آشپزی

فوت و فن کلم پلو شیرازی در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن کلم پلو شیرازیو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر و فن کلم پلو شیرازی

هنر و فنون کلم گاوآهن شیرازی راز کلم پلو خوشمزه شیرازی و ادویه ها و گیاهانش سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

کلم برنج شیرازی همان طور که از نامش پیداست ریشه آن را مدیون شهر شیراز است. این غذای خوشمزه و پرطرفدار یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی به شمار می رود. جالب است بدانید که کلم پلو شیرازی به دلیل طعم خاص و فوق العاده ای که دارد، نه تنها در شیراز، بلکه در ایران نیز جایگاه ویژه ای در سفره ها دارد و طرفداران زیادی دارد. این غذا همچنین به دلیل قدرت و خواص تغذیه ای آن بسیار ارزشمند است.

کلم پلو شیرازی به عنوان یکی از خوشمزه ترین و خوش عطرترین غذاهای شهر راز یعنی شیراز شناخته می شود. مسافران و گردشگرانی که به شهر شیراز سفر می کنند بدون شک این غذای معروف را در راس فهرست غذایی خود قرار می دهند زیرا بهترین زمان برای خوردن این غذای خوشمزه ناهار است.

برای تهیه مواد اولیه کلم پلو شیرازی چند گزینه داریم. در این غذای محلی و اصیل می توانید از کلم پیچ، گل کلم، کلم قمری و حتی کلم قرمز در کنار سبزیجات معطر و خشک استفاده کنید. باید بگوییم که عطر خاص کلم شیرازی در کنار طعمی به یاد ماندنی می تواند یکی از بهترین و لذیذترین طعم ها را به ما هدیه دهد. بنابراین دیگر بهانه ای برای تهیه نکردن این غذای سالم و خوشمزه وجود ندارد.

استفاده از کلم در انواع غذاها مانند سارمیکی کلم، نارگیل کلم، املت کلم و … می تواند به تنوع فوق العاده ای در وعده های غذایی روزمره منجر شود. خواص کلم نیز بسیار زیاد است. این سبزیجات نه تنها کاهش کلسترول و کنترل دیابت را تسهیل می کنند، بلکه از سلامت چشم و بینایی نیز حمایت می کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط یکی از بزرگترین مراکز آزمایشگاهی کلم، این سبزیجات به عنوان یکی از سالم ترین غذاهای روی زمین معرفی شده اند. بنابراین پس از استفاده از این گیاه خاص از خواص آن غافل نشوید.

مواد لازم برای تهیه کلم برنج

یک عدد کلم متوسط
دو عدد پیاز متوسط
گوشت چرخ کرده گوسفند 200 گرم
چهار پیمانه برنج
سبزیجات خشک (ترخون، ریحان، شوید و پیازچه) چهار قاشق غذاخوری
دو قاشق غذاخوری زیره
روغن به میزان لازم
نمک، زردچوبه و ادویه به میزان دلخواه

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

در مرحله اول کلم ها (کلم سفید، کلم قرمز، کلم قمری، کلم پیچ) را شسته و برش می دهیم. توصیه می شود در صورت استفاده از کلم، آن را خرد کنید تا به راحتی در قاشق جا بیفتد، به عبارت دیگر هنگام خوردن مشکلی ایجاد نمی کند. اگر از کلم قمری استفاده می کنید، بهتر است آن را به همان شکلی که سیب زمینی ها را برای سرخ کردن برش می دهید، برش دهید.

در مرحله بعد یک تابه مناسب انتخاب می کنیم و داخل آن روغن می ریزیم سپس کلم خرد شده را به تابه منتقل می کنیم و شروع به پخت می کنیم. تفت دادن باید ادامه یابد تا کلم ها آب را جذب کنند و حجم آنها کاهش یابد.

در این مرحله بسته به علاقه و ذائقه فرد می توانیم حدود دو یا سه قاشق آبلیمو به کلم اضافه کنیم.

حالا به مرحله بعد یعنی تهیه گوشت قلقلی می رویم. در این مرحله بسیار مهم است که گوشت را طوری آماده کنید که هنگام پخت از هم نپاشد. اما چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم؟

ابتدا پیاز را با همزن یا رنده ریز رنده می کنیم. اگر به همزن دسترسی ندارید می توانید از رنده ریز استفاده کنید و پیاز را ریز رنده کنید.

در این مرحله مهمترین اصل جدا شدن کامل آب از پیاز است. پیاز را با دست فشار می دهیم و آب آن را کاملا آزاد می کنیم. این عمل باعث می شود وقتی پیاز رنده شده را به گوشت اضافه می کنیم، مخلوط آبکی و شل نباشد. به همین دلیل باید به این نکته خاص توجه کنیم.

بعد از افزودن پیازهای پوره شده به گوشت چرخ کرده نوبت به تهیه گوشت قلکالی طعم دار می رسد. در این مرحله نمک، فلفل قرمز، زردچوبه و ادویه گوشت را به مخلوط اضافه می کنیم و با دست آنها را مخلوط کرده و خوب ورز می دهیم تا مواد کاملا مخلوط شوند.

بهتر است این کار را حداقل به مدت پنج دقیقه انجام دهید تا در حین سرخ کردن کوفته ها انسجام خوبی داشته باشند و از هم جدا نشوند.

نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که بعد از ورز دادن گوشت باید از فاصله تقریباً ده سانتی متری سه یا چهار ضربه به مخلوط بزنید. با این کار فضای بین گوشت و پیاز کاملا از بین می رود و بافت سفت تری ایجاد می شود. اگر در پایان این مرحله متوجه شدید که مخلوط حالت جامد و بافت سفت پیدا نکرده است، نگران نباشید! با افزودن چند قاشق آرد نخودچی می توانید مواد را به دلخواه تغییر دهید.

بیشتر زمانی که برای تهیه کلم پلو معطر و خانگی صرف می کنیم مربوط به تهیه کوفته است و این زمان می تواند از بیست دقیقه تا نیم ساعت متغیر باشد، به عدد واقعی نیاز دارید.

اندازه کوفته ها کاملا به ذائقه و زمان شما بستگی دارد. نکته مهم در این مرحله اندازه یکنواخت کنه ها است. اگر اندازه کوفته ها یکسان نباشد و کوچک و بزرگ باشد، در هنگام سرخ کردن احتمال سوختن یکی و خام و نپخته باقی ماندن کوفته ها وجود دارد. بنابراین در تهیه کللی و گوشت کباب باید دقت کافی را داشته باشید و همه کللی ها را به همین صورت بپزید تا این مشکل پیش نیاید.

مقدار لازم روغن سرخ کردنی را در ظرف مناسبی بریزید و صبر کنید تا روغن به دمای دلخواه برسد. دمای داغ روغن مانع از چسبیدن گوشت به تابه در هنگام سرخ شدن می شود و باعث می شود که به راحتی سرخ و خوش طعم شود.

در مرحله بعد برنج را که چند ساعت خیس کرده ایم در قابلمه می ریزیم و سبزیجات خشک و معطر مانند زیره را به آن اضافه می کنیم. سپس آب را به قابلمه اضافه می کنیم تا سطح آب دو انگشت از سطح برنج بیشتر شود.

اگر می خواهید کوفته ها را در کل غذا پخش کنید، می توانید در این مرحله آن ها را به قابلمه اضافه کنید. اما راه دیگر این است که بعد از پختن کلم پلو، گوشت های کلکال را برای تزیین روی سطح برنج بچینید.

بله آن کلم پلو خانگی ساده و خوشمزه شیرازی آماده سرو است. در مورد زمان پخت این غذا باید بگویم که زمان دقیق آن به نوع و میزان حرارت مصرفی، نوع برنج و مقدار مواد بستگی دارد. معمولاً برای تهیه یک کلم پلو معطر و خانگی حدود 30 تا 45 دقیقه زمان نیاز است. اما برای دقت بیشتر می توانید زمان پخت را با بررسی حالت پخت برنج و کلم تنظیم کنید تا به سلیقه خود بپزد.

زمان تقریبی پخت کلم پلو بین 45 تا 60 دقیقه است. اما باید توجه داشت که زمان دقیق پخت این غذا به عواملی مانند دمای پخت، نوع برنج مصرفی و میزان مواد مصرفی بستگی دارد. همچنین می توانید این غذا را بدون گوشت تهیه کرده و به عنوان غذای ناهار سرو کنید.

هنر و فن کلم پلو شیرازی

برای پخت کلم پلو می توانید به جای سبزیجات تازه از سبزیجات خشک مانند ریحان، تره فرنگی، شوید و ترخون استفاده کنید. برای استفاده از این سبزیجات خشک هنگام آبکش کردن برنج، آن ها را به آبکش اضافه کرده و با برنج مخلوط کنید.

همچنین اگر می خواهید مقداری ادویه به کلم پلو اضافه کنید، می توانید از پودر لیمو عمانی استفاده کنید. این پودر لیمو عمانی یکی از ادویه های مورد استفاده در کلم پلو است. در صورت تمایل می توانید حدود 1 قاشق چایخوری پودر لیمو عمانی به این غذا اضافه کنید.

در تهیه کلم و سبزی پلو باید توجه داشت که نسبت سبزی باید رعایت شود. استفاده از ریحان بیشتر و ترخون کمتر توصیه می شود. استفاده زیاد از ترخون می تواند طعم کلم پلو را تلخ کند.

همچنین لازم به ذکر است که کوفته ها را همراه با برنج در قابلمه می گذاریم. این کار باعث می شود که کلکال ها همراه با برنج بپزند و در نتیجه طعم بهتری پیدا کنند.

می توانید به جای گوشت چرخ کرده از گوشت چرخ کرده استفاده کنید و کوفته کلخلی درست کنید. برای این کار گوشت را به صورت چرخ کرده برش داده و با پیاز و زردچوبه تفت می دهیم. سپس یک قاشق رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و دوباره تفت دادن را ادامه دهید. مقداری آب بریزید و صبر کنید تا گوشت بپزد. بعد از اینکه پخته شدند، گوشت چرخ کرده را با لایه برنج کلم بچینید.

برای تزیین کلم پلو می توانید کوفته های شکم پر در کنار ظرف بچینید و از آنها برای تزیین استفاده کنید.

علاوه بر استفاده از گوشت چرخ کرده یا خورشتی، می توانید کلم پلو را با مرغ نیز تهیه کنید. با استفاده از مرغ می توانید کلم پلو مرغ درست کنید.

اگر می خواهید کلم پلو بدون گوشت تهیه کنید، باید مقدار کلم را کمی بیشتر از حد معمول افزایش دهید.

همچنین اگر می خواهید از حبوبات در کلم پلو استفاده کنید، عدس بهترین گزینه است. با استفاده از عدس می توانید کلم پلو عدس خانگی درست کنید و با لذت میل کنید.

می توانید کلم پلو شیرازی را با سالاد شیرازی یا ترشی سرو کنید تا یک وعده غذایی کامل تری داشته باشید.

ادویه کلم برای شیرازی پلو, ادویه کلم برای شیرازی پلو, سبزیجات رستورانی برای کلم پلو شیرازی, تاریخچه کلم پلو شیرازی, طرز تهیه کلم پلو ساده, بهترین کلم پلو شیرازی, نوع کلم, کلم پلو شیرازی

راز کلم پلو خوشمزه شیرازی

باید در نظر داشته باشید که کلم برنجی شیرازی به دلیل استفاده از سبزیجات و کلم معمولاً رنگ سبز دارد. اما برخی برای افزایش طعم غذا از کمی رب گوجه فرنگی در ترکیب سبزی و کلم استفاده می کنند که این ماده در نسخه اصلی کلم پلو شیرازی وجود ندارد.

برای پلو با کلم شیرازی باید گوشت چرخ کرده را در کنار خورش پلو قرار دهید تا طعم بی نظیری به همراه گوشت به دست آید.

برخی از افراد ممکن است بوی کلم را در غذا دوست نداشته باشند. برای رفع این مشکل می توانید بعد از برش و شستن کلم آن را با کمی سرکه در آب بجوشانید و سپس سرخ کنید تا بوی کلم در غذا کم شود.

برای خوش طعم شدن کوفته ها می توانید از مقداری زعفران، پودر لیمو و دارچین استفاده کنید.

اگر از ته قابلمه برای پخت کلم و پلو استفاده می کنید، مناسب است ابتدا حرارت زیر برنج را زیاد کنید تا غذا تبخیر شود، سپس با استفاده از شعله پخش کننده زیر قابلمه، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید پلو کاملا بپزد. ته قابلمه ترد و خوش طعم می شود.

برنج کلم برای گیاه خواران بسیار مناسب است زیرا می توانند با حذف گوشت آن را به راحتی مصرف کنند.

برخی افراد به جای گوشت چرخ کرده از تکه های مرغ پخته و رنده شده استفاده می کنند. در شکل سنتی کلم پلو با گوشت چرخ کرده سرو می شود اما طبق سلیقه شخصی می توانید از گوشت مرغ هم استفاده کنید.

توصیه می شود به جای سبزیجات خشک از سبزیجات تازه استفاده کنید. در کلم برنجی شیرازی از ترخون بیشتر از سایر سبزیجات استفاده می شود سپس ریحان، تره و شوید به غذا اضافه می کنند.

در صورت تمایل می توانید کوفته ها را جداگانه بپزید و هنگام سرو روی کلم پلو قرار دهید.

برای بهتر شدن رنگ و طعم کلم پلوی شیرازی استفاده از برنج ایرانی و کمی زعفران در غذا توصیه می شود.

برای پخت بهتر کلم ها قبل از سرخ کردن، می توانید روی آن ها را با کمی آب بپوشانید تا با آب خوب بپزند و سپس با روغن سرخ کردنی سرخ کنید.

توجه داشته باشید که هنگام تهیه کوفته قلقلی، آب آن را به خوبی از پیاز رنده شده خارج کرده و با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید. این کار باعث می شود که کوفته ها هنگام سرخ کردن از هم جدا نشوند. همچنین مهم است که کوفته قلقالی را هم اندازه انتخاب کنید تا زمان پخت و سرخ شدن یکسان باشد.

سرو سالاد شیرازی با این غذا به شدت توصیه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا