سبک زندگی

مصرف زیاد کافئین چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

اخیراً یکی از مارک های لیموناد در آمریکا به دلیل داشتن کافئین زیاد ممنوع شد. این مشکل بسیاری از افراد را به این سوال واداشته است که مصرف زیاد کافئین بدن را در معرض چه خطری قرار می دهد؟

به گزارش سرگرمی روز، برخی از عملکردهای بدن از جمله ضربان قلب، جریان خون و چرخه خواب تحت تأثیر ماده شیمیایی آدنوزین قرار می گیرند. این ماده به طور طبیعی در بدن تولید می شود و ما را خسته و آماده خواب در پایان روز می کند.

اما کافئین که به سرعت جذب جریان خون می شود، در عملکرد آدنوزین اختلال ایجاد می کند و از رسیدن پیام این ماده به گیرنده های مغز و بیدار نگه داشتن ما جلوگیری می کند. همچنین کافئین با بالا نگه داشتن سطح دوپامین و آدرنالین، تحریک پذیری و در نتیجه اضطراب فرد را افزایش می دهد.

یکی دیگر از مشکلات مصرف بیش از حد کافئین، خطر سلامت قلب است. در واقع، افراد مبتلا به فشار خون بالا با مصرف زیاد کافئین بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. البته این مشکل در افرادی که فشار خون طبیعی یا پایین دارند وجود ندارد.

به گفته محققان، مصرف کم یا متوسط ​​کافئین روزانه نه تنها به شما آسیبی نمی رساند، بلکه ممکن است فوایدی نیز داشته باشد. به عنوان مثال، مغز انسان مانند یک ماهیچه بزرگ است و برای کار به دوپامین و آدرنالین نیاز دارد و کافئین با تحریک و تولید بیشتر این مواد شیمیایی، مغز را هوشیار نگه می دارد.

با این حال، برای جلوگیری از اختلالات خواب یا تحریک پذیری بیش از حد که سلامت قلب را به خطر می اندازد، نوشیدنی های کافئین دار را در حد اعتدال مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا