سبک زندگی

ماجرای افزایش اشعه UV در ایران؛ چقدر نگران باشیم؟

خرید فالوور از سایت اینبو

کمی بعد صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران خطرات هواشناسی سازمان هواشناسی کشور در واکنش به این مطلب منتشر شده در فضای مجازی گفت: بر اساس نقشه های هواشناسی، میزان اشعه ماوراء بنفش در کشور در بعد از ظهر بالای 11 و نزدیک به 12 است و در واقع محتوای این پیام درست است. اما وی همچنین تاکید کرد که این موضوع اصلا تازگی ندارد و هر ساله در کشور ما در فصول گرم سال اتفاق می افتد. یعنی پرتوهای خورشید در تابستان در اکثر مناطق باعث این اتفاق می شود.

به گزارش محلاتو، در این مقاله به جنبه های مختلف این مشکل می پردازیم تا عموم مردم ایران به درستی این مشکل را درک کنند.

اشعه ماوراء بنفش چیست و چه معنایی دارد؟

اشعه ماوراء بنفش (UV) بخشی از طیف نور خورشید است که برای چشم انسان نامرئی است. در مقادیر کم، این اشعه دارای مزایای جزئی مانند تحریک تولید ویتامین D است. اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن می تواند منجر به عواقب جبران ناپذیری برای سلامتی شود.

نکات کلیدی در مورد افزایش اشعه ماوراء بنفش چیست؟

شاخص UV: دانشمندان از شاخص UV برای اندازه گیری شدت پرتوهای فرابنفش در یک زمان و مکان خاص استفاده می کنند. این شاخص دارای عددی بین 0 تا +10 است که هر چه این عدد بیشتر باشد، خطر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش بیشتر می شود.

عوامل تأثیرگذار: سطوح UV تحت تأثیر عواملی مانند زمان سال، زمان روز، موقعیت جغرافیایی، ارتفاع، پوشش ابر و شرایط جوی قرار دارند.

اوج تابش: به طور کلی، سطوح UV در ساعات ظهر (بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر) بالاترین سطح است و در زمستان کمتر از تابستان است.

اثرات مضر افزایش اشعه ماوراء بنفش

سرطان پوست: اشعه ماوراء بنفش نقش عمده ای در شایع ترین نوع سرطان یعنی سرطان پوست دارد.

پیری زودرس: این تابش باعث ایجاد چین و چروک، لکه های قهوه ای و افتادگی پوست می شود.

آسیب چشم: قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند منجر به آب مروارید، تیرگی قرنیه و سایر مشکلات چشمی شود.

ضعف سیستم ایمنی: اشعه ماوراء بنفش می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و آن را در برابر عفونت و بیماری آسیب پذیرتر کند.

آسیب به گیاهان و اکوسیستم ها: افزایش تشعشعات فرابنفش می تواند به گیاهان به ویژه محصولات کشاورزی آسیب برساند و تعادل اکوسیستم ها را مختل کند.

در کدام مناطق کشور پرتو فرابنفش زیاد است؟

در استان‌های خراسان شمالی، بخش‌هایی از خراسان رضوی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و تمامی سواحل کشور عدد پایینی بین ۲ تا ۵ یا ۷ تا ۱۱ دارند، اما در سایر استان‌ها این عدد به بیش از ۱۱ می‌رسد. در ایران UV تشعشع از صبح تا ساعت 13 در حد نرمال است، اما از ساعت 14 تا 17 بعدازظهر میزان این تشعشعات افزایش می یابد و خطرناک می شود.

موارد احتیاط:

خوشبختانه، اقدامات ساده ای وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود در برابر اشعه ماوراء بنفش انجام دهید:

ضد آفتاب: مهمترین اقدام استفاده منظم از ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر است.

پوشاندن: کلاه های لبه پهن، عینک آفتابی و لباس های محافظ می توانند از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند.

سایه: در ساعات اوج نور خورشید (10 صبح تا 4 بعد از ظهر) در سایه بمانید.

سولاریوم: از سولاریوم ها خودداری کنید زیرا اشعه های مضر UV ساطع می کنند.

اما واقعا چقدر باید نگران اشعه ماوراء بنفش باشیم؟

افزایش سطح اشعه ماوراء بنفش یک مشکل واقعی است، اما با اقدامات پیشگیرانه ساده می توان از خطرات آن محافظت کرد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، در حال حاضر شاخص UV در ایران در محدوده متوسط ​​تا زیاد قرار دارد، بنابراین در مواجهه با نور خورشید به ویژه در ساعات اوج مصرف احتیاط لازم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا