آشپزی

فوت و فن رشته پلو در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن رشته پلوو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر برنج

هنر برنج و راز اسپاگتی برنجی خوشمزه و نکاتی برای تهیه برنج اسپاگتی در سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

نوش پلو یکی از غذاهای قدیمی و محبوب ایرانیان است که از خرما، کشمش و سبزیجات همراه با ماهی تهیه می شود. این غذا در مناسبت های خاص مانند عید نوروز، شب یلدا و چهارانباش سوری به عنوان نماینده اعیاد و سنت های ایرانی تهیه و در منازل ارائه می شود.

برنج در ایام نوروز بایرام از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این اهمیت به دلیل تاریخ کهن آن است. بر اساس یکی از روایات قدیمی، در این شب برنج به عنوان معرف زندگی و کار مردم و نماد تلاش و پیوند با تاریخ و فرهنگ ایران زمین سرو می شود.

یک ضرب المثل معروف در مورد رشته برنجی وجود دارد که می گوید:

اگر در ابتدای سال برنج اسپاگتی بخورید، کارتان در طول سال خوب پیش خواهد رفت.»

نشدپیلو در شهرهای مختلف ایران طرفداران خود را دارد و به روش های مختلفی طبخ و سرو می شود. این غذا را می توان با خورش های مختلف همراه کرد. به عنوان مثال، با پر کردن سبزیجات، خرما و کشمش، عدس، گوشت گاو، مرغ، بوقلمون یا ماهی دودی. از ادویه های مختلفی برای طعم دادن به این غذا استفاده می شود که یکی از اصلی ترین آنها زردچوبه است. در گذشته زردچوبه تنها ادویه ای بود که به رشته برنج اضافه می شد.

تهیه برنج اسپاگتی بسیار آسان و ارزان است. برای تهیه این غذا فقط به برنج و رشته فرنگی نیاز دارید. رشته برنجی کارخانه ای شبیه رشته برنجی است، اما به دلیل محتوای سبوس بالاتر، نازک تر و تیره تر است.

مواد لازم برای پخت اسپاگتی برنجی

برنج ایرانی: ۲ پیمانه

رشته فرنگی برنج قهوه ای: 100 تا 150 گرم

عدس: 1 فنجان

روغن حیوانی: 50 گرم

فیله مرغ: 300-500 گرم

زعفران آب شده: 3 قاشق غذاخوری

دارچین: 1 قاشق غذاخوری

پیاز سرخ شده: 3 قاشق غذاخوری

کشمش و خرما پیلویی: نیم پیمانه

نمک، فلفل و روغن: به میزان لازم

پخت اسپاگتی برنجی

ابتدا برنج را با دقت بشویید و سپس در آب داغ با کمی نمک خیس کنید. همچنین عدس ها را چند ساعت قبل از طاهر خیس می کنیم و سپس می پزیم.

کشمش را نیز در آب خیس می کنیم و سپس مغزها را از خرما جدا می کنیم. سپس پیاز را داغ کرده و مرغ را به صورت نواری خرد می کنیم. نمک و فلفل و زردچوبه را به ذائقه خود اضافه می کنیم و در کره یا روغن تفت می دهیم تا سرخ و تند شود. سپس پیاز، کشمش و خرما را به مخلوط اضافه کنید و همه مواد را آماده کنید.

حالا برنج را آبکشی می کنیم و در حین شستن، وقتی نیم پز شد، رشته پلو و عدس را به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا پخته شود.

سپس دوباره برنج مخلوط شده را آبکشی می کنیم. در ظرفی که می خواهیم برنج را در آن بپزیم، کمی روغن یا کره می ریزیم و ته آن سیب زمینی یا هر چیزی که ترجیح می دهیم می گذاریم.

سپس برنج را با کفگیر کوچک در قابلمه ای بریزید و دارچین را بین برنج قرار دهید و قابلمه را روی اجاق بگذارید تا بخار آن خارج شود و برنج پخته شود.

وقتی برنج پخت، قسمتی از آن را با زعفران رنگ می کنیم و در ظرف مورد نظر می گذاریم و روی آن مرغ و کشمش و خرما را می چینیم.

اگر می خواهید رشته پلو درست کنید ابتدا 2 پیمانه برنج را با 3 پیمانه آب و کمی نمک و روغن در قابلمه مخصوصی بریزید و روی حرارت متوسط ​​قرار دهید.

بعد از جوش آمدن آب و تبخیر مقداری آب رشته ها را با برنج مخلوط کرده و وقتی آب کاملا تبخیر شد، روی قابلمه را با بخارپز یا تخته اتو می پوشانیم و ۴۵ دقیقه تا یک ساعت صبر می کنیم تا رشته ها دم بکشند.

هنر برنج

هنگام اضافه کردن رشته فرنگی به آب در حال جوش، باید مراقب باشید که آنها را زیاد نپزید، زیرا زودتر از سایر غذاها پوسیده می شوند.

لازم به ذکر است وجود نمک در رشته برنج باعث شور شدن آن می شود. بنابراین هنگام غذا خوردن، میزان نمک موجود در غذا را به دقت مدیریت کنید.

رشته برنج را می توان با گوشت چرخ کرده، یک تکه گوشت گوسفند یا مرغ و یا حتی کاملا بدون گوشت تهیه کرد. این بستگی به سلیقه شما دارد و می توانید با توجه به سلیقه خود انتخاب کنید.

راز اسپاگتی برنجی خوشمزه

توجه داشته باشید که رشته ها نرم می شوند و به سرعت فاسد می شوند، بنابراین هنگام اضافه کردن آنها به آب در حال جوش باید مراقب باشید که زیاد پخته نشوند و به شکل خمیر در بیایند.

همچنین رشته های برنجی معمولا کمی شور هستند. بنابراین هنگام غذا خوردن مقدار نمک موجود در غذا را به دقت کنترل کنید تا شور نباشد.

برای زیباتر نشان دادن آن می توانید از سیب زمینی های حلقه شده در کف قابلمه نیز استفاده کنید.

یک بشقاب سبزیجات تازه که شامل کاهو، جوانه گندم، گوجه فرنگی، هویج و کلم بروکلی است با آب لیموی تازه یک غذای جانبی عالی برای رشته فرنگی برنج است. همچنین به عنوان نوشیدنی می توانید دوغ کم چرب را با اسپاگتی برنجی سرو کنید تا یک وعده غذایی کامل و مقوی داشته باشید.

اضافه کردن زردچوبه به رشته پلو ادویه اصلی این غذاست. می دانید که در گذشته، زردچوبه تنها ادویه ای بود که به اسپاگتی برنجی اضافه می شد. برای حفظ سنت درست کردن رشته برنجی، می توانید مقداری روغن گرم کنید و هنگام سرو زردچوبه به آن اضافه کنید. سپس این مخلوط را روی برنج اسپاگتی بریزید.

اگر می خواهید اسپاگتی برنجی کته درست کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

سه پیمانه آب و مقداری نمک و روغن داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

برنج را به قابلمه اضافه کنید و رشته فرنگی را به همراه آب برنج دم کرده اضافه کنید.

رشته پلو رو با چی میخوری؟  سایت رشته پلو تهران طرز تهیه رشته برنجی خالی رشته پلو کرمانشاهی ادویه پلو پلو تبریز قابلمه پا و پنکه رشته پلو چرخ کرده.

برنج و رشته فرنگی را کاملاً مخلوط کنید.

در قابلمه را با درب ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید 45 دقیقه بجوشد.

همچنین هنگام تهیه اسپاگتی برنج در برخی روش ها می توان کشمش، خرما و پیاز را از قبل تفت داد و در حین پختن برنج به قابلمه اضافه کرد تا با هم بپزند.

در برخی مناطق رشته برنج را بدون کشمش و خرما و با قیمه و سوپ سبزیجات سرو می کنند.

برای برنج کرمانشاهی مراحل تهیه مشابه است. درست در زمان سرو می توانید مقداری روغن کرمانشاهی آب شده روی رشته برنج بریزید تا عطر و طعم خاصی بدهد.

رشته برنجی را می توان با گوشت چرخ کرده، گوشت بوقلمون، ماهی دودی و حتی بدون گوشت تهیه کرد. با عدس هم میشه سرو کرد.

در برخی مناطق ایران رشته برنج را با مرغ و بادمجان سوخاری سرو می کنند.

مخلفات رشته پلو چیست؟

سفره های نوروز بایرام در خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها همیشه با خاطرات خوب و گرمای خانه با حضور اسپاگتی برنجی به یادگار می ماند. این غذای لذیذ و اصیل ایرانی را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد. از جمله استفاده از کشمش و خرما، فلفل قرمز و گردو، گوشت چرخ کرده، مرغ یا حتی ماهی دودی. نوش پلو مانند عدس پلو غذای سیر کننده و اشتها آور است، بنابراین برای سرو با انواع سالاد از جمله شیرازی، ماست، ترشی و دوغ مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا