سبک زندگی

مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!

خرید فالوور از سایت اینبو

نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف طولانی مدت غذاهای پرچرب و شیرین می تواند منجر به اختلال دائمی حافظه شود.

به گزارش سرگرمی روز، در سال های اخیر بسیاری از مطالعات رژیم غذایی ناسالم و مصرف غذاهای فرآوری شده را با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در سالمندان مرتبط دانسته اند. یکی دیگر از یافته های چنین مطالعاتی این است که این نوع غذاها اغلب بر حافظه تأثیر می گذارند، حتی اگر گهگاهی خورده شوند.

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا از خود پرسیدند که طبق نتایج تحقیقات قبلی، اگر افراد از سنین پایین رژیم غذایی ناسالمی داشته باشند، این سبک زندگی چه نتایجی می تواند برای آنها داشته باشد؟

برای یافتن پاسخ، یک تیم تحقیقاتی چندین موش 26 تا 56 روزه را تحت رژیم غذایی حاوی غذاهای پرچرب و شیرین قرار دادند.

این محدوده سنی برای موش ها مشابه دوران نوجوانی در انسان است. زمانی که مغز به طور قابل توجهی رشد می کند. در عوض، گروه دیگری از موش‌های صحرایی هم‌سن خود غذای سالم خوردند تا دانشمندان بهتر بتوانند تفاوت را ببینند.

پس از این مدت زمان، آزمایش‌های حافظه نشان داد که موش‌هایی که از رژیم غذایی ناسالم تغذیه می‌کردند، نمی‌توانستند اشیاء جدیدی را در صحنه‌ای که چند روز قبل مطالعه کرده بودند شناسایی کنند. حتی اگر یک شی آشنا کمی جابجا شود.

در همین حال، گروه دیگری از موش‌ها که با غذای سالم تغذیه شدند، مشکلی در شناسایی محیط جدید خود نداشتند.

اسکات کانوفسکی، عصب‌شناس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: «آنچه در تحقیقات خود می‌بینیم این است که اگر موش‌ها با رژیم غذایی ناسالم بزرگ شوند، حافظه آنها برای همیشه آسیب می‌بیند.»

مشکلات حافظه در موش های گروه اول حتی زمانی که آنها به مدت 30 روز به رژیم غذایی سالم روی آوردند (معادل دوره بزرگسالی در انسان) ادامه یافت.

آنا هیز، نویسنده ارشد و محقق تغذیه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، با اشاره به اختلال در یک انتقال دهنده عصبی کلیدی در مغز حیوانات به نام استیل کولین، گفت: “سیگنال استیل کولین مکانیزمی است که به موش ها کمک می کند رویدادها را رمزگذاری کنند.” . این فرآیند شبیه به حافظه اپیزودیک در انسان است که به ما امکان می دهد وقایع گذشته خود را به خاطر بسپاریم. به نظر نمی رسد که این سیگنال در حیواناتی که با رژیم غذایی پرچرب و قند بزرگ شده اند، رخ دهد.

محققان می گویند مقایسه کامل نتایج این آزمایش با انسان دشوار است و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا