آشپزی

فوت و فن پخت خورشت باقلا قاتق در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن پخت خورشت باقلا قاتقو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر پخت خورش باقالی قطاق

هنر و تکنیک درست کردن خورش باقالی قطاق راز طعم خورش لوبیا قطاق خانگی در سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

باقالاتوق که به گل در علف نیز معروف است، یکی از غذاهای سنتی و محبوب در منطقه سرسبز شمال کشور است. مردم این منطقه در تهیه این خورش تجربه چندین ساله دارند. مواد اصلی تهیه این خورش حبوبات، سیر، رازیانه تازه یا خشک، تخم مرغ، روغن، نمک و ادویه است. باغالقاتوق یک غذای مقوی و مقوی است که با استفاده از وسایل ساده و کمترین زمان می توان آن را تهیه کرد. این خورش معمولا برای شام یا ناهار مصرف می شود. روزه داران به دلیل داشتن نمک و پروتئین فراوان می توانند به راحتی این خورش را در وعده های صبح و افطار به جای سایر غذاها در ماه مبارک رمضان جایگزین کنند. باقالقاتوق را معمولا با برنج ایرانی و بهترین نوع کته می پزند. در ضمن در برخی رستوران ها این خورش به عنوان یکی از غذاهای اصلی سرو می شود و سر سفره میهمانان سرو می شود. بنابراین اگر برنامه ای برای سفر به منطقه شمال دارید، پیشنهاد می شود باگالقاتوق را در بهترین رستوران ها نوش جان کنید و بهترین طعم های این منطقه را بچشید.

مواد لازم برای تهیه قاتگ باقالی

300 گرم رب لوبیا

3 عدد تخم مرغ

4 قاشق غذاخوری رازیانه خشک

50 گرم کره یا روغن زیتون

سیر 4 حبه

آب 1 لیتر

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

نمک و فلفل به میزان لازم

دارچین به میزان دلخواه

طرز تهیه حبوبات قطاق

برای تهیه باقالقاتوق ابتدا باید حبوبات را از پوسته تمیز کرده و در تابه یا قابلمه مناسبی با کمی روغن یا کره تفت دهید.

سیر را پوست بگیرید و تمیز کنید. سپس سیر را رنده کنید و به حبوبات اضافه کنید تا عطر سیر به مواد برسد.

رازیانه خشک را کم کم به لوبیاها اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند.

فراموش نکنید که زردچوبه و نمک را به مواد باگالکاتوک اضافه کنید و هم بزنید تا خوب سرخ شوند.

در صورت تمایل می توانید فلفل سیاه و دارچین را به مواد اضافه کنید و بپزید. استفاده از دارچین به شما بستگی دارد و نمی توانید آن را اضافه کنید.

سپس یک لیتر آب به مواد اضافه کنید تا حبوبات نیم پز شده و آب در حال جوشیدن باشد.

وقتی آب حبوبات به جوش آمد، تخم مرغ ها را به مواد اضافه کنید. تخم‌مرغ‌ها باید کاملاً پخته و با غذا مخلوط شوند، نه اینکه روی سطح غذا قرار بگیرند.

راز طعم لوبیا قطاق

خمیر لوبیا خشک را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید.

پاچ باخالا دو نوع مختلف دارد: نوع اول پاچ باها محلی است که بعد از پختن شکل اولیه خود را حفظ می کند و نوع دوم پاچ باخالی مزرعه ای است که به سرعت پخته می شود و در صورت پختن زیاد حالت خمیری پیدا می کند.

توجه داشته باشید که نباید تخم مرغ را داخل غذا هم بزنید. این عمل در صورت افزایش مقدار تخم مرغ می تواند طعم تلخی به غذا بدهد.

همچنین اگر مقدار رازیانه زیاد باشد می تواند طعم تلخی به غذا بدهد.

اگر از حبوبات محلی تازه استفاده می کنید، نیازی به خیس کردن آن ها از قبل نیست. اما اگر از نوع خشک لوبیا استفاده می کنید، حتماً از شب قبل آن را خیس کنید تا پوست آن به راحتی جدا شود.

همچنین توجه داشته باشید که از لوبیا مازندرانی به عنوان ماده اولیه برای تهیه حبوبات استفاده نکنید.

این غذا با ماهی شور، زیتون، سیر ترشی، ماست و خیار سرو می شود.

هنر پخت حبوبات قطاق

یک راه موثر برای افزایش طعم خورش باگالاقاتاق استفاده از شوید تازه است. توجه داشته باشید که برای استفاده از رازیانه تازه در آشپزی، حجم آن را دو برابر رازیانه خشک در نظر بگیرید.

در صورت تمایل می توانید تکه های مرغ را به خورش خود اضافه کنید و به جای آب از آب مرغ استفاده کنید. برای این کار مرغ را با پیاز، نمک، زردچوبه، فلفل و روغن تفت می دهیم و آب آن را به خورش اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم مرغ و خورش متناسب با آن بپزند.

برای حفظ ید موجود در نمک، بهتر است در مرحله آخر آن را به خورش اضافه کنید.

همچنین سیر مانند بسیاری از غذاهای منطقه سرسبز شمال، جزء اصلی باغالاقطاق است و استفاده از سیر تازه در آشپزی به عنوان عنصر جدایی ناپذیر طعم آن را تضعیف می کند.

اگر به جای لوبیا سبز ترجیح می دهید از لوبیا سبز استفاده کنید، حتما از شب قبل آن را خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا تورم آن کاهش یابد و زمان پخت کوتاه شود.

مطمئن شوید که از لوبیا سبز برای تهیه لوبیا استفاده نکنید. در واقع نوع اصلی این غذا از لوبیا سبوس دار یا لوبیا سبز به عنوان مواد اصلی تهیه می شود که طعم مطبوع تری به خورش می دهد.

اگر می‌خواهید طعم کره حیوانی یا کره محلی را بچشید، می‌توانید هنگام پخت باگالکاتاک به جای کره از آنها استفاده کنید.

اگر نمی خواهید از مرغ در پخت باقالاتاق استفاده کنید، یک دانه عصاره مرغ به غذا اضافه کنید تا طعم خوبی به آن بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا