سبک زندگی

نابرابری اجتماعی و اقتصادی بر افزایش سرعت پیری مغز تأثیر می‌گذارد

خرید فالوور از سایت اینبو

محققان می گویند مغز افراد در کشورهایی با نابرابری بیشتر سریعتر پیر می شود.

به گفته دیجیاتو، سرعت پیری مغز می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، که منجر به تفاوت بین سن بیولوژیکی مغز و سن تقویمی می شود – تعداد واقعی سال هایی که یک فرد زندگی کرده است. بر اساس تحقیقات جدید، این تفاوت ممکن است تحت تأثیر چندین عامل محیطی مانند آلودگی هوا یا عوامل اجتماعی مانند درآمد یا نابرابری های اجتماعی و اقتصادی باشد. این اثر به ویژه در افراد مسن و مبتلایان به زوال عقل قوی تر است.

به گزارش ScienceDaily، محققان دانشگاه سوری (Surrey) در انگلستان از مجموعه داده های مغزی 5306 شرکت کننده از 15 کشور، از جمله کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب (LAC) و کشورهای غیرLAC برای بررسی عوامل موثر بر سرعت پیری مغز استفاده کردند.

با تجزیه و تحلیل داده‌های fMRI و EEG، محققان همچنین تفاوت‌های سن مغز را بین افراد سالم و مبتلایان به بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مانند اختلال شناختی خفیف (MCI)، بیماری آلزایمر و انحطاط لوب تمپورال قدامی (FTLD) اندازه‌گیری کردند.

دکتر دانیل عباسولو، یکی از محققان این مطالعه و رئیس مرکز مهندسی پزشکی دانشگاه سوری، گفت: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که در کشورهایی که نابرابری بیشتری دارند، مغز افراد سریع‌تر پیر می‌شود، به ویژه در مناطقی از مغز که آنها بیشتر تحت تأثیر افزایش سن قرار می گیرند. ما دریافتیم که عواملی مانند نابرابری اقتصادی-اجتماعی، آلودگی هوا و بیماری‌ها نقش مهمی به‌ویژه در کشورهای فقیرتر دارند.»

بر اساس یک مقاله جدید منتشر شده در نیچر، شرکت کنندگان مبتلا به زوال عقل، به ویژه آنهایی که آلزایمر داشتند، تفاوت سنی مهمی در مغز داشتند. این تحقیق همچنین تفاوت های جنسیتی را در پیری مغز نشان می دهد. به گفته محققان، زنان در کشورهای LAC تفاوت بیشتری در سن مغز نشان می دهند.

به طور کلی، این مطالعه بینش عمیقی را برای محققان علوم اعصاب و مغز فراهم می کند، به ویژه برای درک تعامل بین ماکروفکتورها (اکسپوزوم ها) با مکانیسم های زیربنایی پیری مغز. نتایج این مطالعه اهمیت در نظر گرفتن عوامل محیطی و اجتماعی در سیاست های بهداشت عمومی را نشان می دهد. سیاست گذاران می توانند با پرداختن به مسائلی مانند نابرابری اجتماعی و اقتصادی و آلودگی محیط زیست، فاصله سنی مغز را در میان افراد کاهش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا