سبک زندگی

مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!

خرید فالوور از سایت اینبو

بسیاری از مردم فکر می کنند که هر سردرد شدید و آزاردهنده میگرن است یا میگرن هرگز قابل درمان نیست. بسیاری از مردم نیز فکر می کنند که اگر خود درمانی کنند و برای میگرن دارو مصرف کنند، کافی است و به همین دلیل به پزشک مراجعه نمی کنند. بسیاری از افراد همیشه در حال خوددرمانی هستند. در حالی که خوددرمانی فقط می تواند بیماری را بدتر کند و رنج او را افزایش دهد.

به گزارش سرگرمی روز، میگرن و ویژگی های سردرد میگرنی چیست؟ آیا میگرن یک بیماری عصر مدرن است یا ژنتیکی است؟ کشنده است؟ اگر به پزشک مراجعه نکنیم، سردرد میگرنی می تواند عوارض بیشتری ایجاد کند؟ آیا واقعاً می توان امیدوار بود که روزی سردردهای وحشتناک و طاقت فرسا میگرنی از بین برود و فرد بتواند یک زندگی عادی و بدون درد داشته باشد؟ یا این سردردهای تپنده و تپنده برای همیشه با ما خواهد بود؟

30 درصد از مردم با میگرن متولد می شوند!

میگرن یک اختلال عصبی است. یعنی در اثر اختلال عملکردی در بخشی از مغز یا سیستم عصبی ایجاد می شود. این بیماری در هر فرد مبتلا علائم متفاوتی دارد، اما عمدتا به عنوان یک سردرد ضربان‌دار طاقت‌فرسا تشخیص داده می‌شود. این درد معمولاً فقط در یک طرف سر احساس می شود و فرد احساس می کند دائماً چیزی به سر او می زند. سطح درد میگرنی متوسط ​​تا شدید است و در صورت عدم درمان معمولا بین 4 تا 72 ساعت طول می کشد.

این عارضه علائم دیگری نیز دارد که عمدتاً با سردرد بروز می کند. علائمی مانند تهوع، استفراغ، اختلال در گفتار، بی اشتهایی، حساسیت به نور، صدا، بو، سرگیجه، تاری یا دوبینی و غیره. میگرن می تواند از دوران کودکی شروع شود یا حتی تا اواخر میانسالی فرد را تحت تاثیر قرار ندهد. بنابراین فراوانی آن به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، جنسیت، سن، عوامل محیطی و … بستگی دارد.

البته به گفته متخصصان، ژنتیک بیش از هر عامل دیگری در ابتلا به این بیماری موثر است. بنابراین از هر 5 مبتلا به میگرن، 4 نفر این بیماری را به ارث برده اند.

دکتر بابک زمانی متخصص مغز و اعصاب می گوید: چیزی به نام میگرن وجود ندارد. واقعیت این است که میگرن یک بیماری ارثی است که 30 درصد افراد با آن متولد می شوند. این بدان معناست که این 30 درصد در طول زندگی خود از میگرن رنج می برند و همیشه سردرد را بیشتر از افراد دیگر تجربه می کنند. علاوه بر این عوامل مختلفی در طول زندگی می تواند این استعداد را در آنها افزایش دهد که مهم ترین آنها استفاده بیش از حد از مسکن ها است.

یک باور غلط رایج در مورد میگرن

هنوز دلایل قطعی و روشنی برای بروز میگرن وجود ندارد، اما تاکنون تعدادی از عوامل تحریک کننده از جمله تغییرات شیمیایی در سطح مغز، گرمای بیش از حد، نور شدید، کمبود آب بدن، تغییرات هورمونی در زنان (قاعدگی، بارداری و یائسگی)، استرس بیش از حد، صداهای بلند، فعالیت بدنی شدید، تغییر در الگوی خواب (طولانی مدت) کم خوابی، تغییرات آب و هوا) خواب، بیدار شدن در شب)، بوی نامتعارف، سیگار کشیدن و مصرف الکل، نوشیدنی های کافئین دار، استفاده بیش از حد از ادویه ها در غذا، مصرف غذاهای باقی مانده و چرب و عوارض جانبی برخی داروها مانند مسکن ها .

زمانی درباره علل بروز میگرن می گوید: علاوه بر مصرف بی رویه مسکن ها که تاثیر زیادی در بروز میگرن دارد، عواملی مانند خواب ناکافی، بی خوابی شدید، استرس، اضطراب و افسردگی نیز می تواند باعث تشدید آن شود. البته اینکه برخی فکر می کنند استرس عامل بروز میگرن است یک سوء تفاهم و یک خرافات و یک باور غلط است. استرس فقط می تواند آن را بدتر کند. گاهی اوقات استرس به تنهایی باعث میگرن نمی شود. استراحت بیش از حد نیز می تواند آن را بدتر کند. اغلب اوقات شب ها خوب می خوابید اما صبح با سردرد میگرنی از خواب بیدار می شوید.

این متخصص مغز و اعصاب می گوید: البته باید توجه داشت که گاهی میگرن صرفاً میگرنی نیست و با سردردهای عصبی دیگری همراه است.

آیا میگرن کشنده است؟

بیش از 150 نوع سردرد وجود دارد که از نظر قدرت، علت، مدت زمان و موارد دیگر متفاوت است. درد میگرن با سردردهای دیگر متفاوت است. این درد ضربان دار یا ضربان دار، ضربان دار، تیز و شدید است.

درد میگرن گاهی خیلی خفیف شروع می شود و گاهی مثل یک حمله بر فرد غلبه می کند. پیشانی مرکز اصلی تجمع درد در میگرن است. اما گاهی این درد به یک طرف سر می رود و گاهی از یک طرف به طرف دیگر سر منتقل می شود. مدت زمان درد میگرن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این درد گاهی بعد از 4 ساعت فروکش می کند و گاهی روزها فرد را عذاب می دهد.

بسیاری از مردم فکر می کنند که میگرن کشنده است، اما پزشکان می گویند که این بیماری قابل کنترل است، به شرطی که فرد عوامل آغاز کننده حملات میگرنی را شناسایی کرده و با کمک متخصص مغز و اعصاب اقداماتی را برای کنترل و کاهش شدت آن انجام دهد.

زمانی در این باره می گوید: میگرن تاکنون باعث مرگ کسی نشده است و اتفاقاً 80 تا 90 درصد بیمارانی که به پزشک مراجعه می کنند و داروی تجویز شده توسط پزشک را مصرف می کنند، پس از مدتی به طور کامل بهبود می یابند. به شرطی که یک سری رفتارهای نادرست مانند استفاده زیاد از مسکن و مصرف زیاد مشروبات الکلی را کنار بگذارند.

مصرف پنیر و سردردهای میگرنی

به گفته زمانی، میگرن زمانی بیماری محسوب می شود که از کنترل خارج شود، در کار و فعالیت های روزمره اختلال ایجاد کند و تعداد حملات در هفته بیش از حد معمول باشد. در چنین حالتی، فرد باید برای مدت زمان محدودی – مثلاً 3 ماه – دارو مصرف کند تا سیستم کنترل درد در مغز او ریست شود.

این متخصص مغز و اعصاب می افزاید: از طرفی باید مصرف مسکن را قطع کنیم و سبک زندگی خود را تغییر دهیم. به عنوان مثال، بی خوابی طولانی مدت یا مصرف بیش از حد مشروبات الکلی عواملی هستند که میگرن را بدتر می کنند. برخی از غذاها نیز مانند پنیر، شکلات، سوسیس و کالباس و سایر گوشت های فرآوری شده باعث سردردهای میگرنی می شوند، اما هرگز به بیماران توصیه نمی کنیم که آنها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. زیرا این غذاها علت نیستند. آنها کلید هستند و قفل جای دیگری است. تنها توصیه این است که در صورت بروز سردرد شدید میگرنی، مصرف پنیر و شکلات را به طور موقت قطع کنید.

آیا این بیماری محصول زندگی مدرن است؟

خیلی ها فکر می کنند میگرن محصول عصر مدرن است، اما دکتر یک بار به سرگرمی روز گفت: میگرن بیماری عصر جدید نیست، در واقع یک بیماری قدیمی است. قبلاً بین مردم ناشناخته تر بود و نام های دیگری داشت. به عنوان مثال، بسیاری از افراد زمانی که با سردرد شدید مواجه می شوند، فکر می کنند فشار خون بالا یا سینوزیت دارند. در حالی که میگرن داشتند. نام های رایج این بیماری سینوزیت و فشار خون بالا بود. برخی افراد نیز معتقدند که درجه بندی عینک آنها مشکل دارد و مشکل در چشم آنهاست. میگرن در حال حاضر بیشتر در بین مردم شناخته شده است.

آیا میگرن باعث سکته می شود؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا میگرن باعث سکته مغزی می شود، تاکید کرد: بسیار نادر است. در میان میلیون ها نفری که میگرن دارند، تعداد انگشت شماری سکته می کنند، اما چون بسیار نادر است، در آمار به حساب نمی آید و ارتباط علمی و آماری بین آنها وجود ندارد.

این درمان های خانگی را دست کم نگیرید

برای درمان میگرن گاهی می توان علاوه بر درمان دارویی از روش های مختلفی در منزل استفاده کرد. روش هایی مانند:

در یک اتاق تاریک و ساکت دراز بکشید

شقیقه ها و پیشانی را به آرامی ماساژ دهید

گذاشتن دستمال مرطوب روی چشم

قرار دادن کمپرس سرد یا گرم روی پیشانی یا پشت گردن

از بستن سر محکم با دستمال خودداری کنید

هنگام بروز درد از تلفن همراه، تلویزیون، کامپیوتر و تمام وسایل الکترونیکی استفاده نکنید

انجام مدیتیشن و یوگا. زیرا یوگا استرس را کنترل می کند و کاهش استرس درد میگرن را کنترل می کند.

در طول روز آب بیشتری بنوشید

البته باید بدانیم که حق نداریم خودسرانه هیچ درمان خانگی را انجام دهیم. زیرا می توانیم ناخودآگاه درد میگرن خود را بدتر کنیم. دردی که ممکن است چند روز طول بکشد و از بین نرود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا