آشپزی

فوت و فن پنیر لیقوان در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن پنیر لیقوانو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر پنیر لیقوان

هنر پنیر لیقوان و راز پنیر لیقوان خوشمزه و خانگی در سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

معمولاً وقتی به اسرار فکر می کنیم، ذهن ما به رازهای نهفته در جنگل های اسرارآمیز و موجوداتی که در درون آنها نهفته است، می کشد. اسرار در انتظار کشف و آشکار شدن از زمان های قدیم. اما جایی برای ترس وجود ندارد. امروز به جای پرداختن به اسرار دریاهای خروشان و جنگل‌های اسرارآمیز، به رازهای نهفته در طعم یکی از معروف‌ترین پنیرهای سنتی ایرانی یعنی پنیر لیقوان می‌پردازیم.

پنیر لیقوان که به عنوان یکی از معروف ترین انواع پنیر تبریز شناخته می شود، از گذشته تاکنون در سراسر ایران طرفداران زیادی دارد. این پنیر در روستای زیبا و دیدنی لیکوان که در 36 کیلومتری شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی قرار دارد تولید می شود. این پنیر که از شیر گوسفند تهیه می شود، با رنگ سفید، بافت ترد و طعم ترش و همچنین سوراخ های متعدد روی سطح آن از بسیاری از انواع پنیرهای پاستوریزه و سایر پنیرهای سنتی متمایز می شود. اما مهم‌ترین چیز این است که بفهمیم چه چیزی این پنیر را بسیار خوشمزه می‌کند. برای کشف راز موفقیت پنیر لیقوان با ما همراه باشید.

عملکرد شیر گوسفند

شیر از زمان های قدیم به عنوان منبع اصلی مواد مغذی و معدنی شناخته شده است و دارای مقادیر بالایی پروتئین و کلسیم است. پروتئین های موجود در شیر به تقویت و ساخت ماهیچه های بدن کمک می کند و کلسیم موجود در آن نیز نقش مهمی در استحکام استخوان ها و دندان ها دارد. با این حال، برخی از افراد به دلایلی مانند مشکلات هضم شیر گاو نمی توانند از این منبع مواد مغذی بهره مند شوند. در نتیجه شیر گوسفندی که هضم آن راحت تر از سایر انواع شیر است، جایگزین مناسبی برای این افراد شده است. شیر گوسفندی که برای تهیه پنیر لیقوان استفاده می شود نیز به دلیل طبع گرمتر آن نسبت به شیرهای دیگر و حفظ چربی در فرآیند پنیرسازی نقش مهمی در طعم پنیر لیقوان دارد.

عملکرد نگهدارنده های طبیعی

بیشتر محصولات لبنی به طور طبیعی در معرض فساد و تهاجم میکروارگانیسم ها هستند. به همین دلیل، بسیاری از تولیدکنندگان پنیر پاستوریزه مواد نگهدارنده را برای جلوگیری از فساد به محصولات خود اضافه می کنند. این مواد نگهدارنده به افزایش ایمنی مواد غذایی و همچنین کاهش ضایعات مواد غذایی کمک می کنند. با این حال، این مواد نگهدارنده می توانند در برخی موارد منجر به مسمومیت غذایی و واکنش های آلرژیک شوند.

از طرفی پنیر لیقوان با روش نگهداری متفاوتی تولید می شود. کنسرو کردن با نمک قبل از اختراع یخچال و نگهدارنده های مدرن، نمک به عنوان یکی از راه های طبیعی و متداول برای جلوگیری از فساد مواد غذایی شناخته می شد و هانوچه هنوز هم امروزه در تهیه پنیر لیقوان و سایر روش های سنتی استفاده می شود.

اهمیت روستای لیکوان در طعم پنیر

یکی از عوامل موثر بر کیفیت و طعم بی نظیر پنیر لیقوان، محیط طبیعی و بکر روستای لیقوان است. این روستا که در منطقه کوهستانی سهند قرار دارد، دارای کوه های مرتفع و چشم اندازهای خیره کننده است و از آب و هوای کوهستانی و سرد برخوردار است. فصل زمستان با سرمای شدید و فصل تابستان با هوای خنک و معتدل از ویژگی های این منطقه است. این شرایط اقلیمی باعث رشد پوشش گیاهی متنوع و دشت های سرسبز می شود که برای تغذیه دام ضروری است.

علاوه بر این، آب معدنی که از کوه‌های آتشفشانی سهند سرچشمه می‌گیرد برای تغذیه دام استفاده می‌شود و به‌ویژه به شکل‌گیری ویژگی‌های منحصربه‌فرد پنیر لیقوان کمک می‌کند.

اهمیت محله های فقیر نشین برای نگهداری پنیر

پس از اتمام مراحل تولید پنیر لیقوان، پنیرها را در ظروف حلبی مخصوص قرار داده و سپس با استفاده از دستگاه های مخصوص، درب ظروف را به دقت بسته می کنند تا از ورود هوا به داخل آنها جلوگیری شود و ظروف در محیط ایزوله قرار می گیرند. . این پنیرها برای به دست آوردن طعمی منحصر به فرد به مدت دو ماه در محل های مخصوص نگهداری می شوند و سپس به سردخانه منتقل می شوند.

اهمیت تجربه بالای تولیدکنندگان

تمامی عواملی که تا کنون ذکر شد در فرآیند تهیه پنیر لیقوان ضروری و حیاتی هستند. با این حال، یک عامل کلیدی که معمولا نادیده گرفته می شود، اما با این وجود بسیار مهم است، خود پنیرسازان لیقوان هستند. این تولیدکنندگان سال هاست که در زمینه تولید این نوع پنیر فعال بوده و از اسرار و فرمول های این پنیر کاملا آگاه هستند. بسیاری از آنها نسل ها در کارگاه های پنیرسازی خانوادگی کار می کنند و این تجربه و دانش به آنها منتقل شده است.

این تولیدکنندگان به خوبی نیازها و ترجیحات مشتریان خود را می شناسند و همواره سعی می کنند بهترین محصولات را با کیفیت بالا برای مشتریان خود تولید کنند. علاوه بر این، با پیشرفت تکنولوژی و کشف روش‌های بهتر تهیه پنیر لیقوان، این تولیدکنندگان در تلاش هستند تا با افزایش دقت تولید، پیشرفت‌های زیادی در صنعت خود داشته باشند و کیفیت پنیر را ارتقا دهند. این تلاش ها باعث ارتقای کیفیت پنیر لیقوان می شود و تولیدکنندگان تمام تلاش خود را می کنند تا لبنیات سالم و مغذی را با کیفیت بالا به بازار عرضه کنند.

مواد لازم برای تهیه پنیر لیقوان

10 کیلوگرم شیر

یک قاشق چایخوری پنیر خامه ای

نمک ¾ بسته

طرز تهیه پینر لیکوان

برای تهیه پنیر خانگی باید از شیر خام استفاده کنید نه از شیر آب پز یا پاستوریزه. ابتدا شیر را از یخچال خارج کرده و در دمای محیط قرار دهید تا با دمای محیط سازگار شود.

سپس کشک را به شیر اضافه کنید و خوب مخلوط کنید سپس درب آن را ببندید و یک ساعت صبر کنید تا شیر غلیظ شود. بعد از یک ساعت شیر ​​باید مانند ماست غلیظ شود.

یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و سپس یک آبکش روی درب قابلمه قرار دهید تا ته آبکش با ته دیگ فاصله داشته باشد. یک پارچه پنیر را در آبکش بریزید، سپس شیر تغلیظ شده را در آبکش بریزید و صبر کنید تا آب اضافی پنیر کشیده شود و در قابلمه بریزید. سپس لبه های توری را روی پنیر بغلتانید و وزنه سنگینی روی پنیر بگذارید تا پنیر شکل بگیرد. پنیر باید حدود 5-6 ساعت در این حالت بماند تا شکل بگیرد.

بعد از اینکه پنیر شکل گرفت آن را برش دهید و تکه های بریده شده پنیر را خوب در نمک بغلتانید. برای بهتر شدن طعم پنیر بهتر است مقداری نمک در آب پنیر بریزید. نکته مهم در این مرحله این است که پنیرها بسیار نرم هستند.

اما بعد از چند روز در آب نمک سفت می شوند و بافتی شبیه پنیر لیقوان به خود می گیرند. نکته دیگری که در مصرف پنیر خانگی باید به آن توجه کنید این است که حداقل یک ماه پس از تهیه آن شروع به مصرف کنید تا از مسمومیت با شیر نپخته جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا