سبک زندگی

مهمترین خواص آب انار در سال ۱۴۰۳ که کسی به شما نمی گوید!

خرید فالوور از سایت اینبو

خواص آب انار

وقتی صحبت از میوه ها و سبزیجات به میان می آید، واضح است که هر کدام دارای خواص منحصر به فرد و مفیدی هستند که می توانند به حفظ و بهبود سلامت ما و همچنین پیشگیری و درمان بیماری ها کمک کنند. انار میوه ای خوشمزه است و حتما بارها شنیده اید که درمان کننده بسیاری از بیماری هاست. امروزه آب انار به یک نوشیدنی محبوب تبدیل شده است که بیشتر به دلیل تأثیرات آن بر سلامت بدن است. انار در چندین کشور جهان مانند ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه کشت می شود و جزو 10 میوه برتر دنیاست. خود میوه انار تلخ است، بنابراین فقط دانه های آن خورده می شود. انار سرشار از ویتامین ها و خواص آنتی اکسیدانی است و برای کاهش التهاب، بهبود سلامت قلب و موارد دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات نیز اغلب ادعاهای افزایش دهنده سلامتی را تایید می کنند، اما باید توجه داشت که مصرف این میوه با مضرات خاصی همراه است که باید به آنها توجه کنیم. امروز در تو چی هستی در ادامه به مضرات و خواص آب انار خواهیم پرداخت.

فواید و خواص آب انار

حفظ سلامت قلب و فشار خون

همانطور که گفته شد، این میوه جادویی دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و کاهش دهنده فشار خون است. همچنین می تواند با حذف کلسترول بد از بدن و جلوگیری از هر نوع گرفتگی و رسوب چربی در رگ ها به تولید کلسترول خوب کمک کند. پزشکان با دیدن فواید آب انار به سالمندان توصیه می کنند که برای تنظیم بهتر فشار خون روزانه یک لیوان آب انار بنوشند. مصرف انار نیز گزینه خوبی برای حفظ سلامت قلب است و به کاهش خطر حملات قلبی و سکته کمک می کند. نه تنها آب انار، بلکه روغن دانه های آن نیز می تواند برای سلامت قلب بسیار مفید باشد.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید

خواص انار ممکن است در پیشگیری از سرطان و جلوگیری از رشد و گسترش تومورها نیز مفید باشد. برخی آزمایش‌ها نشان می‌دهند که ترکیبات موجود در آب و روغن انار می‌تواند به کشتن سلول‌های سرطانی یا کاهش سرعت گسترش آن‌ها در بدن کمک کند. مطالعات همچنین نشان می دهد که انار می تواند به مبارزه با التهاب و کاهش رشد سلول های سرطانی کمک کند. در واقع این میوه اثرات ضد توموری در سرطان ریه، سینه، پروستات، پوست و روده بزرگ از خود نشان داده است. بنابراین می توان گفت انار تا حدودی از سرطان محافظت می کند. البته نباید از این نکته غافل شد که سرطان یک بیماری کشنده است و اگر فردی دچار این مشکل شد باید تحت درمان پزشک قرار گیرد.

برای دستگاه گوارش مفید است

دستگاه گوارش بخشی جدایی ناپذیر از دستگاه گوارش در بدن انسان است و تحقیقات نشان می دهد که سلامت دستگاه گوارش که تا حد زیادی توسط باکتری های روده تعیین می شود، به شدت با سلامت کلی مرتبط است. بنابراین، حفظ سلامت دستگاه گوارش مهم است و انار می تواند بخشی از این تلاش باشد. ترکیبات موجود در انار باعث تقویت باکتری های مفید روده و کاهش التهاب در دستگاه گوارش می شود. مصرف منظم آب انار می تواند به رفع برخی از اختلالات گوارشی مانند یبوست، هموروئید، سرطان روده بزرگ، رفلاکس معده و دیورتیکولیت کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی انار می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد و مصرف انار و آب انار می تواند به مبارزه با انواع باکتری ها و ویروس ها کمک کند. روغن هسته انار همچنین عملکرد سلول های بتا را بهبود می بخشد که به بهبود ایمنی کمک می کند. بنابراین، انار همچنین می تواند به محافظت در برابر سایر بیماری های ناشی از ضعف ایمنی کمک کند.

تقویت استخوان ها

آیا از درد استخوان و مفاصل رنج می برید؟ اگر بله، از همین امروز مصرف انار را شروع کنید. انار حاوی خواص ضد التهابی موثری است که پوکی استخوان را درمان می کند و به بیماری هایی مانند آرتریت کمک می کند. طبق تحقیقات، انار می تواند درد و تورم مفاصل را کاهش دهد. همچنین آنزیم های ایجاد کننده آرتروز را از بین می برد.

برای کاهش وزن مفید است

میوه انار همچنین می تواند برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که از آنجایی که انار فاقد چربی اشباع و کلسترول است، مصرف آب انار و عصاره آن می تواند برای کنترل وزن مفید باشد.

رفع مشکل سنگ کلیه

افرادی که از سنگ کلیه رنج می برند نیز می توانند با مصرف انار کمی تسکین پیدا کنند.مطالعه ای در مجله بین المللی علوم مولکولی بیان می کند که انار اثرات ضد هیپرکلسیوری (کنترل کلسیم) دارد و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند.

درمان مشکلات کبد چرب

تحقیقات نشان می دهد که مصرف انار می تواند استرس اکسیداتیو و التهاب را در بدن کاهش دهد. در نتیجه می تواند به کاهش چربی اضافی انباشته شده در کبد کمک کند. به گفته متخصصان، مصرف روزانه آب انار می تواند مشکلات کبد چرب را در افرادی که به طور منظم الکل مصرف می کنند کاهش دهد. همچنین، انار می تواند به بهبود عملکرد کبد در یرقان کمک کند. بنابراین، انار می تواند تا حدودی مشکلات کبد چرب را در انسان حل کند. البته هنوز هم تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، بنابراین در صورت داشتن مشکلات کبدی فقط پس از مشورت با پزشک انار مصرف کنید.

کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

آلزایمر یک بیماری عصبی است که در اثر استرس اکسیداتیو در انسان ایجاد می شود و عمدتا افراد مسن را درگیر می کند. در این بیماری، حافظه سالمندان با افزایش سن شروع به کاهش می کند. مصرف آب انار ممکن است بیماری آلزایمر را بهبود بخشد. بر اساس تحقیقات، انار دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است و بنابراین آب انار ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو در کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر موثر باشد. همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی انار می تواند با بهبود عملکرد سیستم عصبی به تقویت حافظه کمک کند.

تاثیر بر سلامت پوست

در کنار فواید بسیاری برای سلامتی، استفاده از انار می تواند برای پوست نیز مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف انار به تسکین التهاب پوست، اثرات پیری بر روی پوست و عفونت های باکتریایی کمک می کند.

تاثیر بر سلامت مو

برخی تحقیقات در مورد انار نشان می دهد که مصرف آب انار می تواند مشکل ریزش مو ناشی از کم خونی را بهبود بخشد. خواص آنتی اکسیدانی انار می تواند از رنگ موهای طبیعی یا رنگ شده در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کند.

مضرات آب انار

مشکلات معده

اگرچه مصرف زیاد این میوه هیچ عارضه جانبی مستقیمی ندارد، اما می تواند باعث ایجاد حساسیت معده شود. به خصوص زمانی که معده حساسی دارید، این میوه می تواند باعث ناراحتی معده و درد ناشی از شرایطی مانند سوء هاضمه شود.

سطح قند بالا

با توجه به توصیه متخصصان تغذیه، افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف انار نهایت احتیاط را داشته باشند، زیرا این میوه به دلیل داشتن قند و کربوهیدرات بالا شناخته شده است. بنابراین اگر نگران قند در رژیم غذایی خود هستید، می توانید به جای این میوه، میوه های دیگری را انتخاب کنید.

عوارض جانبی برخی داروها

این میدان ساخته شده است، اما مشخص شده است که این میوه می تواند مانند گریپ فروت از فعالیت آنزیمی که داروها را متابولیزه می کند، جلوگیری کند. به عنوان مثال، نوشیدن آب انار در حین مصرف استاتین ها (یک دسته از داروهای کاهنده کلسترول) خطر ابتلا به رابدومیولیز را افزایش می دهد، وضعیتی که در آن عضلات کلیه تجزیه می شوند و در نهایت به بدن آسیب می رسانند. بنابراین اگر تحت داروهای خاصی هستید، بهتر است قبل از مصرف انار با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا