فناوری و تکنولوژی

موشک غول پیکر ناسا از آشیانه بیرون آمد

خرید فالوور از سایت اینبو

ناسا سرانجام موشک عظیم سیستم پرتاب فضایی (SLS) را از اسکله خود بلند کرد تا برای پرتاب سال آینده به فلوریدا بفرستد.

به گزارش سرگرمی روز، مرحله اصلی اولین موشکی که طی بیش از 50 سال گذشته فضانوردان را به ماه می برد، از تاسیسات ساخت خود خارج شده و برای ادغام و بهره برداری قبل از پرتاب سال آینده به فلوریدا می رود.

به گزارش اسپیس، مرحله اصلی یا تقویت کننده موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) که قرار است ماموریت آرتمیس 2 را 55 سال پس از پرتاب آپولو 11 به ماه حمل کند، دیروز (16 ژوئیه) مرکز مونتاژ را ترک کرد. ). Mishood) ناسا را ​​در نیواورلئان ترک کرد.

تقویت کننده 65 متری با چهار موتور RS-25 خود یک مایل جابجا شد تا در فضاپیمای پگاسوس ناسا بارگیری شود و به مرکز فضایی کندی (KSC) در فلوریدا فرستاده شود.

ماموریت آرتمیس 2 چهار فضانورد را در سال 2025 به مدار ماه می فرستد و اولین ماموریت سرنشین دار برای بردن انسان به ماه از دهه 1970 خواهد بود.

اکنون، موشک SLS سفر حماسی خود را زمانی آغاز کرد که از آشیانه مرکز مونتاژ عمودی Michaud در حوالی ساعت 7:30 صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی بلند شد و صدها تماشاگر، عمدتاً کارکنان مرکز Michaud و مهمانان آنها، در نیواورلئان جمع شدند تا شاهد این حادثه باشند. انتقال این موشک تاریخی به ایستگاه بعدی در مسیر پرتاب ماموریت ماه.

این مراسم با موسیقی توسط یک ارکستر دانشجویی آغاز شد و برخی از مقامات ناسا هنگام عبور تقویت کننده از دروازه بزرگ منتهی به پارکینگ اصلی سخنرانی کردند.

سرانجام این موشک به سمت جاده اصلی چرخید و به سمت کشتی پگاسوس حرکت کرد.

جوزف پلفری، مدیر مرکز پروازهای فضایی مارشال ناسا در این مراسم گفت: “برای بیش از شش دهه، مارشال و مایچود بخشی از رهبری برخی از بزرگترین دستاوردهای این کشور در اکتشاف فضایی بوده اند.” از دستاوردهای باورنکردنی ماموریت های آپولو و شاتل تا نقطه عطفی که امروز در آن قرار داریم.

وی در گفتگو با جمعی از کارمندان و مهندسانی که در چند سال گذشته روی موشک SLS کار کرده اند، تاکید کرد: امروز اینجا هستیم تا این رویداد را جشن بگیریم. این افرادی هستند که ما را تا این حد رسانده اند تا به نقاط عطف دست یابیم و به ما در رسیدن به اهداف و موفقیت در مأموریت خود کمک می کنند.

همانطور که برنامه آرتمیس به نقاط عطف کوچکی در آماده سازی برای هر ماموریت آرتمیس به طور کلی می رسد، برنامه آرتمیس با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می گیرد. هدف ناسا با آرتمیس، ایجاد حضور دائمی در ماه در نزدیکی قطب جنوبی ماه است که حاوی غلظت بالایی از یخ آب است، منبعی فوق‌العاده مفید در فضا که می‌توان از آن برای ایجاد همه چیز از آب آشامیدنی گرفته تا سوخت موشک استفاده کرد.

ایده این است که چنین پایگاهی به عنوان سکوی پرشی برای ارتقای فناوری و الزامات برای بازتولید چیزی شبیه به مریخ در آینده باشد، اما هنوز راه زیادی باقی مانده است.

اولین ماموریت آرتمیس در 16 نوامبر 2022 پرتاب شد و یک فضاپیمای بدون سرنشین Orion را در مدار ماه حمل کرد و چند هفته بعد در 11 دسامبر 2022 به زمین بازگشت و در اقیانوس فرود آمد.

لازم به ذکر است که ماموریت آرتمیس 2 دوام چندانی نخواهد داشت و تنها حدود 11 روز ادامه خواهد داشت و از نظر فنی وارد مدار ماه نخواهد شد.

رید وایزمن، ویکتور گلاور و کریستینا کوخ و جرمی هانسن از آژانس فضایی کانادا (CSA) فضانوردان ناسا در یک پرتاب آزاد به مدار دور ماه پرتاب خواهند شد، یک بار دور آن دور ماه بچرخند و سپس به زمین بازگردند.

پس از پرتاب، ماموریت آرتمیس 2 اولین ماموریتی خواهد بود که از آخرین ماموریت آپولو در سال 1972، فضانوردان را به مدار ماه نزدیک می کند.

سه نفر از چهار خدمه Artemis 2 نماینده جامعه ای هستند که برای اولین بار در تاریخ به ماه پرواز می کنند. ویکتور گلاور، که خلبان این ماموریت بود، اولین فرد رنگین پوستی بود که به ماه پرواز کرد. علاوه بر این، کریستینا کخ اولین زن و جرمی هانسن اولین غیر آمریکایی بودند که روی ماه قدم گذاشتند.

موشک غول پیکر ناسا آشیانه را ترک کرد

رید وایزمن و جرمی هنسن در این مراسم حضور داشتند و از دیدن موشکی که آنها را به فضا می فرستد شگفت زده شدند.

ویزمن در این مراسم گفت: این منظره فوق العاده است. ما در مورد آرتمیس، در مورد رفتن به ماه زیاد صحبت می کنیم، و فکر می کنم گاهی اوقات سخت افزار نادیده گرفته می شود.

وی افزود: فضاپیمای اوریون در مرکز فضایی کندی قرار دارد. تقویت کننده های ما در مرکز فضایی کندی هستند و مرحله اصلی موشک باید به ایستگاه فضایی کندی نیز برود. در سرتاسر ایالات متحده این چیزها را کنار هم گذاشتند، از رویا تا ساخت، این چیزی است که من دوست دارم.

پس از موفقیت ماموریت آرتمیس 1 در سال 2022، ماموریت آرتمیس 2 برای نوامبر 2024 برنامه ریزی شد، اما ناسا تصمیم گرفت این ماموریت را به دلیل نقص چندین سیستم در فضاپیمای اوریون، از جمله مشکلات مربوط به سپر حرارتی آن در طول تاخیرهای ورود مجدد، لغو کند. جو زمین، و همچنین مشکلاتی در برخی از سخت افزارهای پشتیبانی از حیات ساخته شده در Orion کشف شده است.

هانسن همچنین گفت: “اگر می خواهیم کارهای بزرگی انجام دهیم، همه باید با هم کار کنیم، همه مشارکت ها باید انجام شود، و این تقویت کننده فقط یک مثال کوچک از آن است، مانند فرستادن چهار مرد.” به ماه.

با توجه به اینکه ماموریت آرتمیس 2 قرار بود حداقل در سپتامبر 2025 پرتاب شود، ناسا ماموریت بعدی، ماموریت آرتمیس 3 را که قرار بود در سپتامبر 2026 پرتاب شود، یک سال به عقب انداخت. با این حال، این ماموریت وابستگی های سخت افزاری خاص خود را دارد که می تواند سرعت آن را بیشتر کند.

ماموریت آرتمیس 3 اولین برنامه ای است که برای فرود فضانوردان روی سطح ماه طراحی شده است، اما برای انجام این کار، یک قطعه کلیدی از سخت افزار ماموریت باید تکمیل شود، از جمله موشک استارشیپ اسپیس ایکس، که ناسا قرارداد بسته است تا از آن به عنوان ماژول ماه استفاده کند.

پروازهای آزمایشی موشک استارشیپ در حال حاضر آغاز شده است و پنجمین پرواز پیش از پایان تابستان پیش بینی می شود، اما برای فضاپیمایی که هنوز حتی به مدار زمین نرسیده است، سال 2026 ضرب الاجل کوتاه و زودرس به نظر می رسد.

لازم به ذکر است که لباس‌های فضایی جدیدی که برای پوشیدن فضانوردان Artemis 3 در حین راه رفتن بر روی سطح ماه طراحی شده‌اند، توسط Axiom Space مستقر در هیوستون در حال توسعه هستند و هنوز در انتظار تکمیل هستند.

اما برگردیم به تقویت‌کننده ماموریت آرتمیس 2 پس از سفر یک مایلی خود در صبح روز سه‌شنبه، این موشک بر روی فضاپیمای پگاسوس ناسا برای سفر 900 مایلی از خلیج مکزیک تا مرکز فضایی کندی در فلوریدا بارگیری شد. پگاسوس قرار است در 23 جولای وارد شود و سپس به ساختمان مونتاژ منتقل شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، تقویت کننده قبل از اینکه با بقیه اجزا و مراحل موشک، از جمله دو تقویت کننده موشک سوخت جامد، مرحله سوخت برودتی موقتی که برای بالا بردن اوریون به سرعت مدار استفاده می شود، تجهیز شود، یک سری از بررسی های سیستمی و سخت افزاری را انجام می دهد. خود فضاپیمای Orion و ماژول خدمات آن در پشت آن قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا