آشپزی

فوت و فن فلافل در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن فلافلو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

پای فلافل و پنکه

پای فلافل و پنکه راز داشتن فلافل خوشمزه و راز زدن فلافل چیست؟ سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

فلافل یکی از غذاهای لذیذ عربی است و به عنوان یک غذای بین المللی در تمام دنیا شناخته می شود. این غذا به دلایل مختلف به عنوان یکی از غذاهای محبوب خاورمیانه شناخته می شود. یکی از دلایل محبوبیت آن کوتاه بودن زمان تهیه فلافل و آماده شدن آن در زمان کم است. قیمت مناسب آن نیز عامل دیگری است که توجه افراد بیشتری را به خود جلب کرده است. همچنین به دلیل گیاهی بودن این ماده غذایی برای افرادی که به رژیم غذایی گیاهی علاقه دارند جذابیت بیشتری دارد.

با این حال، به دلیل محبوبیت فلافل، نسخه های مختلفی از آن وجود دارد. به عنوان مثال افرادی که می خواهند فلافل را با کمترین کالری ممکن مصرف کنند می توانند فلافل را در فر بپزند و به جای سرخ کردن در روغن زیاد از نوع سبک تر آن لذت ببرند.

عناصر

300 گرم نخود

2 عدد پیاز متوسط

دانه گشنیز 1 قاشق چایخوری

1 قاشق چایخوری پودر زیره سبز یا سیاه

سیر 3 حبه

جعفری 50 گرم

1 عدد سیب زمینی کوچک

1 عدد لیمو متوسط

زردچوبه و روغن کافی

نمک و فلفل به مقدار کافی

ادویه فلافل 1 قاشق چایخوری

دستور پخت فلافل

برای تهیه فلافل خوشمزه ابتدا نخود را خیس می کنیم. زمان ایده آل برای خیساندن نخود حداقل 6 ساعت است، اما در بازار فلافل، نخود را معمولاً 24 تا 72 ساعت خیس می کنند تا کاملا نرم شود.

خیساندن نخودفرنگی علاوه بر نرم شدن آن، به کاهش احتمال تورم نیز کمک می کند. بعد از خیس خوردن مناسب نخودها را با جعفری، سیر، پیاز، پودر تخم گشنیز، سیب زمینی و زیره در همزن یا چرخ گوشت ریخته و مواد را به طور یکنواخت مخلوط می کنیم. افزودن جعفری به فلافل اختیاری است، اما توصیه می شود از این سبزیجات معطر استفاده کنید تا فلافل لذیذتر و زیباتر شود. استفاده از غذاساز برای تهیه سس فلافل توسط سرآشپزهای حرفه ای توصیه می شود زیرا غذاساز مواد را کاملا با هم ترکیب می کند.

بعد از پوره کردن نخود، آب لیموترش را گرفته و به همراه مقداری نمک، فلفل، ادویه فلافل و زردچوبه به مخلوط فلافل اضافه کنید. سپس مخلوط فلافل را یکبار دیگر آسیاب یا هم می زنیم و بعد با دست حدود 5 دقیقه مثل مخلوط کباب می زنیم تا کاملا یکدست و یکدست شود. باید در نظر داشته باشید که سس فلافل بعد از پخت باید کمی شل باشد و خیلی سفت نباشد.

اگر سس فلافل شما زیاد بود می توانید آن را در کیسه فریزر قرار دهید و در فریزر نگهداری کنید تا در زمان مورد نظر استفاده کنید. همچنین بهتر است بعد از درست کردن سس فلافل، آن را حدود یک تا دو ساعت در یخچال بگذارید تا قوام بیشتری پیدا کند.

اگر زمان کافی برای نگهداری آن در یخچال ندارید، می توانید سس فلافل را مستقیماً سرخ کنید. برای سرخ کردن فلافل ها، یک قابلمه عمیق مانند کتری را روی حرارت ملایم قرار دهید و به اندازه ای روغن در آن بریزید که در روغن شناور شوند.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که حرارت زیر قابلمه را کنترل کنید. اگر حرارت را زیاد کنید تا فلافل ها زودتر بپزند، کره می سوزد و سیاه می شود و فلافل ها دور تا دور سرخ می شوند و داخل آن خام می ماند. پس برای سرخ کردن فلافل وقت بگذارید. فلافل ها را بعد از سرخ شدن روی توری فلزی یا پارچه ای قرار می دهند و به این ترتیب چربی اضافی آنها جذب می شود.

پس از پاک شدن چربی اضافی فلافل ها، آنها را در بشقاب مورد نظر قرار دهید و با نان برگر، گوجه فرنگی، خیارشور و کاهوی خرد شده سرو کنید. برای تزیین فلافل می توانید از سس انبه یا سس کچاپ نیز استفاده کنید.

راز یک ساندویچ فلافل خوشمزه و بازار

برای تبدیل فلافل خود به فلافل یا ساندویچ می توانید از چند راهکار کوچک و کاربردی استفاده کنید. در ابتدا می توانید با استفاده از پیاز بیشتر و مقدار کمی سیب زمینی به همراه طعم دهنده هایی مانند ادویه فلافل مخصوص، زیره و گشنیز طعم فلافل ها را افزایش دهید.

سپس می توانید فلافل را به یکباره در غذاساز یا غذاساز با تیغه درشت خرد کنید و سپس طعم دهنده ها را اضافه کنید. سپس دوباره مواد فلافل را با چرخ ریز خرد کنید. این کار باعث می شود نخود فلافل شکننده شود اما کاملاً له نشود. با این روش مواد فلافل خوب با هم ترکیب شده و نرم می شوند.

همچنین پوره کردن سس فلافل احتمال باز شدن آن در هنگام سرخ شدن را افزایش می دهد. بنابراین مناسب است مخلوط فلافل را تا زمانی که مواد با هم ترکیب شوند اما کاملا پوره نشوند پوره کنید.

آشنایی با چاشنی فلافل

طرز تهیه فلافل بسته به ذائقه و طرز پخت هر فرد می تواند متفاوت باشد. علاوه بر این، ترکیب و استفاده از ادویه ها نیز ممکن است متفاوت باشد. توصیه می کنیم برای طعم دادن به فلافل از ترکیبی از ادویه ها استفاده کنید که عبارتند از:

فلفل
جوجن خشک شده
ریحان خشک شده
مرزه خشک
ترهان خشک
پودر صورتی
استفاده از این ترکیب ادویه ها می تواند طعم بی نظیری به فلافل بدهد. می توانید مقدار ادویه ها را مطابق ذائقه خود تنظیم کنید و طعم فلافل را به دلخواه تغییر دهید. همچنین با آزمایش و آزمایش مقادیر مختلف ادویه می توانید ترکیبی را پیدا کنید که مناسب شما و مهمانانتان باشد.

با استفاده از این ترکیب ادویه ها می توانید فلافل هایی با طعمی متنوع و لذیذ تهیه کنید.

راز کرکی شدن فلافل چیست؟

برخی از ساندویچ ها ممکن است فلافل های کرکی داشته باشند. یکی از دلایل این مشکل ممکن است استفاده از جوش شیرین یا بکینگ پودر در فلافل باشد که باعث افزایش حجم فلافل می شود. البته باید در نظر داشته باشید که استفاده از جوش شیرین می تواند برای سلامتی مضر باشد و توصیه نمی شود. برای رسیدن به فلافل های کرکی می توانید به جای جوش شیرین، کمی بیکینگ پودر به مخلوط فلافل اضافه کنید.

اضافه کردن بیکینگ پودر به خمیر فلافل می تواند به پف دار شدن آن در هنگام سرخ شدن کمک کند. با این حال، توصیه می شود که مقدار بیکینگ پودر را به حداقل برسانید و بررسی کنید که فلافل ها به اندازه کافی ور بیایند. مقدار مصرف ممکن است بسته به سلیقه شما متفاوت باشد، بنابراین می توانید با تست و آزمایش به مقدار دلخواه خود برسید.

به این ترتیب می توانید بدون استفاده از جوش شیرین فلافل هایی با بافت کرکی درست کنید. اما در همه موارد بهتر است میزان بکینگ پودر را به حداقل برسانید و به اندازه ای که اثر مطلوب روی فلافل ها داشته باشد از آن استفاده کنید.

آشنایی با فلافل کنجدی

برای تهیه فلافل کنجدی می توانید از دو روش استفاده کنید. یک راه این است که مقداری دانه کنجد سفید به مخلوط فلافل خود اضافه کنید. به این ترتیب فلافل ها به شکل کنجد در می آیند و طعم خاصی خواهند داشت. می توانید مقدار کنجد سفید را به دلخواه به مخلوط فلافل اضافه کنید و با بقیه مواد مخلوط کنید و سپس فلافل ها را سرخ کنید.

روش دیگری که می توانید برای تهیه فلافل با کنجد استفاده کنید این است که در حین سرخ شدن فلافل ها را در بشقاب با کنجد بغلتانید و سپس در روغن سرخ کنید. با این روش دانه های کنجد به سطح فلافل ها می چسبند و در نهایت با فلافل های کنجدی روکش شده مواجه می شوید. می توانید کنجد را در بشقاب بگذارید و خمیر فلافل را روی آن قرار دهید و با حرکات دست بشقاب را بچرخانید تا کنجد به فلافل ها بچسبد و سپس در روغن سرخ کنید.

تهیه فلافل با گوشت چرخ کرده

اگر می خواهید فلافل را با گوشت چرخ کرده درست کنید، می توانید حدود 100 تا 200 گرم گوشت چرخ کرده را به مواد دیگر دستور فلافل اضافه کنید. افزودن گوشت چرخ کرده به فلافل ها طعم و بافت متفاوتی به آن ها می دهد.

برای تهیه فلافل با گوشت چرخ کرده مراحل پخت و آماده سازی تغییر چندانی نخواهد داشت. باید طبق معمول مواد دستور فلافل را آماده کنید و گوشت چرخ کرده را به آنها اضافه کنید. مقدار گوشت چرخ کرده را به سلیقه خود تعیین کنید و با بقیه مواد مخلوط کنید. سپس فلافل ها را در روغن سرخ کنید. اما به دلیل استفاده از گوشت، فلافل برای پختن به زمان بیشتری در روغن نیاز دارد. این را در نظر داشته باشید و فلافل ها را کمی بیشتر در روغن بگذارید تا گوشت خوب بپزد و داخل فلافل ها کمی سفت شود.

با این تغییر در دستور غذا می توانید فلافل هایی با طعم و بافت گوشت درست کنید. با اضافه کردن گوشت چرخ کرده و پختن آن به مدت کافی، فلافل های شما خوب پخته می شوند و طعم متفاوتی خواهند داشت.

راز خوشمزه بودن فلافل  طرز تهیه فلافل خوشمزه طرز تهیه فلافل کرکی.

پخت فلافل در فر

اگر می خواهید فلافل را بدون سرخ کردن و با کالری کم تهیه کنید، می توانید از روش پخت در فر استفاده کنید. در این روش فلافل ها را به جای سرخ شدن در روغن در فر می پزند. استفاده از این روش می تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که رژیم غذایی یا محدودیت کالری دارند.

طرز تهیه سس فلافل مخصوص

فلافل یک غذای خوشمزه و پرطرفدار است که معمولا با سس کچاپ تند یا سس انبه سرو می شود. علاوه بر این، برخی از ساندویچ ها با سس سفید خانگی سرو می شود. اگر می خواهید این سس ها را در خانه درست کنید، می توانید از دستورالعمل های زیر استفاده کنید:

برای تهیه کچاپ تند می توانید از مواد زیر استفاده کنید:

یک لیوان سس کچاپ
یک قاشق غذاخوری سس خام
یک قاشق چایخوری پودر زیره
نصف قاشق چایخوری پودر سیر
نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز آسیاب شده
نصف قاشق چایخوری آبلیمو
نمک و فلفل به میزان لازم
برای تهیه سس انبه می توانید از مواد زیر استفاده کنید:

انبه بزرگ رسیده و آبدار
کمی پیاز خرد شده
یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
نصف قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده
دو قاشق غذاخوری سس سویا
دو قاشق غذاخوری شربت افرا
یک قاشق غذاخوری آب لیمو
نمک و فلفل به میزان لازم
برای تهیه سس سفید خانگی می توانید از مواد زیر استفاده کنید:

دو قاشق غذاخوری ماست
یک قاشق غذاخوری نمک
نصف قاشق چایخوری پودر سیر
دو قاشق غذاخوری آب لیموی تازه
دو قاشق غذاخوری سس مایونز
با استفاده از این آموزش ها می توانید سس های سس کچاپ، انبه و سفید خانگی را در خانه درست کنید و با فلافل یا ساندویچ مورد علاقه خود سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا