سبک زندگی

مهمترین خواص بامیه در سال ۱۴۰۳ که کسی به شما نمی گوید!

خرید فالوور از سایت اینبو

خواص بامیه

بامیه یکی از سبزیجات حبوباتی است که خواص درمانی بسیاری برای سلامت بدن و درمان بیماری های مختلف دارد، برای آشنایی بیشتر با خواص و مضرات بامیه با سرگرمی روز همراه باشید.

خواص بامیه

سلامت دستگاه گوارش

بامیه غذایی است که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. مصرف بامیه به جلوگیری از نفخ و گاز معده کمک می کند. جدای از این، مصرف بامیه به دلیل داشتن فیبر زیاد به هضم آسان غذا نیز کمک می کند.

تقویت استخوان ها

جالب است بدانید که مصرف بامیه به تقویت استخوان ها نیز کمک می کند. بامیه حاوی مقادیر زیادی ویتامین K و اسید فولیک است و بنابراین به تقویت و افزایش رشد استخوان کمک می کند. علاوه بر این، مصرف بامیه خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

درمان آسم

خوردن غذاهای حاوی ویتامین C به درمان آسم کمک می کند. از آنجایی که بامیه علاوه بر خواص ضد التهابی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است، می تواند به درمان بیماری هایی مانند آسم کمک کند.

درمان یبوست

یبوست معمولاً به دلیل کمبود فیبر ایجاد می شود و غذاهای غنی از فیبر می توانند این مشکل را حل کنند. بامیه حاوی مقادیر زیادی فیبر است و بنابراین به بهبود حرکات روده کمک می کند و در نتیجه از یبوست پیشگیری و درمان می کند.

بهبود حافظه

یکی دیگر از خواص بامیه این است که می تواند مغز را تقویت کند. در برخی کشورها به همین دلیل بامیه را در رژیم غذایی دانش آموزان قرار می دهند تا به تقویت ذهن و افزایش حافظه دانش آموزان کمک کند.

خواص ضد سرطانی

از آنجایی که بامیه دارای آنتی اکسیدان های بسیار قوی است، می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهد. آنتی اکسیدان های موجود در بامیه می توانند به کنترل رادیکال های آزاد مضر کمک کنند و بنابراین برای پیشگیری از سرطان مفید هستند.

پاکسازی کبد

همچنین می توانید برای پاکسازی کبد از سموم به بامیه اعتماد کنید. نوعی موسیلاژ در بامیه وجود دارد که به اسید صفراوی و کلسترول می چسبد و به فرآیند پاکسازی کبد کمک می کند.

لاغری و کاهش وزن

بامیه برای کاهش وزن و کاهش وزن بسیار مناسب است زیرا کالری بسیار کمی دارد. یکی دیگر از دلایلی که می توان بامیه را برای کاهش وزن در رژیم غذایی گنجاند، وجود فیبر و مواد معدنی فراوان در آن است.

فیبر موجود در بامیه باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید که به نوبه خود باعث کاهش اشتها می شود. علاوه بر این بامیه دارای اثر ادرارآور است که باعث دفع آب اضافی از بدن می شود که برای کاهش وزن نیز مفید است.

سلامت چشم

مصرف بامیه می تواند به سلامت چشم کمک کند. بامیه حاوی ویتامین های A و C است و بنابراین برای سلامت چشم ضروری است. علاوه بر این، مصرف بامیه می تواند خطر ابتلا به بیماری های شایع چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد.

دوره بارداری

بامیه یک غذای بسیار مفید برای سلامت کلی زنان باردار و جنین است. دلیل این امر وجود مقادیر غنی فولات در بامیه است که می تواند خطرات و بیماری های دوران بارداری را کاهش دهد.

یکی از مهمترین خواص بامیه در دوران بارداری کاهش خطر نقص لوله عصبی جنین است. علاوه بر این، مصرف بامیه در زنان باردار می تواند تا حد زیادی از سقط جنین و زایمان زودرس جلوگیری کند.

یکی دیگر از فواید بامیه پس از زایمان این است که می تواند به افزایش شیر مادر در دوران بارداری کمک کند. البته از آنجایی که بارداری دوران حساسی برای خانم هاست، حتما در مورد رژیم غذایی مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

به بامیه باخت

کلیه و سنگ کیسه صفرا

از آنجایی که بامیه حاوی اگزالات (اسیدهای آلی موجود در گیاهان) است، می تواند به افزایش تشکیل سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه کمک کند. به همین دلیل افرادی که مستعد ابتلا به سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه هستند باید از مصرف زیاد بامیه خودداری کنند.

بامیه در رژیم غذایی

خورش بامیه

یکی از معروف ترین غذاهایی که با بامیه درست می شود و در بین ایرانیان بسیار شناخته شده است، خورش بامیه است. البته برای استفاده حداکثری از این غذای خوشمزه سعی کنید بامیه ها را زیاد سرخ نکنید. برای آموزش پخت این خورش با مقاله زیر همراه باشید.

ترشی بامیه

یکی از معروف ترین و خوشمزه ترین چاشنی هایی که می توانید با بامیه درست کنید، ترشی بامیه است که دستور پخت های مختلفی دارد. در فصل بامیه می توانید این ترشی خوشمزه را تهیه کنید و به این ترتیب در تمام طول سال از فواید بامیه بهره مند شوید. برای خواندن دستور پخت این ترشی خوشمزه مطلب زیر را بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا