آشپزی

فوت و فن خورش به آلو در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن خورش به آلوو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر خورش آلو

هنر خورش با آلو راز خورش آلو خوشمزه خوشمزه و خانگی سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

خورش آلو که یکی از خورش های پرطرفدار و رایج در آشپزی ایرانی است، با گوشت بره یا مرغ، سبزیجات تازه و ترکیبی از ادویه های معطر درست می شود. استفاده از ترکیب های مختلف سبزیجات خشک در این خورش طعم و عطر بسیار متنوعی را به ارمغان می آورد. خورش های مختلف با توجه به ترکیب متفاوت سبزیجات و ادویه های استفاده شده در آنها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

مواد لازم برای پخت خورش آلو

گوشت گوسفند —————> 400 گرم

پیاز —————> متوسط

تا —————> 300 گرم

آلو خورشتی —————> 10 تا 12 عدد

شکر —————> یک قاشق غذاخوری

آب لیمو —————> یک قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی —————> 2 تا 3 قاشق غذاخوری

زعفران آب پز —————> نصف پیمانه

روغن —————> به میزان لازم

نمک، فلفل، پودر سیر و دارچین —————> به میزان دلخواه

آموزش پخت کاسه آلو

برای تهیه خورش، گوشت را به قطعات متوسط، نه ریز و نه زیاد برش دهید. گوشت ها را در تابه با کمی روغن تفت می دهیم تا آب آنها گرفته شود و رنگ آنها طلایی شود. چغندرهای خرد شده را با آبلیمو مخلوط کنید تا رنگ آن حفظ شود.

پیاز را به صورت نوارهای نازک برش می دهیم و در چربی جداگانه سرخ می کنیم تا طلایی شود. پودر سیر و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و گوشت را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی نامطبوع گوشت از بین برود. در این مرحله مقداری زردچوبه اضافه کنید تا طعم گوشت بهتر شود.

یک لیتر آب به تابه اضافه کنید و همه مواد را خوب مخلوط کنید. پوره گوجه فرنگی، دارچین، آلو و پوست پرتقال را به خورش اضافه کنید و هم بزنید.

اگر آلوها سفت هستند، چند ساعت قبل از پخت در آب خیس کنید. می توانید کمی شکر اضافه کنید تا خورش شیرین تری داشته باشید.

در آخر زعفران دم کرده را به خورش اضافه کنید تا طعم آن بیشتر شود بعد از حدود نیم ساعت خورش شما آماده سرو است و می توانید آن را با برنج تازه سرو کنید و از طعم مطبوع آن لذت ببرید.

هنر خورش آلو با مرغ

مرسوم است که هنگام پختن خورش آلو از گوشت قرمز مانند گوشت بره یا گاو استفاده می شود. با این حال، اگر تمایلی به خوردن گوشت قرمز ندارید یا محدودیت های غذایی ندارید، می توانید به جای آن از گوشت های سفید مانند مرغ یا بوقلمون استفاده کنید.

برای تهیه این خورش با گوشت سفید کافیست گوشت قرمز را از دستور خارج کرده و 600-800 گرم مرغ یا بوقلمون را جایگزین آن کنید. مراحل پخت این خورش تا حدودی شبیه گوشت سفید است، اما نکته مهم این است که استفاده از گوشت مرغ زمان کمتری برای پخت می برد.

نکات مهم در تهیه خورش

هنگام پختن خورش باید مراقب باشید که خورش زیاد پخته نشود و له نشود. برای حفظ طعم و بافت خورش، بهتر است قبل از اینکه کاملاً پخته شود، حرارت را خاموش کنید.

در زمان پخت خورش مهم است که مقدار آب داخل آن به اندازه ای باشد که حبوبات بتواند روغن آن را جذب کند و خورش خشک نشود. افزودن آلو به خورش می تواند طعم دلپذیر و ملایمی بدهد و از کدو نیز برای ایجاد طعم بی نظیری در خورش استفاده می شود.

اگر می خواهید آلو را به خورش اضافه کنید، حدود 10-5 دقیقه قبل از پایان پخت این کار را انجام دهید. اگر از روغن جگر ماهی استفاده می کنید، قبل از اضافه کردن به خورش، آن را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود، سپس پس از پخته شدن گوشت، روغن جگر ماهی را به خورش اضافه کنید و در قابلمه زیر فشار بپزید. 10 دقیقه دیگر همچنین در صورت تمایل می توانید به جای گوشت قرمز در خورش از مرغ استفاده کنید.

چگونه بهترین را انتخاب کنیم

وقتی برای خرید میوه می روید، توصیه می شود آنهایی را انتخاب کنید که رنگ زرد روشن دارند. این میوه ها ممکن است پوستی با موهای قهوه ای داشته باشند، اما می توانید به آرامی این موها را از پوست جدا کنید. رنگ این میوه از سبز روشن تا زرد طلایی متغیر است. اغلب در ابتدای فصل زنبورها سبز هستند و به مرور زمان در پایان فصل به زرد طلایی تبدیل می شوند. هر دو نوع رنگ برای پخت و پز مناسب هستند.

لوبیا سبز اگر چند روز بیرون از یخچال نگهداری شود به تدریج رسیده و زرد می شود. با این حال، مراقب باشید که آنها را بیش از یک هفته بیرون از یخچال نگه ندارید تا خراب نشوند. مانند سیب، هلو نیز در یخچال ماندگاری بیشتری دارد. حشرات معطر معمولا کوچکتر هستند و پوست آنها دارای موهای زائد است که به راحتی با شستن از بین می رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا