فناوری و تکنولوژی

نخستین هواپیمای فضایی با قابلیت حمل مسافر و بار

خرید فالوور از سایت اینبو

یک شرکت در حال توسعه یک هواپیمای فضایی با قابلیت پروازهای متعدد به عنوان جایگزینی برای موشک های پرتاب عمودی سنتی است. برای این منظور این فضاپیما از سورتمه موشکی استفاده خواهد کرد.

به گزارش سرگرمی روز، هواپیمایی که بتواند مسافران و محموله هایی را به خارج از جو زمین حمل کند و آنها را سالم بازگرداند، قطعاً انقلابی در ماموریت های فضایی ایجاد خواهد کرد.

یک شرکت آمریکایی به نام Radian Aerospace در حال آماده شدن برای آزمایش نسخه کوچک شده “هواپیما فضایی” خود در سال جاری است که در صورت موفقیت، می تواند نحوه انجام سفرهای فضایی را تغییر دهد.

این شرکت در سال 2016 با هدف احیای رویای یک هواپیمای فضایی تک رانشگر به مدار (SSTO) تاسیس شد. هدفی که ناسا تحت برنامه لاکهید مارتین X-33 به دنبال دستیابی به آن بود، اما با پایان تخصیص بودجه آن در سال 2001 متوقف شد.

گفته می شود هواپیمای فضایی جدید که رادیان وان نام دارد، کاملاً قابل استفاده مجدد است و برای جایگزینی «سیستم سورتمه راکتی» به جای «پرتاب موشک های عمودی معمولی» طراحی شده است.
ریچارد همفری، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران رادیان هوافضا، در بیانیه ای گفت: ما معتقدیم که دسترسی گسترده به فضا به معنای فرصت های بی حد و حصر برای بشریت است.

“هدف ما این است که در نهایت سفر فضایی را تقریباً به اندازه سفرهای معمولی با هواپیما ساده و راحت کنیم.” البته هدف ما گردشگری نیست، بلکه انجام ماموریت هایی است که زندگی در سیاره ما را بهبود می بخشد.

ریچارد همفری توضیح داد: “هدف ما این است که سفرهای فضایی را تقریباً به اندازه سفرهای معمولی با هواپیما در طول زمان ساده و راحت کنیم، البته قصد ما گردشگری نیست، بلکه انجام ماموریت هایی است که زندگی را در سیاره خودمان بهتر می کند.” مانند تحقیق، تولید در فضا و رصد زمین و البته ماموریت‌های نوآورانه حیاتی مانند پست‌های سریع جهانی در هر نقطه از این سیاره.»

اگرچه راکت‌ها کارآمدترین و غالب‌ترین روش پرتاب اجسام به فضا هستند، اما با اشکالات قابل توجهی همراه هستند، به طوری که ناسا حتی آنها را “به شدت ناکارآمد و گران” توصیف می‌کند.

در عوض، هواپیماهای فضایی که به سوخت کمتری نیاز دارند و کاملاً قابل استفاده مجدد هستند، می‌توانند جایگزین مقرون‌به‌صرفه‌تر و راحت‌تری برای سفرهای فضایی باشند.

راهپیمایی فضایی پنج روزه پنج خدمه با رادیان وان

Radiant One یک وسیله فضایی است که برای پرتاب و فرود افقی طراحی شده است، بسیار شبیه به یک هواپیمای جت معمولی، که آن را از موشک های سنتی که به صورت عمودی پرتاب می شوند، متفاوت می کند.

این هواپیمای فضایی به لطف سورتمه موشکی که روی ریلی به طول حدود 3 کیلومتر نصب شده است، از باندهای معمولی فرودگاه برای شتاب گیری استفاده می کند و در این نقطه است که موتورهای آن برای صعود به فضا روشن می شوند.

این سیستم سورتمه مقدار سوخت مورد نیاز برای وسیله نقلیه را کاهش می دهد که به طور بالقوه می تواند هزینه ها را کاهش دهد و تجربه راحت تری را برای مسافران فراهم کند.

به گزارش سایت شرکت هوافضای رادیان، این هواپیمای فضایی می تواند تا 100 ماموریت را انجام دهد. علاوه بر این، می توان آن را خیلی سریع برگرداند و خودرو را تنها 48 ساعت پس از بازگشت به زمین می توان دوباره راه اندازی کرد.

Radiant One همچنین می تواند یک خدمه تا پنج نفر را حمل کند و تا پنج روز در مدار بماند و زمان کافی برای فعالیت هایی مانند تحقیقات علمی، استقرار ماهواره و سایر عملیات فضایی فراهم کند.

این وسیله نقلیه به صورت SSTO طراحی شده است، به این معنی که می تواند بدون از دست دادن قطعات در طول مسیر به فضا برسد و سه فناوری کلیدی را با هم ترکیب کند.

یک فناوری کلیدی منحصر به فرد برای رفتن به فضا

این وسیله نقلیه به عنوان یک فضاپیمای “Single Thruster to Orbit (SSTO)” طراحی شده است، به این معنی که می تواند بدون از دست دادن قطعات در طول مسیر، با ادغام سه فناوری کلیدی، به فضا برسد.

این 3 فناوری کلیدی عبارتند از:

(1) یک سیستم پرتاب سورتمه که هم موتور سورتمه و هم موتور فضاپیما را نیرو می دهد و به هواپیما اجازه می دهد با مخزن پر سوخت پرتاب شود.

(2) ارابه فرود که منحصراً برای فرود و کاهش وزن وسیله نقلیه طراحی شده است.

(3) و بالهایی که در هنگام صعود باعث بالا رفتن می شوند و در نتیجه میزان رانش لازم برای رسیدن به مدار را کاهش می دهند.

Radian Aerospace قصد دارد تا سال 2028 نسخه کامل رادیان وان را آماده کند، اگرچه ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا این وسیله نقلیه واقعاً به مدار برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا