فناوری و تکنولوژی

نابودی سلول‌های تومور مغزی با پرتو ایکس

خرید فالوور از سایت اینبو

اشعه ایکس سلول های تومور مغز را روشن می کند و سپس آنها را هدف قرار می دهد.

بر اساس یک مطالعه جدید، استفاده از دوزهای بسیار کم اشعه ایکس برای فعال کردن ترکیباتی که می درخشند و رادیکال های آزاد کشنده سرطان تولید می کنند، رشد تومور مغزی را متوقف می کند و زمان بقا را دو برابر می کند. مهمتر از همه، سلول های سالم بدون تاثیر باقی می مانند.

شناخته شده است که اشعه ایکس به عمق بافت های بدن نفوذ می کند، به همین دلیل است که برای انجام رادیوتراپی سرطان استفاده می شود.

در حالی که رادیوتراپی از اشعه ایکس برای آسیب رساندن به DNA سلول های تومور و کشتن آنها استفاده می کند، درمان فوتودینامیک از روش متفاوتی برای رسیدن به نتیجه مشابه استفاده می کند.

فوتون های موجود در پرتو لیزر برای تحریک مولکول های حساس به نور به نام حساس کننده های نوری که در تومورها وجود دارند و باعث تولید رادیکال های آزاد کشنده سرطان می شوند، استفاده می شود.

هر دو روش درمانی دارای اشکالاتی هستند. رادیوتراپی می تواند به سلول های سالم نزدیک تومور آسیب برساند و عوارض جانبی مانند حالت تهوع و ریزش مو ایجاد کند و درمان فوتودینامیک نمی تواند به تومورهای عمیق برسد.

اکنون، محققان در یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور (NTU) از ترکیبی از درمان‌های رادیویی و فتودینامیک، معروف به درمان رادیودینامیک، برای هدف قرار دادن و تخریب سلول‌های تومور مغزی استفاده کرده‌اند.

درمان متکی بر ترکیب جدیدی به نام “پروب رادیویی پویا مولکولی” یا MRAP است که از مواد بیوشیمیایی و ید تشکیل شده است. ترکیباتی که معمولا در درمان رادیودینامیک استفاده می شوند حاوی فلزات سنگینی هستند که می توانند باعث آسیب سلولی شوند.

MRAP ها حاوی فلزات سنگین نیستند. آنها مستقیماً به تومور تزریق می شوند و با اشعه ایکس با دوز بسیار کمتر از رادیوتراپی موجود فعال می شوند. نکته مهم این است که آنها فقط در حضور آنزیم کاتپسین B (CatB) فعال می شوند، که شناخته شده است که در سلول های سرطانی تنظیم می شود و در رشد و پیشرفت تومور نقش دارد. هنگامی که MRAP ها فعال می شوند، نور مادون قرمز ساطع می کنند و رادیکال های آزاد کشنده سرطان تولید می کنند.

محققان این درمان را در مدل‌های موش سرطان مغز، به‌ویژه گلیوبلاستوما، یک تومور انسانی با رشد سریع که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بقا را در میان سرطان‌ها دارد، آزمایش کردند. تومورهای تزریق شده با MRAP دوز معادل اشعه ایکس را بیش از شش برابر کمتر از مقدار معمول استفاده شده دریافت کردند.

پس از درمان، رشد تومورها متوقف شد و موش های تحت درمان دو برابر موش های درمان نشده عمر کردند.

علاوه بر این، محققان دریافتند که MRAP ها رادیکال های آزاد را در سلول های سالم تولید نمی کنند، بنابراین هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی کنند. همچنین هیچ نشانه ای از آسیب بافتی یا کاهش وزن وجود ندارد و ترکیبات MRAP در نهایت از طریق ادرار و مدفوع دفع می شوند.

پروفسور پو کانی از دانشکده شیمی، مهندسی شیمی و بیوتکنولوژی NTU در سنگاپور و نویسنده ارشد و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما از اشعه ایکس با دوز بسیار کم و MRAP های کشنده سرطان استفاده کردیم. همچنین، ترکیبات ضد سرطانی فقط در تومور مغزی و نه در سلول‌های سالم فعال بودند. بنابراین انتظار داریم روش درمانی ما نسبت به روش های موجود بی خطرتر و عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

محققان به ارزیابی ایمنی و کارایی MRAP در مدل های بالینی بزرگتر قبل از شروع آزمایشات انسانی ادامه خواهند داد. آنها همچنین در حال کار بر روی بهبود توانایی MRAP برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی و افزودن توانایی های تقویت کننده سیستم ایمنی برای کمک به بدن در مبارزه با عود سرطان هستند.

این مطالعه در مجله Nature Materials منتشر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا