آشپزی

فوت و فن خورش قارچ در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن خورش قارچو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر خورش قارچ

هنر خورش قارچ راز خورش قارچ خوشمزه خوشمزه و خانگی سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

خورش ها نقش مهم و ارزشمندی در سفره های غذاخوری ایرانی دارند و در سراسر ایران از تنوع بالایی برخوردار هستند. در نقاط مختلف ایران خورش ها با روش ها و فرهنگ های متفاوتی تهیه می شود. این غذاها اغلب بر پایه گوشت یا مرغ هستند و منبع غنی پروتئین هستند.

خورش قارچ یکی از محبوب ترین خورش های سبزیجات است که به جای گوشت با قارچ درست می شود و منبع عالی پروتئین محسوب می شود. این خورش خوشمزه برای گیاهخواران و افرادی که گوشت را کنار گذاشته اند، بدون نیاز به گوشت، پروتئین را تامین می کند. در اینجا طرز تهیه خورش قارچ همراه با نکات و ترفندها توضیح داده می شود.

مواد لازم برای پخت خورش قارچ

قارچ: 200 گرم

جعفری: 500 گرم

نعنا: 250 گرم

پیاز: 2 عدد

سیر: 2 حبه

زعفران آب پز: ۲ قاشق غذاخوری

آبغوره با آب پرتقال: نصف فنجان

نمک، فلفل، ادویه کاری و زردچوبه: به میزان لازم

کره: به میزان لازم

آب جوش: 3 فنجان

طرز پخت خورش قارچ

ابتدا پیازچه و جعفری را بعد از شستن به اندازه های مناسب خورش برش بزنید. سپس این سبزیجات خرد شده را در تابه بریزید و روی آتش بگذارید. برای حذف آب از سبزیجات حرارت را کاهش دهید. در این مرحله، کمی روغن اضافه کنید و سبزیجات را تفت دهید تا پخته شوند.

پیازها را خرد کرده و در قابلمه بریزید و کمی روغن اضافه کنید و تفت دهید تا نرم و طلایی شوند. سپس سیر رنده شده و مقداری فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه کاری را اضافه کنید.

سبزیجات سرخ شده را به محتویات قابلمه اضافه کنید و حدود پنج دقیقه به همراه سیر و پیاز تفت دهید و کمی نمک اضافه کنید.

در مرحله بعد آب داغ را به قابلمه اضافه کنید و درب آن را ببندید. حرارت را کم می کنیم تا خورش خوب بپزد و سبزی ها نرم شوند که حدود 45 دقیقه طول می کشد.

در همین حین قارچ ها را در تابه ای دیگر با کمی روغن تفت دهید. در پانزده دقیقه آخر پخت خورش قارچ سرخ شده را به آن اضافه کنید. در این مرحله می توانید زعفران پخته شده و شاهی را نیز به خورش اضافه کنید. در قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید تا قارچ ها به خوبی با خورش مخلوط شوند. وقتی روغن جدا شد خورش آماده است. این زمانی است که می توانید خورش را در ظرفی سرو کنید و با برنج زعفرانی سرو کنید.

نکات مهم در مورد قارچ در خورش قارچ

قارچ منبعی غنی از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، فیبر، مس، آهن و آنتی اکسیدان است و خاصیت گرم کنندگی دارد. این ماده غذایی در پیشگیری از انواع خاصی از سرطان مانند سرطان سینه و پروستات موثر بوده و به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می کند. هنگام خرید قارچ، نباید فقط به دنبال قارچ های سفید براق باشید. ویژگی یک قارچ خوب وزن آن است که باید نسبتاً بزرگ باشد. قارچ های سبک و نرم معمولا کیفیت خوبی ندارند. علاوه بر این، یک اسفنج سالم نباید ترک یا لکه های قهوه ای داشته باشد. اگر قارچ ها این ویژگی ها را دارند، مصرف آن ها فقط به صورت پخته توصیه می شود. برای تهیه خورش قارچ استفاده از قارچ های ریز توصیه می شود.

لحظات مهم برای پیاز در خورش با قارچ

برای بررسی کاربردهای مختلف پیاز ابتدا باید به پیاز زرد اشاره کرد که معروف ترین عضو خانواده پیاز است و به عنوان بهترین گزینه برای طیف وسیعی از غذاها شناخته می شود. پیاز سفید با طعم ملایم تر از پیاز زرد در موارد مشابه پیاز قرمز استفاده می شود. این شامل خوردن خام، افزودن به سالاد و دیپ، و به ویژه در غذاهای مکزیکی است. پیاز قرمز با فیبر بیشتری نسبت به رنگ سفید و زرد، علاوه بر رنگ زیبایی که برای تزیین غذا استفاده می کند، انتخاب خوبی برای سالاد، کباب و ساندویچ است. با این حال، پیاز قرمز طعم و عطر کافی برای پخت و پز ندارد.

لحظات مهم برای زعفران در خورش قارچ

همیشه به استفاده از چای زعفران غلیظ توجه کنید. زیرا جوشاندن زعفران در آب زیاد باعث رقیق شدن آن می شود و برای رسیدن به رنگ دلخواه باید زعفران بیشتری مصرف کرد. بنابراین روش دم کردن زعفران بسیار مهم است. ابتدا پودر زعفران را بدون افزودن شکر یا شیرین کننده دیگر درست کنید. سپس به ازای هر قاشق چایخوری پودر زعفران، دو قاشق غذاخوری آب جوش و دو تکه یخ اضافه کنید. این عمل باعث می شود زعفران شوکه شود و رنگ بیشتری آزاد کند.

برای نگهداری زعفران پخته، آن را در ظرف درب دار بسته و در فریزر قرار دهید. هنگام استفاده اجازه دهید در دمای اتاق ذوب شود. بعد از هر بار استفاده، زعفران باقی مانده را دوباره در فریزر قرار دهید. دقت کنید که زعفران استفاده شده از نوع اصلی باشد. برای تشخیص زعفران اصل، کمی از آن را بین انگشتان خود فشار دهید و چک کنید. اگر روغن آزاد نکند نشان دهنده اصالت آن است. زعفران های بی کیفیت معمولا ظاهری براق دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا