سبک زندگی

مهمترین خواص پوست انار در سال ۱۴۰۳ که کسی به شما نمی گوید!

خرید فالوور از سایت اینبو

خواص پوست انار

پوست قرمز انار حدود 50 درصد وزن کل میوه را تشکیل می دهد. اگرچه بسیاری از مردم آن را رد می کنند، اما حقیقت این است که این قسمت از انار حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان است، حتی بیشتر از خود آب آن. در طب سنتی هند از پوست انار برای مقاصد درمانی و زیبایی استفاده می شود. در این مقاله به خواص پوست انار می پردازیم.

مضرات و فواید پوست انار

مهمترین خواص پوست انار

  • ✅درمان و سفید کردن لک های پوست صورت
  • درمان آکنه
  • ✅ مقابله با اشعه ماوراء بنفش
  • ✅ التیام و بهبود زخم
  • بهبود کلسترول و قند خون
  • محافظت از پوست در برابر علائم پیری
  • بهبود عملکرد شناختی مغز
  • ✅جلوگیری از آسیب شنوایی
  • ✅ خاصیت ضد سرطانی
  • ✅جلوگیری از تحلیل استخوان و ترمیم بافت استخوانی جدید
  • درمان التهاب مفاصل و آسیب غضروف
  • بهبود گلودرد و مبارزه با عفونت

تاثیر مثبت در درمان لکه های پوستی

پوست انار به دلیل وجود مواد موثره ای مانند آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها، توانایی درمان برخی از مشکلات پوستی مانند هایپرپیگمانتاسیون را دارد. مطالعه ای بر روی 30 داوطلب مبتلا به هایپرپیگمانتاسیون نشان داد که استفاده منظم از محصولات مبتنی بر پوست انار می تواند مناطق تیره پوست را بدون ایجاد عوارض جانبی روشن کند.

انار در درمان آکنه

استفاده از رب تهیه شده از پودر پوست انار و آب می تواند در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه موثر باشد. دلیل این تاثیر مثبت، محتوای بالای آنتی اکسیدان در پوست انار است. اگرچه یک مطالعه نشان داد که انار می تواند آکنه را درمان کند، اما برای اطمینان بیشتر به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

پوست انار در برابر آسیب های آفتاب

خواص پوست انار می تواند به ما در مبارزه با اشعه ماوراء بنفش کمک کند و از پوست در برابر علائم پیری محافظت کند. اگرچه مطالعات کاملی بر روی انسان انجام نشده است، نتایج اولیه نشان می دهد. همچنین وقتی از پوست انار به عنوان مرهم استفاده می شود، می تواند به بهبود و التیام زخم ها کمک کند.

خواص پوست انار در آلزایمر

استرس اکسیداتیو یکی از عوامل موثر در ایجاد بیماری آلزایمر در اثرات مخرب آن بر بدن نقش دارد. با توجه به غنی بودن پوست انار از نظر آنتی اکسیدان، انتظار می رود در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به این بیماری تاثیر مثبت داشته باشد. مطالعه ای که شامل 36 بزرگسال سالم بود نشان داد که مکمل های حاوی عصاره پوست انار توانایی بهبود عملکرد شناختی را در انسان دارند.

خواص ضد سرطانی پوست انار

پونیکالاژین، نوعی پلی فنول موجود در پوست انار، در چندین مطالعه نشان داده است که خواص ضد سرطانی دارد. به ویژه در درمان سرطان پروستات، سینه، حفره دهان و روده بزرگ، استفاده از عصاره پوست انار به عنوان یک راه حل امیدوارکننده ظاهر شده است. علاوه بر این، پوست انار به دلیل داشتن آنتی اکسیدان غنی می تواند در مبارزه با سرطان کبد و محافظت از کبد مفید باشد.

فواید پوست انار برای استخوان و دندان

برخی تحقیقات اولیه، به ویژه در مطالعات حیوانی، نشان می دهد که خواص پوست انار ممکن است به جلوگیری از تحلیل استخوان و بازسازی بافت استخوانی جدید کمک کند. همچنین با استفاده از دهان شویه حاوی عصاره پوست انار می توانید از پوسیدگی و پلاک دندان جلوگیری کنید.

پوست انار: درمانی برای آرتریت روماتوئید؟

آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی است که مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به خواص آنتی اکسیدانی انار می توان آن را به عنوان مکملی برای کاهش شدت این بیماری در نظر گرفت. برخی از مطالعات روی موش نشان می دهد که مواد موجود در پوست انار می تواند از التهاب مفاصل و آسیب غضروف جلوگیری کند.

جلوگیری از آسیب شنوایی

استرس اکسیداتیو در آسیب شنوایی ناشی از افزایش سن نقش دارد. از آنجایی که پوست انار سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که در مبارزه با آسیب اکسیداتیو موثر است، احتمالا برای محافظت از شنوایی مفید است.

درمان گلودرد

در برخی فرهنگ ها از پوست انار به عنوان درمان گلودرد استفاده می شود. اگرچه خواص ضد میکروبی پوست انار از نظر علمی پذیرفته شده است، شواهد مستقیم کمی وجود دارد که بتواند اثربخشی آن را در درمان گلودرد نشان دهد. خواص ضد میکروبی پوست انار نیز می تواند در بهبود زخم ها و مبارزه با عفونت موثر باشد.

خواص پوست انار برای کلسترول و قند خون

پوست انار می تواند به کاهش عوامل موثر بر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل حاوی عصاره پوست انار می تواند سطح کلسترول و قند خون را در افراد چاق بهبود بخشد. در مطالعه دیگری که شامل 37 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بود، بهبودی در فشار خون، کلسترول و هموگلوبین A1c در گروه مصرف کننده عصاره پوست انار مشاهده شد.

طرز تهیه پوست انار برای مصرف

برای تهیه پودر پوست انار می توانید ابتدا پوست میوه را جدا کرده و در معرض آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود. پس از خشک شدن، با استفاده از غذاساز پودر شده و در ظرفی با درب بسته در دمای اتاق نگهداری کنید. این پودر را می توان به عنوان ماسک صورت یا حتی به عنوان یک دمنوش گیاهی استفاده کرد. اگر بیماری خاصی دارید و قصد استفاده از این ماده را دارید، همیشه توصیه می شود قبل از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض و مضرات پوست انار

افراد مبتلا به سرماخوردگی باید مصرف پوست انار را محدود کنند، زیرا ممکن است برای افراد مبتلا به یبوست مشکل ساز باشد. همچنین روغن کرچک را نباید همراه با پوست انار استفاده کرد تا از مسمومیت احتمالی با این ماده جلوگیری شود.

نتیجه گیری: خواص متعدد پوست انار

پوست انار خواص دارویی و بهداشتی قابل توجهی دارد. آنتی اکسیدان های موجود در آن می تواند به محافظت از بدن در برابر آسیب اکسیداتیو و جلوگیری از کاهش شنوایی ناشی از افزایش سن کمک کند. همچنین خاصیت ضد باکتریایی آن می تواند در درمان زخم ها و مبارزه با عفونت ها موثر باشد.

مطالعات نشان داده اند که عصاره پوست انار می تواند به کاهش فشار خون، کلسترول و قند خون و همچنین بهبود وضعیت بیماران قلبی و دیابت کمک کند.

این فواید در کنار امکان تهیه پودر پوست انار به عنوان یک ماده مراقبتی موضعی از پوست و یا حتی به عنوان یک دمنوش گیاهی، اهمیت مصرف عاقلانه و هوشمندانه این محصول را نشان می دهد، همچنین می تواند برخی از بیماری ها مانند یبوست یا مسمومیت ناشی از آن را درمان کند. مصرف برخی از محصولات تشدید کننده در نهایت، همیشه توصیه می شود قبل از استفاده از هر چیز جدیدی با یک متخصص مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا