سبک زندگی

مهمترین خواص شنبلیله در سال ۱۴۰۳ که کسی به شما نمی گوید!

خرید فالوور از سایت اینبو

خواص شنبلیله

شنبلیله یکی از گیاهان پرطرفدار در دنیاست که علاوه بر کاربرد در صنایع غذایی، خواص دارویی نیز دارد. نام علمی گیاه شنبلیله به انگلیسی Trigonella foenum-graecum است و در خانواده حبوبات طبقه بندی می شود. شنبلیله در گذشته به عنوان یک گل کنار جاده شناخته می شد زیرا به طور طبیعی در کنار جاده ها رشد می کرد. این گیاه علفی در طبیعت یافت می شود و معمولاً بین پنج تا ده سانتی متر ارتفاع دارد. جالب است بدانید شنبلیله یکی از گیاهان بومی ایران است و در بسیاری از شهرها به وفور یافت می شود. از مهم ترین خواص شنبلیله می توان به تقویت کلیه ها، تقویت مغز و حافظه، کاهش درد آرتروز، تقویت قوای جنسی مردان، کاهش کلسترول خون، پیشگیری از سرطان روده بزرگ، افزایش سایز سینه، سلامت دستگاه گوارش و افزایش شیر مادر اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با خواص شنبلیله به ادامه مطلب بروید تو چی هستی همراه باشید

ویژگی ها و مضرات شنبلیله

زغال اخته

طبیعت گیاه شنبلیله در طب سنتی گرم و خشک است.

خواص شنبلیله برای کلیه ها

دانه شنبلیله دارای مقدار کافی فلاونوئیدهای پلی فنل است و به همین دلیل عملکرد کلیه را بهبود می بخشد. علاوه بر این، مصرف دانه شنبلیله می تواند از تشکیل غشا در اطراف کلیه ها جلوگیری کند که در نهایت منجر به سلامت کلیه ها می شود، کسانی که مشکلات کلیوی دارند می توانند پس از مشورت با پزشک دوز مناسب شنبلیله را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. جالب است بدانید در طب سنتی چین از شنبلیله برای درمان برخی از مشکلات کلیوی نیز استفاده می شود.

تقویت مغز و حافظه

شنبلیله از گیاهان دارویی محسوب می شود که برای تقویت مغز و سلامتی بسیار مناسب است. شنبلیله علاوه بر کمک به سلامت مغز، گزینه بسیار خوبی برای تقویت یادگیری و تقویت حافظه نیز محسوب می شود. علاوه بر این، مصرف شنبلیله با تقویت عملکرد مغز، خطر ابتلا به بیماری های شناختی مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمر و پارکینسون (یکی از بیماری های مخرب موثر بر سیستم عصبی مغز) را کاهش می دهد.

خواص شنبلیله برای مردان

می توانید مشکلاتی مانند فتق، طاسی و اختلال نعوظ را با کمک شنبلیله درمان کنید. شنبلیله دارای مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی است که به پیشگیری از بیماری ها و اختلالات رایج مانند اختلال نعوظ کمک می کند. علاوه بر این، شنبلیله می تواند به تقویت میل جنسی شما و همچنین افزایش قدرت جنسی مردان کمک کند. مصرف شنبلیله باعث افزایش سطح تستوسترون می شود که می تواند برخی از مشکلات جنسی مردان را درمان کند.

خواص شنبلیله در ورم مفاصل

آرتروز یکی از عوارض شایع امروزه است که باعث تورم و درد شدید در مفاصل می شود که در موارد شدید می تواند مانع از حرکت شما شود. شنبلیله دارای خواص ضد التهابی قوی است و بنابراین می تواند به کاهش درد مفاصل کمک کند.

کاهش کلسترول خون

اگر با مشکلاتی مانند چربی خون و کلسترول بالا دست و پنجه نرم می کنید، بهتر است شنبلیله را در برنامه غذایی خود قرار دهید. فلاونوئید نارینژنین که در شنبلیله به وفور یافت می شود می تواند به کاهش چربی خون و سطح کلسترول بد کمک کند.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

یکی از دلایل ایجاد سلول های سرطانی در روده بزرگ این است که این روده ها مملو از مواد سمی هستند و به طور طبیعی خود را تمیز نمی کنند. شنبلیله به دلیل وجود ساپونین ها می تواند بدن را سم زدایی کند و بنابراین می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

افزایش سایز سینه

یکی از خواص جالب شنبلیله این است که می تواند به افزایش سایز سینه در خانم ها کمک کند. خود شنبلیله خواصی شبیه به هورمون استروژن دارد، به همین دلیل می تواند به تعادل هورمون ها در زنان کمک کند که به نوبه خود به افزایش سایز سینه کمک می کند.

خواص شنبلیله برای دستگاه گوارش

شنبلیله به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی و مقادیر فراوان فیبر می تواند به هضم راحت تر غذا، درمان اختلالات گوارشی، کاهش درد معده و دفع سموم از بدن کمک کند. برای گرفتن بهترین نتیجه، بهتر است از چای شنبلیله استفاده کنید.

خواص شنبلیله در دیابت

برگ شنبلیله حاوی مقادیر زیادی گالاکتومانان است و بنابراین جذب گلوکز در خون را کاهش می دهد. علاوه بر این، مصرف شنبلیله می تواند به افزایش تولید انسولین در بدن کمک کند و بنابراین شنبلیله گزینه مناسبی برای بیماران دیابتی است.

خواص شنبلیله، خواص شنبلیله خشک، خواص شنبلیله برای رحم، خواص شنبلیله برای چاقی

خواص شنبلیله برای افزایش شیر مادر

عوامل مختلفی می توانند بر میزان ترشح شیر مادر تأثیر بگذارند و معمولاً مادرانی که شیر کافی برای نوزاد خود ندارند باید طبق تجویز پزشک از دارو استفاده کنند. یکی از غذاهایی که می تواند به طور طبیعی شیر مادر را افزایش دهد شنبلیله است و می تواند گزینه خوبی برای مادرانی باشد که از کمبود شیر رنج می برند.

البته به خاطر داشته باشید که قبل از افزودن شنبلیله به رژیم غذایی خود باید با پزشک مشورت کنید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که مصرف شنبلیله در دوران بارداری عوارضی را به همراه دارد و بهتر است با پزشک مشورت کنید.

از دست دادن از شنبلیله

مشکلات گوارشی

افرادی که معده ضعیفی دارند باید از مصرف بیش از حد شنبلیله خوراکی خودداری کنند، زیرا مصرف بیش از حد شنبلیله می تواند باعث مشکلات گوارشی جدی مانند اسهال، نفخ و گاز معده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا