سبک زندگی

«نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ

خرید فالوور از سایت اینبو

نقش برجسته آنوبانی که در حدود 4 هزار سال پیش بر روی صخره ای در شهرستان سرپل ذهاب به جا مانده است، یکی از مهم ترین آثار تاریخ ایران به شمار می رود. این طومار که به همراه کتیبه‌هایی از اقوام لولوبی به ثبت رسیده است، نمایی از زندگی در کوه‌های غرب ایران در گذشته را به نمایش می‌گذارد.

به گزارش بیتوته، پادشاه پیروز آنوبانی با ریشی بلند، کلاهی بر سر و تفنگی در دست به عنوان پادشاه محلی باستانی حاکم بر سرزمینی که مردم لولوبی در آن زندگی می کردند، تصویر شده است.

در مقابل این نقش، آثار دیگری از قوم لولوبی وجود دارد، از جمله سنگ نگاره ای از «نرمسین» پادشاه امپراتوری «اکد» در عراق که آنها را اسیر خود نشان می دهد. اما مهمترین اثر باقی مانده از این قوم سنگ نگاره «آنوبانی» است.

در این آثار شاه پیروز همراه با ایزدبانوی باستانی به نام «ایشتر» به تصویر کشیده شده است. ایشتار، خدای مهم منطقه بین النهرین که نماد برکت و پیروزی اکدی ها و آشوری ها و قبل از آنها با نام «اینانا» برای قبایل سومری، خدای جنگ و باروری بود.

این نقش با اهمیت تاریخی خاصی همراه است. زیرا اولین نگاره سنگی به جا مانده از تاریخ ایران است که داستان پیروزی یک پادشاه بر اسیران را به تصویر می کشد. در عکس، شاه آنوبانی پای خود را روی شکم یکی از اسرا گذاشته و شش اسیر دیگر با دستان بسته در زیر او دیده می شوند. یکی از این اسیران کلاه متفاوتی دارد که احتمالاً نماینده یک قومیت خاص است.

در تصویر، الهه دو اسیر زانو زده را در دست راست خود گرفته و با دست چپ حلقه ای را به پادشاه نشان می دهد که در ایستار خدایان باستان به حکومت زمان تعبیر شده است.

همچنین خدای خورشید و عدالت به نام «شمش» نیز ناظر این صحنه است و کتیبه‌ای به زبان اکدی در زیر پای ایشتار وجود دارد که توضیح می‌دهد: «آنوبانی، پادشاه توانا لولوبی، تصویر خود و الهه ایشتار را در کوه پاتیر و هرکسی به تصویر کشیده است. هر که به او اجازه دهد این لوح را پاک کند، گرفتار نفرین آنو، آنوتوم، بعل، بلیت، رامان، ایشتار، سین و شامش خواهد شد و نسل او هلاک خواهند شد.»

آنوبانی سال‌هاست که بر روی کوهی در شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد و به گفته محققان، سنگ نگاره‌ای از داریوش هخامنشی برای حکاکی سنگ نگاره بیستون الهام گرفته است. این نقش نمادی از تاریخ ایران باستان است که با گذشت زمان کمرنگ و محو می شود، اما همچنان به عنوان یک شاهکار هنری و تاریخی ارزش زیادی دارد.

نفرین پادشاه ایران باستان: افسانه پیروزی بر صخره های سرپل ذهاب

سوالات متداول نفرین پادشاه باستان ایران

1. نفرین پادشاه باستانی ایران چه نقشی در تاریخ آن کشور داشته است؟

نفرین پادشاه باستانی ایران نماد پیروزی و حکومت در دوره ای در حدود 4 هزار سال پیش است. این شاهکار هنری بر روی صخره ای در شهرستان سرپل ذهاب قرار گرفته و داستان پیروزی او در جنگ و اسارت اسرا را به تصویر می کشد.

2. اقوام لولوبی چه نقشی در تاریخ کهن ایران داشتند؟

طوایف لولوبی در قدیم در مناطق کوهستانی غرب ایران به ویژه در مناطقی از کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی زندگی می کردند. آثار نفرین پادشاه نیز از پیروزی این قبایل بر دشمنانشان خبر داد.

3. داستان نفرین شاه برای مردم ایران باستان چه اهمیتی داشت؟

داستان نفرین پادشاه باستانی ایران علاوه بر اینکه نماد پیروزی و فرمانروایی بود، در تقویت ایمان و اعتقادات مردم نقش داشت و از اهمیت فرهنگی و مذهبی برخوردار بود. این نقش ها در تاریخ و هویت مردم باستان باعث تقویت جامعه شد.

4. آیا نفرین پادشاه باستانی ایران در هنرها و معماری باستانی آن منطقه تأثیری گذاشته است؟

بله، نفرین پادشاه باستانی ایران تأثیر بسزایی در هنر و معماری باستانی آن منطقه داشت. این آثار به عنوان برخی از مهم ترین نمونه های هنر سنگ نگاره در ایران باستان شناخته می شوند و جلوه های آن را در سایر سبک های هنری نیز می توان مشاهده کرد.

آخرین سخنان مقاله در مورد نفرین پادشاه باستانی ایران

با کاوش در داستان نفرین پادشاه باستانی ایران به سفری در زمان می رویم و با عظمت و شکوه فرهنگ و تمدن این سرزمین آشنا می شویم. این نقش برجسته در سرپل ذهاب ما را به یاد میراث کهن ایران می اندازد و زمان هایی را نشان می دهد که پادشاهان بر اساس اراده و هنر خود به عنوان نمادهای غرورآفرین در تاریخ اثری از خود بر جای می گذاشتند. با نگاهی به گذشته، به درک عمیق تری از فرهنگ و هویت کنونی دست خواهیم یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا