آشپزی

فوت و فن گز آردی در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن گز آردیو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر و صنایع دستی گز آردی

علم و فناوری گز آردی راز گز آردی خوشمزه و خانگی در سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

اگرچه تولید گاز و سایر تنقلات سنتی اصفهان در شهرهای مختلف و حتی در یک کارخانه انجام می شود، اما استفاده از روش های کاشت سنتی در تولید صنعتی این غذاها کمتر دیده می شود. این مشکل ممکن است به دلیل ویژگی ها و طعم منحصر به فرد گاز باشد.

این محصول شیرین که یکی از قدیمی ترین و پرطرفدارترین غذاهای اصفهان است و شهرت جهانی دارد، احتمالاً به واسطه همین روش های سنتی طعم بی نظیری دارد.

این گاز که حاوی آجیل های مفیدی مانند بادام و پسته است و در ترکیب خود دارای مواد طبیعی دیگری مانند آنژبین و گاهی ترنجبین است، خواص درمانی و خوشایندی خاصی دارد.

فرآیند سنتی تولید گاز در کارگاه های اصفهان فرآیندی پر زحمت و پیچیده است و بدون دانش و تجربه در این زمینه ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود.

در این مطلب روشی از تهیه گاز خانگی را به شما معرفی می کنیم که با تمرین و تکرار می توانید به شما کمک کند تا خودتان در منزل گاز تهیه کنید و در کنار خانواده از این غذای خوشمزه لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه گز آردی

سفیده تخم مرغ: 2 عدد

بادکا یا گلوکز مایع: نصف لیوان دسته دار

شکر: 1 پیمانه

گلاب اصل و معطر: نصف لیوان دسته دار

پسته خرد شده یا مخلوط بادام و پسته: ۲ پیمانه

آرد: به مقدار لازم

طرز تهیه گاز آردی

برای تهیه گاز خانگی ابتدا شکر و گلاب را در ظرفی بریزید و روی حرارت ملایم حل کنید. همزمان سفیده ها را هم بزنید تا کف کند.

پس از آماده شدن شربت گلاب، گلوکز مایع را اضافه کنید و اجازه دهید شربت حدود 10 دقیقه بجوشد تا غلیظ شود و بین انگشتانتان بچسبد.

سپس وقتی شربت چسبناک شد، سفیده تخم مرغ را کم کم به یک کف اضافه کنید و مدام با همزن هم بزنید. در این مرحله مغزهایی مانند بادام و پسته را به مخلوط اضافه کنید و دوباره مخلوط کنید.

سپس خمیر تمام شده را با قاشق بردارید و در آرد بغلتانید تا گرد شود. توری را حدود دو ساعت در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. برای نگهداری طولانی تر، توپ ها را در یک کاسه آرد نگه دارید.

برای تهیه قیمه خانگی شکر را با آب بجوشانید و به صورت شربت تهیه کنید سپس گلاب را به سفیده ها اضافه کنید و با همزن خوب مخلوط کنید. مراحل تهیه زیر مانند طرز تهیه گزارد می باشد.

مراقب باشید هنگام حل کردن شکر و درست کردن شربت زیاد داغ نشود تا سفیده تخم مرغ نسوزد یا خراب نشود. بعد از آماده شدن گاز، آنها را به مدت طولانی در یخچال نگهداری کنید تا شکل مناسبی پیدا کنند و لایه بیرونی آنها را با آرد بپوشانید تا نچسبند.

هنر و تکنیک ساخت گز آردی

گز که شیرینی معروف ایرانی است به سبک اصفهانی شهرت خاصی دارد. وزن هر قطعه معمولا بین 25 تا 50 گرم است. به عنوان مثال، 100 گرم پسته حاوی تقریبا 293 کالری است.

دمای شربت قند نقش کلیدی در تعیین قوام شربت دارد. دمای بالاتر آن را سخت تر می کند، اما با سرد شدن آن نرم می شود.

استفاده از آرد سفید برای حفظ و نگهداری گاز توصیه می شود. گلوله ها را در ظرفی که آرد سفید پاشیده اید قرار دهید، سپس دوباره روی توپ ها آرد بریزید و در ظرف را ببندید. در صورت نگهداری بیش از یک هفته در یخچال نگهداری کنید.

فرآیند ساخت گاز می تواند زمان نسبتاً طولانی داشته باشد و تا 8 ساعت طول بکشد. پس از انگبین، بادکا به عنوان دومین شیرین کننده در تهیه گز استفاده می شود. این ماده در واقع نوعی گلوکز مایع است که برخی از تولیدکنندگان گاز به آن متوسل می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا