آشپزی

فوت و فن دال عدس در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن دال عدسو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر بشقاب عدس

هنر و تکنیک لنز و راز طعم عدس و نکاتی برای پخت عدس در سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

عدس دال نوعی عدس قرمز یا نارنجی است که در مقایسه با عدس معمولی کوچکتر است. این نوع عدس خواص دارویی زیادی دارد. مصرف عدس با تامین مقدار زیادی پروتئین، به ویژه برای زنان باردار توصیه می شود. زیرا می تواند به تقویت بدن و افزایش سطح انرژی کمک کند.

این نوع عدس دارای مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و پتاسیم است که بر سلامت جنین و مادر تاثیر می گذارد. علاوه بر این، از خواص درمانی عدس می توان به درمان اختلالات گوارشی، کاهش یبوست، کنترل سطح قند خون، تقویت بینایی، تقویت عضلات قلب، کمک به کاهش وزن، درمان درد استخوان و مفاصل، بهبود گردش خون و خواص درمانی بیشتر اشاره کرد.

بنابراین مصرف عدس به عنوان منبع پروتئین و مواد معدنی غنی می تواند نقش مهمی در حفظ سلامت جنین و مادر، کمک به کاهش بیماری های گوارشی و دیابت، تقویت سیستم ایمنی و بهره مندی از سایر خواص درمانی داشته باشد.

مواد لازم برای تهیه عدس

2 عدد پیاز متوسط

آب لیمو به میزان لازم

15 حبه سیر

3 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

سینه مرغ 1 عدد

2 عدد سیب زمینی

عدس قرمز 4 فنجان

نمک به میزان لازم

فلفل به میزان لازم

یک قاشق چای خوری زردچوبه

یک قاشق چایخوری ادویه کاری

2 قاشق غذاخوری کره

طرز تهیه عدس دال

برای تهیه عدس مراحل زیر را دنبال کنید:

سینه مرغ را خیلی ریز خرد کنید و در قابلمه مناسبی بچینید.

یک فنجان آب به قابلمه اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب بجوشد.

حرارت را کم کنید و مقداری دارچین به قابلمه اضافه کنید تا مرغ طعم خوبی پیدا کند. در قابلمه را ببندید و اجازه دهید مرغ به مدت 7 دقیقه بپزد.

پس از پخته شدن مرغ، تکه های آن را از قابلمه خارج کنید.

سیب زمینی ها را چهار قسمت کرده و در قابلمه دیگری بریزید. کمی آب اضافه کنید و حرارت دهید تا سیب زمینی ها خوب بپزند.

سپس سیب زمینی ها را از قابلمه خارج کرده و له کنید.

پیاز را نگینی خرد کرده و در تابه ای با روغن بریزید. روغن را داغ کرده و پیاز را تفت دهید تا نرم و طلایی شود.

عدس و آب را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عدس ها نرم شوند.

سپس تکه های مرغ و سیب زمینی را به قابلمه اضافه کنید و 10 دقیقه بگذارید تا مواد مخلوط شوند.

در نهایت با اضافه کردن نمک، فلفل و آبلیمو، طعم عدس را تنظیم کنید.

بعد از 5 دقیقه خورش عدس آماده است.

هنر بشقاب عدس

با توجه به اینکه عدس معمولا با طعم تند پخته می شود، می توانید مقدار فلفل را افزایش دهید و طعم تند تری به آن بدهید. همچنین برای ایجاد طعم لذیذ و محلی خوزستان در عدس باید از سیر و پیاز و فلفل به مقدار کافی استفاده کرد. می توانید مقدار سیر را مطابق با سلیقه خود تنظیم کنید و به دلخواه آن را افزایش دهید.

قبل از تهیه بقیه محصولات فراموش نکنید که سینه مرغ را در قابلمه مناسبی بجوشانید و تا نیمه بجوشانید. سپس تکه های مرغ را از قابلمه خارج کنید. توجه داشته باشید که در عدس از هیچ نوع آب مرغ استفاده نکنید زیرا می تواند طعم نامطبوعی به غذا بدهد.

در طول فرآیند پخت مرغ، می توانید دارچین اضافه کنید تا طعم لذیذی به دال عدس بدهد.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که بشقاب عدس باید غلیظ و کم آب باشد و خمیری نباشد.

در صورت تمایل می توانید عدس را بدون مرغ تهیه کنید. همچنین می توانید از تمر هندی در تهیه دال اد استفاده کنید.

در مراحل تهیه عدس می توانید سیر خرد شده یا له شده را اضافه کنید اما بستگی به ذائقه شما دارد.

نکاتی برای پخت عدس

یکی از چالش های پخت دال آدس چسبیدن و سوختن آن است. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است عدس ها را مدام هم بزنید تا نسوزند.

مقدار فلفل مصرفی در عدس بستگی به ذائقه شما دارد. می توانید مقدار فلفل را به دلخواه کم یا زیاد کنید، اما به یاد داشته باشید که طعم اصلی عدس در حرارت آنهاست.

طرز تهیه دال عدس اصفهانی، دال عدس بوشهری، دال عدس آبادانی، دال عدس مجلسی، طرز تهیه دال عدس، آشپز ایرانی، طرز تهیه دال عدس بدون تمر هندی، دال عدس ساده و خوشمزه، طرز تهیه دال عدس با برنج،

اگر می خواهید دالادها طعم ترش بیشتری پیدا کنند، می توانید مقداری آب یا آب پرتقال به آن اضافه کنید. اما اگر ترجیح می دهید غذایتان اسیدی کمتری داشته باشد، می توانید تمر هندی را کاهش دهید یا حتی آن را حذف کنید.

برای داشتن لعاب بیشتر در عدس دال می توانید سیب زمینی را رنده کرده و به آن اضافه کنید.

با افزایش مقدار سیر در عدس، می توانید طعم متمایزتری به دست آورید.

این دستور به پوره گوجه فرنگی نیاز دارد. اگر از رب گوجه فرنگی استفاده نمی کنید، می توانید یک قاشق غذاخوری سس تند اضافه کنید.

این غذا را می توانید با نان یا برنج سرو کنید.

خواص استثنایی لنز

عدس قرمز یا عدس دارای ویتامین ها و خواص بیشتری نسبت به عدس معمولی است. این غذا برای افرادی که کمبود آهن دارند بسیار مناسب است. طبق تحقیقات، عدس دال به دلیل داشتن ویتامین های A، C، E و روی به عنوان منبع مفیدی برای حفظ بینایی سالم، پوست سالم و موهای سالم شناخته شده است. علاوه بر این، به دلیل وجود آنتی اکسیدان های طبیعی، مصرف عدس می تواند در پیشگیری از سرطان ها نقش داشته باشد.

وجود فیبر در عدس یکی از عوامل مهم در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و تصلب شرایین است. همچنین فیبر و اسید فولیک موجود در عدس می تواند از برخی انواع سرطان پیشگیری کند. این غذا حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و فسفات است که برای استحکام استخوان ها و دندان ها بسیار مهم هستند. به همین دلیل مصرف عدس به عنوان یک منبع غذایی مفید برای زنان باردار، کودکان و سالمندان توصیه می شود.

با توجه به اینکه شاخص گلوکز موجود در عدس بسیار پایین است، این محصول غذایی گزینه ای عالی برای بیماران دیابتی محسوب می شود. همچنین اگر با چالش کاهش وزن مواجه هستید و نمی توانید به راحتی وزن کم کنید، وجود فیبر در عدس می تواند به شما در روند کاهش وزن کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا