سبک زندگی

نمک‌زدن به غذا ریسک سرطان معده را تا ۴۱ درصد افزایش می‌دهد

خرید فالوور از سایت اینبو

افزودن نمک به غذا در سر سفره معیار ساده ای است که نشان می دهد آیا فرد نمک بیش از حد مصرف می کند یا خیر.

به گزارش دیجیاتو، مطالعات نشان می دهد که بین مصرف نمک و سرطان معده در جوامع آسیایی ارتباط وجود دارد. اکنون، یک مطالعه بزرگتر این مطالعات را تایید کرده است. مهم نیست کجا هستید، همیشه اضافه کردن نمک به غذای سر سفره خطر ابتلا به سرطان معده را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

از نظر تعداد موارد، سرطان معده پنجمین سرطان شایع در جهان است. نرخ ابتلا در شرق آسیا بالاتر است، اما موارد زیر 50 سال نیز در کشورهای دیگر به طرز نگران کننده ای در حال افزایش است. محققان معتقدند مصرف زیاد نمک یکی از عوامل افزایش بروز سرطان معده در جوامع پرخطر و کم خطر است.

مصرف نمک همچنین با افزایش خطر زوال عقل، دیابت نوع 2 و مرگ زودرس مرتبط است. اما مشخص نیست که چه ارتباطی با سرطان معده دارد. برخی مطالعات می گویند نمک باعث آسیب به دیواره معده و افزایش احتمال عفونت هلیکوباکتر پیلوری می شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان حتی بدون عفونت با این باکتری افزایش می یابد.

با این حال، مطالعات کمی در مورد ارتباط سرطان معده با مصرف نمک انجام شده است، و بیشتر آنها بر روی جوامع شرق آسیا متمرکز شده اند. در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه پزشکی وین وجود این رابطه را در جمعیت سالمندان بریتانیای کبیر بررسی کردند. آنها نتایج مطالعه خود را در مجله سرطان معده منتشر کرده اند.

نمک و سرطان معده افزایش بیماران مبتلا به سرطان معده به شرق آسیا محدود نمی شود و محققان معتقدند که مصرف زیاد نمک یکی از این عوامل است.

رابطه مصرف نمک با سرطان معده

محققان از داده های 471144 بزرگسال بریتانیایی با میانگین سنی 56 سال استفاده کردند. آنها بر این تمرکز کردند که آیا شرکت کنندگان به غذای خود نمک اضافه می کنند (به استثنای نمک مورد استفاده در پخت و پز). آنها همچنین داده هایی را در مورد سرطان معده، عفونت هلیکوباکتر پیلوری و سایر بیماری های شرکت کنندگان جمع آوری کردند.

در طی 11 سال ارزیابی شرکت کنندگان، 640 نفر به سرطان معده مبتلا شدند. پس از تنظیم جمعیت شناختی، اجتماعی-اقتصادی، سبک زندگی و بیماری‌های همراه، شرکت‌کنندگانی که به وعده‌های غذایی خود نمک اضافه کردند، نسبت به افرادی که به غذای شما نمک اضافه نکردند، 41 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان بودند.

این نتایج تایید می کند که ارتباط بین مصرف نمک و سرطان معده به کشورهای آسیای شرقی محدود نمی شود. پزشکان اغلب از بیماران می پرسند که آیا به وعده های غذایی خود در سر سفره نمک اضافه می کنند، زیرا این سوال ساده نشان می دهد که فرد در کل چقدر نمک مصرف می کند.

این مطالعه دارای محدودیت هایی بود. اگرچه جمعیت مورد مطالعه بسیار بزرگ بود، اما هنوز برای ارزیابی عوامل مخدوش کننده احتمالی مانند سن، جنس، قومیت، عفونت هلیکوباکتر پیلوری یا سیگار کشیدن ضعیف بود. عفونت هلیکوباکتر پیلوری در میان شرکت کنندگان 0.3٪ بود. در حالی که تخمین زده می شود 35.5 درصد از بریتانیایی ها به این باکتری آلوده هستند. بنابراین این جمعیت برای بررسی تأثیر این عفونت کافی نبود.

محدودیت دیگر این بود که محققان اطلاعات دقیقی در مورد رژیم غذایی افراد و میزان نمک موجود در غذای آنها نداشتند. علیرغم محدودیت ها، این مطالعه ممکن است پیام های مفید و سازنده ای در رابطه با مصرف نمک در جوامع غیر آسیایی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا