. برای تهیه این غذا مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا بامیه ها را به مدت یک ساعت در آب خیس کنید تا گرد و غبار و کثیفی از بین برود. سپس بامیه ها را در قابلمه آب و نمک به مدت 30-40 دقیقه بجوشانید تا نرم شوند.

همزمان با جوشاندن بامیه گوشت گوسفندی را با پیاز و روغن در قابلمه تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند و گوشت نرم شود.

سپس لپه و سبزیجات دلخواه را به گوشت و پیاز اضافه کنید و همه چیز را مخلوط کنید. می توانید از سبزیجاتی مانند تره فرنگی، جعفری و شنبلیله استفاده کنید.

پس از جوشاندن بامیه، آن را به گوشت و سبزی اضافه کنید و 15-10 دقیقه دیگر روی حرارت ملایم بپزید تا همه مواد خوب مخلوط شده و غذا آماده سرو شود.

در نهایت برای افزایش طعم خورش بامیه می توانید آبلیمو و زردچوبه را به آن اضافه کنید. این مواد عطر و طعم خاصی به غذا می دهند و طعم غذا را تکمیل می کنند.

قبل از سرو می توانید روی خورش بامیه را با تره فرنگی چرخ کرده تزیین کنید. این باعث زیبایی و رنگ به ظاهر غذا می شود.

انتخاب خوب بامیه

برای خرید بهترین بامیه و پخت خورش بهینه بامیه می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

انتخاب بامیه: بهتر است یک بامیه کوچکتر و جوان با رنگ سبز تیره انتخاب کنید. دقت کنید که بامیه لکه های سیاه یا قهوه ای نداشته باشد. این نشان می دهد که بامیه تازه و با کیفیت است.

بررسی خشکی بامیه ها: مطمئن شوید که بامیه خشک نشده باشد و رویه آن کاملا نرم باشد. بامیه خشک می تواند در هنگام پخت لزج شود و روی بافت غذا تاثیر بگذارد.

بامیه ها را بشویید: بامیه ها را در آب بریزید و کمی نمک اضافه کنید. سپس آنها را به آرامی بشویید و به مدت نیم ساعت در آب نمک قرار دهید. در آخر آب آنها را عوض کرده و ربع دیگر در آب نگه دارید. سپس بامیه ها را آبکشی کنید.

تهیه بامیه منجمد: اگر بامیه را از قبل منجمد کرده اید، آن را از فریزر خارج کنید تا آب شود و قبل از پخت به دمای اتاق برگردید.

پخت بامیه: هنگام پختن خورش بامیه مراقب باشید دمای کره یا روغن آن کمتر از حد متوسط ​​باشد و بامیه ها را به آرامی اضافه کنید. بهتر است قبل از افزودن بامیه، روغن را با دمای کافی گرم کنید تا بامیه ها به طور یکنواخت سرخ شوند و طعم و بافت مطلوبی داشته باشند.

مواد لازم برای تهیه خورش بامیه

گوشت خورشتی —————-> 400 گرم
بامیه —————-> 700 گرم
گوجه فرنگی —————-> 600 گرم
برند هندی —————-> نیم بسته
پیاز —————-> دو عدد درشت
سیر —————-> بوته کوچک
روغن —————-> به مقدار لازم
نمک —————-> به میزان دلخواه
فلفل —————-> به میزان دلخواه
زردچوبه —————-> اختیاری است
فلفل خرد شده برای تزئین —————-> به دلخواه
آماده سازی —————-> 10 دقیقه
زمان پخت —————-> 90 دقیقه
کل زمان پخت —————-> 100 دقیقه

طرز تهیه بامیه

ابتدا پیاز را خرد کرده و در قابلمه را به همراه گوشت خوش طعم تفت دهید. سپس ادویه ها را به مواد اضافه کنید و دوباره تفت دهید.

سپس به اندازه کافی آب به قابلمه اضافه کنید و محتویات آن را بپزید تا گوشت نرم شود.

در همین حین فوک هندی را با آب در حال جوش مخلوط کرده و بگذارید خوب خیس بخورد و طعم آن آزاد شود.

سیر را پوست گرفته و رنده کنید. سپس در کمی روغن تفت دهید و پوره گوجه فرنگی را روی سیرها بریزید. اجازه دهید آب آن تبخیر شود و مواد با هم سرخ شوند.

بامیه ها را تمیز کرده و کمی از ساقه آن را جدا کنید اما مراقب باشید که ساقه آن را از ته بامیه جدا نکنید تا خورش نچسبد.

مخلوط نیل و آب را از صافی رد کنید. سپس گوشت پخته شده، بامیه، تمبر خیس خورده و پوره گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید.

نمک را به مزه اضافه کنید، خورش را بجوشانید و بگذارید همه مواد خوب مخلوط شوند و طعم خوبی به خورش بدهد.

هنر خورش بامیه

توصیه می شود بامیه را به طور متوسط ​​تکان دهید تا نیفتد. برای این کار می توانید دسته های کاسه را گرفته و به آرامی و با احتیاط بامیه ها را برگردانید.

هنگام اضافه کردن آب به خورش بهتر است دقت کنید و به مقدار مناسب آب اضافه کنید. استفاده زیاد از آب باعث رقیق شدن خورش و از دست دادن شکل آن می شود.

شعله زیر قابلمه نباید زیاد باشد تا بامیه ها اضافه شود و خورش نچسبد. بهتر است خورش را روی حرارت ملایم تا متوسط ​​بپزید.

برای رنگ و طعم بهتر می توانید بامیه ها را قبل از افزودن به گوشت کمی تفت دهید.

برای طعم دادن به خورش می توانید به جای تامبارا از لیمو عمانی، آبلیمو، آبگورا یا دانه خرنوب استفاده کنید.

توجه داشته باشید که خورش بامیه از ماهی کاد درست می شود.

سعی کنید ساقه بامیه را از پایین بیرون نکشید. زیرا این کار باعث چسبندگی خورش می شود.

برای تهیه این خورش می توانید از گوشت گوساله یا بره استفاده کنید. اگر گوشت قرمز دوست ندارید یا رژیم دارید می توانید از مرغ استفاده کنید.

برای افزایش طعم خورش می توانید آب پر اضافه کنید یا از آب گوشت استفاده کنید.

در صورت تمایل می توانید به جای گوجه فرنگی از یک الی دو قاشق رب گوجه فرنگی استفاده کنید تا خورش غلیظ تر و خوشمزه تر شود. همچنین می توانید گوجه فرنگی را همراه با پیاز و گوشت تفت دهید تا طعم بیشتری به خورش بدهید.

در صورت تمایل می توانید برای افزایش غلظت و طعم، سیب زمینی شیرین را به همراه بامیه به خورش اضافه کنید.

برای خوش طعم شدن خورش می توانید از ادویه های مختلف مانند زیره، گلپر، دارچین، زعفران پخته و زنجبیل استفاده کنید.

در نهایت برای درست کردن خورش بامیه بدون گوشت، می توانید بامیه را تفت دهید و یک مخلوط ادویه اضافه کنید تا طعم خوبی به آن بدهد.

راز خورش بامیه خوشمزه

برای خوش طعم شدن خورش بامیه استفاده از ادویه هایی مانند دارچین، گلپر، زعفران، آبلیموی تازه و زیره توصیه می شود.

همچنین برای بهتر شدن طعم خورش می توانید در مرحله پخت گوشت پیاز قهوه ای داغ به آن اضافه کنید.

اگر نتیجه بهتری می‌خواهید، می‌توانید بامیه را قبل از پخت با کمی روغن تفت دهید، مخصوصاً اگر از ماهیچه بره استفاده کنید که بهترین گوشت برای خورش بامیه شناخته می‌شود.

برای طعم لذیذتر و مقوی تر می توانید آب فلوماستر یا پوره گوجه فرنگی را به خورش بامیه اضافه کنید.

در مرحله پخت خورش بامیه، بهتر است حرارت را کمی تنظیم کنید تا بامیه سفت بماند و خورش نچسبد. همچنین بهتر است خورش را با قاشق هم نزنید و در صورت نیاز قابلمه را تکان دهید تا خورش نشکند.

چاشنی بامیه برای خورش

خورش بامیه یک غذای جنوبی است که معمولا با ادویه هایی مانند فلفل قرمز تند و پودر زنجبیل تهیه می شود. در این دستور فلفل قرمز و زنجبیل حذف شده است، اما اگر تند دوست دارید، می توانید با اضافه کردن نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز و نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل، خورش را تندتر کنید. همچنین استفاده از پودر پیاز، پودر سیر و پاپریکا نیز می تواند به خوش طعم شدن خورش و خوش طعم شدن آن کمک کند.

در دستور خورش بامیه اصل زعفران وجود ندارد. اما اگر می خواهید خورش خوش رنگ تری داشته باشید، می توانید هنگام اضافه کردن بامیه به خورش، یک یا دو قاشق غذاخوری زعفران پخته غلیظ اضافه کنید. همچنین از ادویه هایی مانند دارچین، گلپر، زعفران، آبلیموی تازه و دانه زیره نیز می توان برای خوش طعم شدن خورش استفاده کرد. همچنین برای خوش طعم شدن خورش بامیه می توانید از پیازچه به همراه پیازهایی که هنگام پختن گوشت خورش اضافه می کنید استفاده کنید.

برای جلوگیری از چسبیدن بامیه چه کنیم؟

برای جلوگیری از چسبندگی بامیه می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

استفاده از بامیه های ریز: بامیه های کوچک بافت یکدست تری دارند و در هنگام پخت به راحتی باز نمی شوند. برای غلیظ شدن بهتر خورش از این نوع بامیه استفاده کنید.

حفظ بافت بدن بامیه: هنگام تمیز کردن بامیه مراقب باشید به بافت بدن آن آسیبی وارد نشود. بامیه باید سفت و بدون ترک یا آسیب باقی بماند.

پخت با حرارت کم: برای جلوگیری از پاشیدن بامیه، خورش را با حرارت ملایم بپزید. حرارت زیاد می تواند باعث ترکیدن بامیه شود، پس بهتر است از حرارت ملایم تری استفاده کنید.

نکوبید: پس از پخته شدن، بامیه ها نرم و لطیف می شوند. بنابراین توصیه می شود خورش را زیاد هم نزنید تا بامیه ها از هم نپاشد. با کمی حرکت بامیه ها باز می شوند و خورش شما می چسبد.

اگر خورش بامیه دوست ندارید می توانید از ادویه ها و طعم دهنده های دیگر استفاده کنید. برای مثال می توانید از فلفل دلمه ای، پودر زنجبیل، پودر پیاز و سیر و فلفل قرمز برای خوش طعم شدن خورش و خوش طعم شدن آن استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید خورش خوش رنگ تری را امتحان کنید، می توانید هنگام اضافه کردن بامیه به خورش، یک یا دو قاشق غذاخوری زعفران غلیظ آب پز اضافه کنید.

ادویه خورش بامیه برای غلیظ شدن خورش بامیه, طرز تهیه خورش بامیه با ماهی و گوشت, طرز تهیه خورش بامیه مجلسی خوشمزه, طرز تهیه خورش بامیه ساده, خورش بامیه با کدو, سایت خورش بامیه با مرغ, طرز تهیه خورش بامیه با گوشت بره

خورش بامیه با مرغ

اگر نمی خواهید از گوشت قرمز استفاده کنید می توانید از مرغ برای تهیه این خورش استفاده کنید. در این صورت مرغ را بیشتر به خورش اضافه کنید. مثلا برای دستور فوق می توانید 600 تا 800 گرم مرغ به خورش اضافه کنید. طرز پخت این خورش مرغ هیچ تفاوتی با پخت خورش گوشت قرمز ندارد.

خورش بامیه با تمر هندی

تمر هندی در شهرهای جنوبی کشور به عنوان ادویه برای طعم دادن به خورش بامیه استفاده می شود و طعم خوبی به این خورش می دهد. برای استفاده از تمر هندی می توانید 50 گرم از آن را با مقداری آب جوش رقیق کرده و سپس صاف کرده و به خورش اضافه کنید. در صورت تمایل بیشتر ترشی در خورش می توانید از تمر هندی بیشتر استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا