آشپزی

فوت و فن پخت نخود در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن پخت نخودو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر پختن نخود

هنر پختن نخود راز طعم نخود و پای کوزه گری که نخود می پزد سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

پخت حبوباتی مانند نخود، لوبیا، عدس و ماش به دلیل ارزش غذایی بالا و طعم خوب بسیار مهم است و پخت صحیح آن ها بسیار مهم است. در زیر به چند نکته مهم در پخت حبوبات اشاره می کنیم:

برای پخت لوبیا از آب جوش استفاده کنید. زیرا آب جوش در کمترین زمان ممکن لوبیا را می پزد و قدرت جذب آن را افزایش می دهد.

قبل از جوشاندن لوبیاها را بشویید و حداقل چند ساعت در آب خیس کنید و تا نیمه بجوشانید. این کار زمان پخت لوبیا را کوتاه می کند و از مواد مغذی بیشتری بهره مند می شود.

همچنین قبل از جوشاندن حبوبات، آنها را در آب نمک قرار دهید تا کاملا خیس بخورند.

برای پخت حبوبات از یک قابلمه یا قابلمه با درب بزرگ استفاده کنید تا حبوبات به راحتی داخل آن بروند و هنگام پخت خوب مخلوط شوند.

از حرارت کم برای پختن حبوبات استفاده کنید تا نسوزند.

حبوبات خوب پخته، نرم و روان هستند و فرقی نمی کند پوست آن در حین پخت جدا شود یا نه.

برای افزایش طعم و عطر حبوبات از ادویه های مختلف مانند زردچوبه، زنجبیل، دارچین و … استفاده کنید.

روشی سریع برای پختن نخود

برای پخت سریعتر حبوبات مانند لوبیا و نخود می توانید از روش خیساندن استفاده کنید. برای این کار حبوبات را حداقل چند ساعت قبل از پخت در آب خیس کنید تا زمان پخت کاهش یابد. همچنین یادتان باشد حبوبات را چندین بار با آب تمیز بشویید و سپس آب آن را عوض کنید تا سایز حبوبات کاهش یابد.

اگر نمی توانید حبوبات را برای مدت طولانی خیس کنید، می توانید از روش جوشاندن سریع استفاده کنید. برای این کار حبوبات را در آب جوش بریزید و بعد از جوش آمدن به مدت یک ساعت در آب داغ نگه دارید تا خوب خیس بخورند. سپس حبوبات را از آب خارج کرده و در قابلمه بریزید. همچنین قبل از افزودن آب جوش به حبوبات، حتما قابلمه را از روی حرارت بردارید تا آب جوش از لابه لای حبوبات عبور کند و زمان پخت حبوبات را کاهش دهید. هرگز روی حبوبات را با آب سرد نپوشانید زیرا این کار باعث افزایش زمان پخت حبوبات می شود.

خیساندن نخود چقدر طول می کشد؟

بهترین راه برای خیس کردن نخود، خیس کردن آن به مدت 8 تا 10 ساعت است. همچنین می توانید حدود 60 تا 90 دقیقه برای پختن نخود صرف کنید.

چگونه نفخ نخود را از بین ببریم؟

قبل از پختن نخود، آن را به مدت 8 تا 48 ساعت در آب گرم خیس کنید و هر 2 ساعت یکبار لوبیاهای خیس شده را عوض کنید. نخودهای خیس شده را در یک پارچه نخی بریزید و کمی بمالید تا پوست آن جدا شود. این کار باعث کاهش تورم لوبیا می شود.

در حین پخت، هویج، پیاز، رزماری و کرفس را به نخود فرنگی خود اضافه کنید و از ادویه هایی مانند زیره، زنجبیل و دارچین با خاصیت گرم و خشک یا کمی نعنا خشک استفاده کنید.

حبوبات را حداقل 8 تا 10 ساعت بجوشانید.

از خوردن نخود همزمان با سایر غذاهایی که باعث نفخ می شوند مانند سیب زمینی پخته خودداری کنید.

2 تا 3 ساعت قبل از خوردن حبوبات از خوردن میوه خودداری کنید زیرا میوه به طور طبیعی باعث نفخ می شود و خوردن نخود بلافاصله بعد از خوردن میوه باعث بدتر شدن نفخ می شود.

مواد لازم برای سوپ نخود آبکی

نخود 400 گرم

3 عدد پیاز متوسط

75 گرم کره

آرد سبوس دار ۱ قاشق غذاخوری

نمک به میزان لازم

2-3 فلفل قرمز خشک

1 قاشق غذاخوری زردچوبه

پودر لیمو عمانی به میزان لازم

4 لیوان آب

آموزش پخت سوپ آب نخود

نخود را از شب قبل در آب خیس می کنیم. اگر می خواهید برای ناهار یا شام از آن استفاده کنید، باید چندین بار آب آن را عوض کنید.

پیاز را نگینی خرد کرده (ترجیح می دهم از رنده ریز استفاده کنم) و در قابلمه می ریزیم و روغن اضافه می کنیم تا سرخ شده و طلایی شود.

سپس نخود را شسته و به پیاز داغ شده اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس به اندازه کافی زردچوبه، فلفل قرمز و پودر لیمو عمانی و 4 پیمانه آب اضافه می کنیم.

در مرحله آخر نمک اضافه می کنیم. سپس شعله گاز را کم می کنیم و نخود را با حرارت ملایم می پزیم. در آخر آرد مخلوط شده با نصف پیمانه آب سرد به نخود اضافه می شود.

سپس نمک را اضافه کرده و بعد از اینکه چند بار جوش آمد، شعله گاز را خاموش کنید. این غذا را در بشقاب می گذاریم و می توانید آن را با آب یا سرکه لیمو میل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا