آشپزی

فوت و فن پخت گوش فیل در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن پخت گوش فیلو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر پختن گوش فیل

هنر پختن گوش فیل راز گوش های فیل خوشمزه و خانگی در سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

یکی از دسرهای سنتی ایرانی که از موادی مانند زرده تخم مرغ، شیر یا ماست، روغن و مخمر تهیه می شود، «گوش فیل» نام دارد. این غذا در منطقه اراک به عنوان یک ویژگی خاص شناخته می شود. اساساً «گوش فیل» از نظر ظاهری و طعمی شبیه به سایر دسرهای ایرانی مانند زولبیا و بامیه است و از نظر اندازه و طعم تفاوت چندانی ندارد.

چرا دوغ و گوش فیل را با هم می خورند؟

برخی از پزشکان و متخصصان طب سنتی ایرانی بر این باورند که استفاده از دوغ و گوشفیل به عنوان یک روش درمانی در اصفهان در درمان بیماری‌های فشار خون مؤثر است، چرا که برخی از بزرگان از جمله شیخ بهایی و ابن سینا نیز این فایده را تأیید کرده‌اند. این ترکیب، مانند یک سرم غنی از مواد مغذی مفید، به بدن توانایی کنترل فشار خون را در محدوده طبیعی خود می دهد. ترکیب طعم های شیرین و شور دوغ و انجیل تعادل فشار خون را به حالت طبیعی باز می گرداند و به تنظیم فشار خون به حالت طبیعی کمک می کند. همچنین توصیه می شود که این ترکیب برای بهترین نتیجه با مخلوطی از دوغ محلی و برگ های گل رز و نعنا مصرف شود.

میزان کالری موجود در گوش فیل

100 گرم گوشفیل بسته به شرایط تهیه آن 130 تا 150 کالری دارد.

طرز پخت گوش فیل

برای تهیه گوشفیل ابتدا ماست، تخم مرغ و زعفران پخته شده را با هم مخلوط کرده و روغن مایع را به آنها اضافه کنید. سپس با استفاده از همزن دستی یا برقی مواد را کاملا با هم مخلوط کنید. سپس پودر هل را با آرد مخلوط کرده و به مخلوط اضافه می کنیم و مواد را هم می زنیم تا خمیر یکدست شود. در نهایت خمیر به دست آمده را به شکل توپ درآورید و روی پیشخوان قرار دهید. سپس با چاقو دو برش سطحی روی خمیر بزنید.

بعد از 10 تا 15 دقیقه خمیر را از روی پلاستیک خارج کرده و با چاقو خمیر را از طول و عرض برش دهید تا به قطعات مربع تقسیم شود. داخل سینی کاغذ پخت بریزید و روی آن را آرد بپاشید. وقتی مطمئن شدید که گوشتفیل ها کاملا برشته شده و کمی خرد شده اند، آن ها را از ماهیتابه خارج کرده و در شربت ولرم فرو کنید تا خوب مخلوط و آغشته شوند. در نهایت گوشفیل های خوشمزه با دوغ محلی آماده سرو هستند و افزودن برگ نعناع و گل رز تجربه فوق العاده ای را برای شما رقم می زند!

بازارچه های هنری با گوش فیل

در فرآیند ساخت گوشفیل به دقت و حساسیت بالایی نیاز دارید. اگر شربت به قوام مورد نظر نرسد می تواند گوش گیرها را نرم و ترش کرده و حتی آنها را خشک کند. پس باید صبور باشید تا شربت کاملا خنک شود.

وقتی گوشتفیل به شربت اضافه شد، باید صبر کنید تا شربت کاملا خنک شود.

مقدار آرد در تهیه گوشفیل ممکن است در ابتدا دقیقاً مشخص نباشد. بهتر است به تدریج آرد را به مواد دیگر اضافه کنید تا خمیر نرم و نچسبی به دست آید. تفاوت های احتمالی به دلیل کیفیت متفاوت آرد رخ می دهد.

کمی چسبندگی در خمیر گوشفیل معمولا قابل قبول است و خیلی مهم نیست. بعد از استراحت می توانید سطح کار را کمی آرد پاشی کنید تا کمتر نچسبد.

قبل از تخمیر تابه در روغن داغ، هرگز روغن اضافه نکنید تا زمانی که به گوشتفیل برسید. این عمل از باد شدن کامل گوش گیرها جلوگیری می کند.

برای سرخ کردن گوشفیل ها بهتر است شعله گاز را روی درجه کم قرار دهید تا زمان کافی برای پف کردن و پختن آنها داده شود.

برای تزیین گوشفیل ها می توانید از خلال، پودر پسته، بادام یا پودر نارگیل استفاده کنید.

هنگام تهیه شربت گوشفیل می توانید از آبلیمو به عنوان جایگزین مناسب برای جوهر لیمو استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که با این روش احتمال شکسته شدن شربت قوشفیل وجود دارد.

با استفاده از براق کننده در شربت گوشفیل می توانید آن را براق تر کنید و از خراشیدن گوشفیل ها جلوگیری کنید.

برای تهیه خمیر گوشفیل فراموش نکنید که آرد را دوبار الک کنید.

ماندگاری ۲ ساعته خمیر گوشفیل یکی از مهم ترین مراحل تهیه آن است. این مرحله باعث بهبود کیفیت خمیر و پخت بهتر آن می شود. از این رو این یک مرحله اساسی و بسیار حیاتی برای تهیه گوشفیل است و توصیه می شود از آن غافل نشوید.

راز طعم گوش فیل

به جای گلاب می توانید از پودر هل برای خوشبو کردن جوانه های گوش استفاده کنید. اگر از هل کامل استفاده می کنید بهتر است زمانی که شربت تقریباً آماده شد آن را از مخلوط خارج کنید.

لازم به یادآوری است که با افزایش تعداد گوشفیل ها در شربت، شیرینی آنها نیز افزایش می یابد.

هنگام درست کردن خمیر گوشفیل خمیر را نازک نکنید. این عمل باعث می شود که گوسفیل ها به خوبی در کره پف نکنند.

گوشفیل یکی از خوشمزه ترین و لطیف ترین شیرینی هایی است که حتی در ماه رمضان می توانید از آن لذت ببرید.

برای سرخ کردن گوشفیل ها بهتر است از یک تابه کوچک و عمیق استفاده کنید تا مصرف روغن آن کم شود و تمام سطح گوشفیل ها به خوبی پوشانده شود.

طرز تهیه گوشفیل با ماست یا حتی بدون آن و شیر نیز در عمل رایج است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا