آشپزی

فوت و فن شیرین پلو در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن شیرین پلوو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر پیلو شیرین

هنر شیرین پلو و راز طعم شیرین پیلو خوشمزه و خانگی سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

شیرین پلو، غذای لذیذی که یکی از غذاهای ملی جمهوری آذربایجان محسوب می شود و به طور خاص در مراسم و اعیاد خاصی تهیه می شود، در ایران نیز طرفداران زیادی دارد. این پلو رنگارنگ و چشم نواز را معمولا برای ناهار با مرغ تهیه می کنند اما گاهی در مناطق مختلف با گوشت نیز تهیه می شود. جاذبه اصلی شیرین پلو عطر، طعم و رنگ خیره کننده آن است که از ترکیب موادی مانند پوست پرتقال، پسته، زعفران، بادام و کره به دست می آید.

مواد لازم برای تهیه پیلو شیرین

2 عدد سینه مرغ

3 فنجان برنج

خلال پوست پرتقال 50 گرم

خلال بادام 50 گرم

خلال پسته 50 گرم

1 قاشق چایخوری پودر هل

1 عدد پیاز

100 گرم کره

شکر 1 قاشق غذاخوری

روغن مایع به میزان لازم

زعفران آب شده ۱ قاشق غذاخوری

نمک و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه برنج شیرین

ابتدا یک قابلمه بزرگ انتخاب کنید و مقداری آب داخل آن بریزید و بگذارید بجوشد. بعد از پوست کندن و شستن پیاز، آن را با چاقو به چهار قسمت تقسیم کرده و به آب در حال جوش اضافه کنید. در این مرحله مقداری زردچوبه برای رنگ دادن به آب اضافه کنید.

مرغ ها را بشویید و تمیز کنید سپس به قابلمه اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید جوجه ها به آرامی حدود یک ساعت بپزند تا پخته شوند.

پس از پخته شدن مرغ ها را از قابلمه خارج کرده و در آبکش قرار دهید تا خنک شوند. سپس در تابه مناسبی روغن بریزید و روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. مرغ ها را در تابه قرار دهید تا سرخ و طلایی شوند.

پس از طلایی شدن مرغ ها را از ماهیتابه خارج کرده و با دستمال کاغذی چربی اضافی آن ها را جدا کنید سپس آنها را روی تخته آشپزخانه قرار دهید و به قطعات کوچکتر خرد کنید.

نیمی از ادویه جات هل و زعفران و شکر را در ظرفی بریزید و مرغ ها را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا مخلوط شوند و کنار بگذارید.

برای تهیه پلو ظرف دیگری انتخاب کنید و آب و نمک و روغن را به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب بجوشد. برنج را بعد از شستن اضافه کنید و با ملاقه مخلوط کنید.

صبر کنید تا برنج کمی نرم شود و میل کنید. اگر لبه های دانه های برنج نرم و وسط آن سفت بود، زمان آبکش کردن برنج است. برنج را آبکش کنید.

قابلمه را بشویید و آب اضافی آن را بردارید و کف آن را کمی روغن بریزید و در صورت تمایل می توانید یک تزیین نان یا سیب زمینی اضافه کنید.

مخلوط برنج و مرغ را در قابلمه بچینید تا لایه آخر برنج باشد. مقداری کره و روغن را به همراه زعفران پخته باقیمانده به آن اضافه کرده و در قابلمه بریزید. ابتدا حرارت را زیاد کنید تا بخار شود سپس حرارت را کم کنید.

خلال بادام و پسته را در گلاب خیس کنید، سپس آبکشی کنید. کره یا روغن را در تابه داغ کنید و برش ها را سرخ کنید، مراقب باشید نسوزند.

خلال های پرتقال را ابتدا چند بار در آب می جوشانند تا تلخی آن گرفته شود سپس با شکر و کمی زعفران آب پز مخلوط می کنند.

بعد از تهیه پلو پهن، آن را خوب مخلوط کرده و در ظرف سرو قرار دهید و روی آن را با خلال بادام، پسته و پوست پرتقال تزئین کنید.

هنر پیلو شیرین

به جای مرغ، پلو پهن را می توان با گوشت قرمز یا گوشت چرخ کرده درست کرد که به شکل کوفته های کوچک در می آید و مراحل پخت تقریباً مانند نوع مرغ است. تهیه یک پلو پهن خوشمزه نیاز به حوصله، دقت زیاد و زمان کافی دارد. استفاده از مواد اولیه مرغوب و با ارزش برای ساخت شیرین پیلوی مناسب مهمانی ها ضروری است. همچنین توصیه می شود خلال بادام و پسته را از شب قبل در آب شکر خیس کنید تا تلخی آن برطرف شود.

یکی از اصول مهم در تهیه شیرین پلو استفاده از برنج ایرانی و طبخ آن با آبکشی است تا برنج دانه بندی شده و بدون روکش به دست آید. برای تهیه ورقه های پوست پرتقال باید پوست رنگی پرتقال را جدا کرده و چند بار در آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید و سپس آب را دور بریزید تا تلخی آن گرفته شود. افزودن شکر به آب در حال جوش می تواند به شیرین شدن برش ها کمک کند.

در حالی که در تهیه پلو پهن برش ها را بین لایه های برنج می چینند، در مرسا پلو برش ها را روی سطح برنج قرار می دهند. برای افزایش زیبایی یک پیلو پهن استفاده از رنگ خوراکی توصیه می شود. همچنین استفاده از زعفران زیاد برای طعم دادن و رنگی جذاب به شیرین پلو توصیه می شود. دستور تهیه شده برای تهیه این غذا برای 4 تا 6 نفر مناسب است و می توانید با توجه به تعداد مهمانان مقدار محصولات را تنظیم کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا