آشپزی

فوت و فن قلیه ماهی در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن قلیه ماهیو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر خاویار ماهی

هنر قلیه ماهی و راز خوشمزه خاویار ماهی رستوران در چیست سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

خورش قلیه ماهی یک غذای محلی است که شبیه به قورمه سبزی است اما در مقایسه با قورمه سبزی که در تمام نقاط ایران طبخ می شود، بیشتر در مناطق شمالی و جنوبی ایران رایج است. دلیل این امر دسترسی آسان مردم این مناطق به ماهی تازه و تنوع ماهی در دسترس است که امکان تهیه ماهی به روش های مختلف را به آنها می دهد. در واقع خورش خاویار که ریشه جنوبی دارد با ترکیب سبزیجات و ماهی درست می شود. این سبزی نیز به اشکال و ترکیبات مختلف در مناطق مختلف ترکیب می شود. اگر تا به حال خورش قلیه ماهی پخته اید، در ادامه مطلب با ایده های جدید برای افزایش تنوع در تهیه این غذا آشنا شوید.

قلیه ماهی در شمال ایران

باید با نام چوچاق در دستور غذاهای شمالی و همچنین با طعم زیتون پرورشی آشنا باشید. در واقع چوچاق یک سبزی بومی است که بیشتر در مناطق شمالی ایران می روید و به دلیل طعم خاصی که دارد در بسیاری از غذاهای شمالی به صورت تازه یا خشک استفاده می شود. در غذاهای شمالی، مردم چوچاک را اضافه می کنند تا گیاهان ثابت قلیه ماهی مانند گشنیز و شنبلیله را نیز در بر بگیرد.

مثلاً در یک کیلوگرم سبزی خرد شده برای قلیه ماهی شمال، 850 گرم گشنیز، 90 گرم شنبلیله و 60 گرم چوهاگ وجود دارد. توجه داشته باشید که مصرف زیاد شنبلیله طعم خورش را تلخ می کند و نسبت شنبلیله باید دو سوم شنبلیله باشد و نه بیشتر. رنگ تیره و طعم ترش قلیه ماهی شمال به دلیل استفاده از رب انار ترش است.

خاویار ماهی خوزستان

خاویار ماهی خوزستانی نیز دارای ترکیبات گیاهی اولیه خاویار ماهی است که قبلا ذکر کردیم که شامل گشنیز و شنبلیله می شود. باید مراقب باشید که مقدار شنبلیله در ترکیب متعادل باشد. مثلا در یک کیلوگرم سبزی می توان از 900 گرم گشنیز و 100 گرم شنبلیله استفاده کرد. علاوه بر این، جنوبی ها قلیه ماهی را به شکل ترش نیز تهیه می کنند، اما از تمر هندی برای ایجاد طعم ترش استفاده می کنند.

خاویار ماهی بوشهر

شوید در سبزی خاویاری بوشهری نام نوعی سبزی است که به آن اضافه می شود و شاید برایتان جالب باشد. شوید مانند شنبلیله بوی مطبوعی دارد. در این ترکیب باید مقدار شنبلیله و شوید را کمتر نگه دارید. مثلاً در یک کیلوگرم سبزی خرد شده 800 گرم گشنیز، 100 گرم شنبلیله و 100 گرم رازیانه استفاده می شود.

ماهی خشک بهتر است یا آبدار؟

در آشپزی سنتی جنوب، ماهی هرگز سرخ نمی شود. قطعا باید بگوییم که این ماهی به دلیل طعم متنوع سبزیجات و ادویه ها بسیار خوش طعم خواهد بود. اما اگر به دلایلی می خواهید ماهی را ابتدا سرخ کنید، به یاد داشته باشید که ماهی داخل خورش نباید خیلی خشک باشد، پس از سرخ کردن زیاد آن خودداری کنید.

نکات سبزیجات قلیه ماهی

هرچه سبزیجات در وعده غذایی شما کوچکتر و کوچکتر باشد، خورش شما بهتر جا می گیرد. حتی اگر سبزی و پیاز را کاملا پوره کنید مشکلی پیش نمی آید. در واقع در این خورش از سبزیجات و ترشی به عنوان سس استفاده می شود و این سبزی ها باید کاملا خرد شده و یکدست باشند. سبزی‌های بزرگ ممکن است طعم خورش را تغییر ندهند، اما باعث می‌شوند خورش کاملاً متعادل نباشد.

استفاده از ملات

با وجود انواع میکسرها و مخلوط کن های مختلف، امروزه بسیاری از افراد کمتر از ملات استفاده می کنند. اما همانطور که قبلا گفته شد سبزیجات این خورش به نوعی مانند سس هستند. پس اگر هنوز هاون و هاون در آشپزخانه دارید سبزی را به همراه سیر و پیاز خرد کرده و سپس تفت دهید. از نتیجه شگفت انگیز لذت خواهید برد.

معنی رنگ خورش

طعم سبزیجات و ماهی به اندازه کافی دلپذیر است. اما اگر می خواهید خورش خوش رنگ تر باشد، می توانید کمی رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید. طرز تهیه معمولی خورش این است که رب گوجه فرنگی را در کمی روغن تفت می دهیم تا بوی خامی آن از بین برود سپس به خورش اضافه می کنیم. این ترفند خورش شما را خوش رنگ تر و جذاب تر می کند.

ماهی گوشتی

برای تهیه این غذا علاوه بر ماهی سالمون می توانید از هر ماهی گوشتی دیگری استفاده کنید. استفاده از فیله ماهی بدون استخوان روشی بسیار مطمئن برای طبخ این غذا است. به این ترتیب می توانید به راحتی از آن استفاده کنید و نگران تیغه های ماهی نباشید. این روش پخت و تهیه خورش ماهی را همیشه برای شما تجربه ای مطمئن و خوشمزه می کند.

روش روغن گیری خاویار ماهی

برای خورش های ایرانی بهترین راه برای روغن انداختن به غذا این است که بعد از پخت کامل در قابلمه را نیمه باز بگذارید و روی حرارت ملایم اجازه دهید روغن به آرامی چکه کند. امیدواریم با رعایت این نکات یک قلیه ماهی بی نظیر و خوشمزه بپزید. این روش باعث می شود طعم و عطر ماهی و سبزی بهتر با هم ترکیب شود و خورش شما بهترین حالت را پیدا کند. اکنون می توانید این دستور را اجرا کنید و از نتایج خود لذت ببرید.

روشی برای طعم دادن به ماهی

یکی از راه های کاهش بوی ماهی استفاده از تخم گشنیز نصف شده است. قبل از پختن ماهی، می توانید مقداری تخم گشنیز له شده را روی گوشت ماهی بپاشید تا بوی ماهی به آن کمک کند. بعد از پختن ماهی، دانه های گشنیز را از ماهی جدا کنید.

همچنین می توانید از پاپریکا یا فلفل سیاه برای طعم دادن به ماهی استفاده کنید. به اندازه کافی پاپریکا روی گوشت ماهی بپاشید و صبر کنید تا ماهی بخورد. اگر به فلفل قرمز حساسیت دارید می توانید از فلفل سیاه استفاده کنید که طعم خوبی نیز به ماهی می دهد.

لازم به ذکر است که تجربه و ترجیحات سلیقه شخصی ممکن است متفاوت باشد و برخی افراد این روش را بهترین راه حل ندانند. در نهایت بهتر است با توجه به سلیقه و نیاز ذائقه خود بهترین روش را برای خود انتخاب کنید.

طعم خاویار ترشی

فوک هندی یک ماده ضروری و منحصر به فرد قلیه ماهی است و استفاده از هیچ گزینه دیگری به عنوان جایگزین آن توصیه نمی شود. برخی برای تهیه قلیه ماهی از رب انار استفاده می کنند اما برای حفظ طعم اصلی قلیه ماهی استفاده از فوک هندی بسیار توصیه می شود.

برای دریافت طعم اصیل خاویار ماهی چاپ هندی می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

یک ساعت قبل از تهیه قلیه ماهی، فوک هندی را در آب جوش قرار دهید تا خیس بخورد. این کار باعث می شود چاپ هندی لعاب خوبی به خورش بدهد و طعم خاص خود را به ماهی بدهد.

پس از خیس خوردن فوک هندی آن را از آب خارج کرده و با احتیاط روی ماهی قرار دهید. فوک هندی معمولاً به شکل ورقه های کوچک است که می توانید روی گوشت ماهی قرار دهید.

طبق دستور قلیه ماهی را طبق معمول طبخ کنید. فوک هندی با پختن ماهی ذوب می شود و طعم منحصر به فرد خود را به ماهی می بخشد.

با انجام این مراحل می توانید از طعم اصیل قلیه ماهی با استفاده از تمبر هندی لذت ببرید. همچنین توجه داشته باشید که تمر هندی به تنهایی قلیه ماهی را تقویت نمی کند، اما برای نتیجه بهتر باید در ترکیب با سایر ادویه ها و طعم دهنده ها استفاده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا