سبک زندگی

محصولات لبنی کم چرب واقعا سالم‌ترند؟

خرید فالوور از سایت اینبو

داریوش مظفریان، متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه تافتس، می گوید: «محصولات لبنی پرچرب دارای چربی اشباع بالایی هستند، بنابراین انتخاب انواع کم چرب ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد، اما آنچه مهمتر از محتوای چربی به نظر می رسد، است کدام محصول لبنی را ابتدا انتخاب می کنید. شیر، ماست یا پنیر!

به گزارش سرگرمی روز، اگر می‌خواهید دستورالعمل‌های رژیم غذایی ایالات متحده یا مقامات بهداشتی مانند انجمن قلب آمریکا یا سازمان بهداشت جهانی را دنبال کنید، پاسخ روشن است: یک نسخه بدون چربی یا کم‌چرب را انتخاب کنید.

مظفریان بیان کرد: در مطالعاتی که رژیم غذایی افراد را بررسی کرده و سپس سلامت آنها را طی سالیان متمادی دنبال کرده است، محققان به ارتباط بین مصرف لبنیات و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 پی بردند

وی افزود: چنین فوایدی اغلب بدون توجه به اینکه مردم ماست، پنیر یا شیر کم چرب یا پرچرب را انتخاب می کنند وجود دارد. اگرچه لبنیات پرچرب کالری بیشتری دارند، اما مطالعات نشان می‌دهد افرادی که آنها را مصرف می‌کنند کمتر دچار اضافه وزن می‌شوند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه منتشر شده در سال 2018، محققان 136000 بزرگسال از 21 کشور را به مدت 9 سال دنبال کردند. آنها دریافتند که در طول دوره مطالعه، افرادی که دو وعده یا بیشتر از محصولات لبنی در روز مصرف می‌کردند، 22 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و 17 درصد احتمال مرگ کمتری نسبت به افرادی که اصلاً لبنیات مصرف نمی‌کردند، داشتند. قابل ذکر است، کسانی که سطوح بالاتری از چربی اشباع شده از محصولات لبنی را مصرف می کردند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی یا مرگ نبودند.

در یک تحلیل بزرگ دیگر که در سال 2018 نیز منتشر شد، محققان نتایج 16 مطالعه روی بیش از 63000 بزرگسال را گردآوری کردند. آنها دریافتند که در طول 9 سال به طور متوسط، افرادی که سطح چربی لبنیات در خونشان بالاتر است، 29 درصد کمتر از کسانی که سطح چربی لبنیات کمتری دارند، به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

مظفریان گفت: این یافته حاکی از آن است که مصرف چربی لبنیات به جای پرهیز از آن ممکن است مفید باشد.

البته این مطالعات نمی تواند ثابت کند که لبنیات به تنهایی خطر بیماری را کاهش می دهد. مظفریان گفت که نیاز به آزمایشات بالینی طولانی مدت دارد که انجام نشده است. اما مطالعات کوتاه‌مدت نشان می‌دهد که مصرف لبنیات، از جمله لبنیات پرچرب، فشار خون را در شرکت‌کنندگان کاهش می‌دهد و باعث افزایش وزن یا افزایش سطح LDL یا «کلسترول بد» نمی‌شود، که باز هم نشان می‌دهد که چربی لبنیات بد نیست. برای بدن
مظفریان در مورد اینکه چه محتوای چربی را انتخاب کنید، گفت: هر چه دوست دارید انتخاب کنید. برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف لبنیات پرچرب ممکن است فوایدی داشته باشد، “اما من فکر نمی کنم شواهد به اندازه کافی قوی باشد که آن را به یک توصیه غذایی تبدیل کند.”

چرا چربی شیر می تواند برای شما مفید باشد؟

دکتر رونالد کراوز، استاد اطفال و پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، گفت: چندین توضیح احتمالی برای اینکه چرا چربی لبنیات ممکن است آنطور که قبلا تصور می شد مضر نباشد – و حتی ممکن است مفید باشد – وجود دارد.

کراوس گفت، در میان بسیاری از انواع چربی های اشباع شده موجود در غذاها، محصولات لبنی حاوی برخی از آنها هستند که به نظر خنثی یا مفید برای سلامتی هستند، از جمله آنهایی که با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری عروق کرونر مرتبط هستند.

ماری کارولین میکالسکی، مدیر تحقیقات موسسه ملی تحقیقات کشاورزی، غذا و محیط زیست فرانسه نیز گفت: چربی شیر به طور طبیعی در ساختار منحصر به فردی به نام غشای سلولی چربی شیر بسته بندی می شود. اجزای این ساختار می تواند به پیوند کلسترول در دستگاه گوارش کمک کند و به طور بالقوه سطح کلسترول خون را بهبود بخشد.

میچالسکی گفت، همچنین مشخص شده است که برخی از انواع غذاهای لبنی ممکن است برای شما بهتر از سایرین باشد. به عنوان مثال، به نظر می رسد ماست و پنیر بیشتر با فواید سلامتی مرتبط هستند.

میکالسکی گفت که ممکن است به این دلیل باشد که هر دو غذای تخمیر شده هستند که می توانند باکتری های خوب روده را فراهم کنند.

مظفریان در این باره گفت: حاوی مولکول های مفید دیگری نیز هستند که در زمان تخمیر ساخته می شوند، از جمله ویتامین K که با سلامت قلب مرتبط است.

میکالسکی گفت: به نظر می رسد پنیرهای سفت تر مانند چدار و پارمزان نیز چربی را کندتر از پنیر و کره جذب می کنند و به شما کمک می کند مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا