فناوری و تکنولوژی

میدان مغناطیسی خورشید در حال جابه‌جایی است!

خرید فالوور از سایت اینبو

میدان مغناطیسی خورشید کاملاً نزدیک به یک دوقطبی متشکل از یک قطب شمال و یک قطب جنوب است که کاملاً شبیه میدان مغناطیسی زمین است. معکوس شدن میدان مغناطیسی خورشید به زودی رخ خواهد داد که یک رویداد بسیار مهم است. این پدیده نادر تقریباً هر 11 سال یک بار رخ می دهد که جدیدترین آن در سال 2013 رخ داده است.

به گزارش سرگرمی روز، فعالیت خورشیدی عمدتاً در یک چرخه 11 ساله رخ می دهد که اغلب توسط میدان مغناطیسی خورشید هدایت می شود و با فراوانی و شدت لکه های خورشیدی دیده شده در سطح خورشید آشکار می شود.

حداکثر خورشیدی

میدان مغناطیسی خورشید در حال جابجایی است!

اوج فعالیت خورشیدی به نام “حداکثر خورشیدی” احتمالاً بین اواخر سال 2024 و اوایل سال 2026 رخ می دهد. همچنین چرخه دیگری به نام چرخه هال وجود دارد که تقریباً 22 سال طول می کشد و به گفته رایان فرنچ، اخترفیزیکدان خورشیدی، در طی آن ، میدان مغناطیسی خورشید معکوس می شود و سپس به حالت اولیه خود باز می گردد.

میدان مغناطیسی خورشید کاملاً به یک دوقطبی متشکل از یک قطب شمال و یک قطب جنوب نزدیک است که کاملاً شبیه میدان مغناطیسی زمین است. با این حال، فرنچ می گوید که با حرکت به سمت حداکثر خورشیدی، میدان مغناطیسی خورشید بدون تمایز بین قطب شمال و جنوب پیچیده می شود. این معکوس شدن قطبیت احتمالاً یک جهت مغناطیسی شبیه به زمین ایجاد می کند. زمین اکنون دارای میدان مغناطیسی جنوبی در نیمکره شمالی خود است.

راز چرخش مغناطیسی ناشی از لکه های خورشیدی

میدان مغناطیسی خورشید در حال جابجایی است!

بیشتر این لکه های خورشیدی که نواحی مغناطیسی پیچیده ای در سطح خورشید هستند، باعث وارونگی میدان مغناطیسی آن می شوند. اکنون، در حالی که لکه‌های خورشیدی نزدیک‌تر به خط استوای آن به نظر می‌رسند، احتمالاً جهت‌گیری مطابق با میدان مغناطیسی قدیمی دارند.

اما اینکه چه چیزی باعث چنین تغییری می شود هنوز یک راز است. فیل شرر، فیزیکدان خورشیدی در دانشگاه استنفورد می‌گوید: «این به کل چرخه خورشیدی می‌رود، و ما تعجب می‌کنیم که چیست». ما هنوز یک توصیف کاملاً مورد توافق ریاضی از آنچه در حال وقوع است نداریم، و تا زمانی که نتوان آن را مدلسازی کرد، نمی‌توانیم واقعاً آن را درک کنیم، و درک آن واقعاً دشوار است.

همچنین بستگی به این دارد که میدان مغناطیسی از کجا می آید. اکثر معکوس ها یک یا دو سال طول می کشد، اما گاهی اوقات ممکن است متفاوت باشد.

اثرات تغییر میدان مغناطیسی خورشید بر زمین و فضا

میدان مغناطیسی خورشید در حال جابجایی است!

خورشید به خودی خود بسیار فعال است و چندین شعله خورشیدی قدرتمند و پرتاب جرم تاجی (CMEs) را شلیک کرده است که طوفان های ژئومغناطیسی قوی روی زمین ایجاد کرده و نمایش های شفق نادری را تولید کرده است.

یکی از تأثیرات تغییر میدان مغناطیسی خورشید این است که می تواند زمین را در برابر پرتوهای کیهانی و ذرات پرانرژی زیراتمی که تقریباً با سرعت نور حرکت می کنند محافظت کند. آنها همچنین می توانند به فضاپیماها و فضانوردان در مدار زمین آسیب برسانند.

با جابجایی میدان مغناطیسی خورشید، «صفحه فعلی» کاملاً موجدار می شود و بنابراین مانع بهتری در برابر پرتوهای کیهانی ایجاد می کند.

جریان صفحه یک جریان الکتریکی است که به جای پخش شدن در یک حجم از فضا، محدود به یک سطح است.

انتظار می رود در روزهای آینده دانشمندان اطلاعاتی در مورد معکوس شدن میدان مغناطیسی خورشید دریافت کنند. آنها همچنین خواهند دید که چقدر طول می کشد تا خورشید به پیکربندی دوقطبی بازگردد.

چند سال پیش، ناسا پیش بینی کرد که میدان مغناطیسی وسیع خورشید ممکن است در حال چرخش باشد.

تاد هوکسما، فیزیکدان خورشیدی استنفورد، می گوید: «به نظر می رسد که ما بیش از سه تا چهار ماه با چرخش کامل میدان مغناطیسی فاصله نداریم. این تغییر یک اثر موج دار در سراسر منظومه شمسی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا