اخبار روز

نوآوری ۱۳۰ میلیون تومانی سایپا برای مشتری

خرید فالوور از سایت اینبو

تفاوت های اطلس و کوییک جی ایکس تنها در طراحی بیرونی، داخلی و تجهیزات خلاصه می شود اما حدود 130 میلیون تومان اختلاف قیمت در بازار دارند.

به گزارش پدال، پلتفرم X 200 سایپا که در سال 1388 همراه با تیبا معرفی شد به پایگاه اصلی محصولات این شرکت تبدیل شد و در سال های بعد سایپا محصولات مختلفی را بر اساس این پلتفرم روانه بازار کرد و این رویه همچنان ادامه دارد. اطلس جدیدترین وسیله نقلیه ای است که بر روی پلت فرم X 200 ساخته شده است.

از طرفی کوییک سال هاست که بر اساس این پلتفرم وارد بازار شده است و سایپا هر هفته با استفاده از انواع حروف انگلیسی یک نوع جدید به انواع آن اضافه می کند! جدیدترین نوع سریع به بازار، GX نام دارد و قیمتی نزدیک به اطلس دارد. به همین دلیل در ادامه به مقایسه این دو خودرو که نمای داخلی یکسان و بیرونی متفاوتی دارند می پردازیم.

معرفی خودروها

نوآوری سایپا 130 میلیون تومان برای مشتری هزینه کرد!

کوئیک در سال 1394 به عنوان نسخه فیس لیفت و کراس تیبا 2 معرفی شد و به لطف طراحی نسبتا مناسب و بازار انحصاری خود به یکی از پرفروش ترین محصولات سایپا تبدیل شد. همانطور که گفته شد، سایپا در طول این سال ها چندین نوع کوییک مختلف را عرضه کرده است و تعداد انواع مختلف این خودرو به قدری زیاد شده که کاملا گیج کننده است.

به هر حال، در اینجا با جدیدترین نکته سریع یعنی GX سروکار داریم. Quick GX در واقع همان Quick S است که به موتور ارتقا یافته M 15 GSI مجهز شده است. Quick GX خود در چهار نوع مختلف از جمله GX-L (گزینه پایین)، GX-H (گزینه کامل)، GXR-L (گزینه کم طولانی مدت) و GXR-H (گزینه کامل طولانی مدت) عرضه می شود!

از سوی دیگر، اطلس یکی دیگر از فیس لیفت های کوئیک یا اصولا تیبا 2 است که اولین بار در شهریور 1401 در نمایشگاه تحول صنعت خودرو مشاهده شد و تحویل اولین نمونه های آن به خریداران به تازگی آغاز شده است. اطلس در چهار صورت شامل دو نوع دستی، کم آپشن و فول آپشن و دو نوع اتوماتیک کم آپشن و فول آپشن عرضه خواهد شد.

طراحی بیرونی

نوآوری سایپا 130 میلیون تومان برای مشتری هزینه کرد!

همانطور که گفته شد، هر دو خودرو بر پایه تیبا 2 ساخته شده اند و به همین دلیل بدنه بسیار قدیمی دارند که ریشه آن به پراید بازمی گردد. با این حال، سایپا با فیس لیفت های متعدد سعی کرده این پلتفرم قدیمی را مدرن تر جلوه دهد. هنگامی که کوییک در اواسط دهه 90 وارد بازار شد، ظاهر بسیار بهتری نسبت به تیبا داشت و به لطف ریل های سقف، پوشش پلاستیکی گلگیرها و فاصله کمی بیشتر از سطح زمین، ظاهری صلیب مانند به خود گرفت.

در Kwik S، سایپا به این خودرو فیس لیفت کوچکی با جلوپنجره و سپر جدید با خطوط مشکی از زیر چراغ ها تا قاب چراغ مه شکن داده است و همین طراحی را در Kwik GX شاهد هستیم. با این حال، در پشت ما شاهد همان طراحی اصلی Quick هستیم. به طور کلی، کوییک، اگرچه هنوز یک طراحی مناسب است، اما به دلیل فراوانی آن در خیابان ها کاملاً تکراری شده است.

در اطلس، جلو و عقب کوئیک کاملاً بازطراحی شده و ظاهر بسیار مدرن تری را ارائه می دهد. در جلو، دماغه ای با جلوپنجره شش ضلعی و چراغ های کشیده را می بینیم که از فورد کا پلاس الهام گرفته شده است. در عقب، با چراغ ها و سپر جدید، شاهد یک کپی خالص از رنو کپچر هستیم.

با وجود این تقلیدها از خودروهای مختلف و نمای جانبی که همچنان همانند تیبا 2 است، پکیج طراحی کلی اطلس قابل قبول و هماهنگ است. بنابراین در این قسمت باید اطلس را بهتر از کوئیک دانست. همچنین از آنجایی که اطلس یک خودروی جدید است، به ندرت در خیابان ها دیده می شود و تا مدت ها جدید خواهد بود.

داخل

نوآوری سایپا 130 میلیون تومان برای مشتری هزینه کرد!

زمانی که سایپا کوییک را معرفی کرد، از برد جدیدی که برای ساینا طراحی شده بود استفاده کرد. اگرچه داشبورد بهتر از تیبا به نظر می رسید، اما کاملاً از پلاستیک سیاه و بی کیفیت ساخته شده بود و اکنون طراحی آن کاملاً قدیمی شده است.

البته در کوییک اس و جی ایکس فرمان D به شکل جدیدی ارائه شده است که قبلا در کوییک اتوماتیک شاهد آن بوده ایم و نسبت به کوییک قدیمی بسیار بهتر است. علاوه بر این، برای نسخه کامل Quick GX که با نام GX-H یا High شناخته می شود، یک پنل جدید داشبورد میانی طراحی شده است که با دریچه های هوای گرد و ایستاده جلوه بهتری به داشبورد سریع قدیمی و پلاستیکی می دهد. نوع صفحه نمایش بالا هنوز منتشر نشده است و نوع کم آپشن یا GX-L نیز با همان داشبورد قدیمی عرضه می شود.

اما در اطلس، سایپا داشبوردی کاملاً جدید طراحی کرده است که بسیار بهتر و مدرن تر از کوییک به نظر می رسد. اگرچه فرمان و پنل کنترل تهویه همچنان با کوییک مشترک است، اما این داشبورد جدید به لطف عناصر تریم مشکی و کرم و دریچه های هوای گرد با حلقه های کرومی، ظاهری مدرن و قابل قبول برای خودرویی در این کلاس دارد.

البته هنوز خبری از بهبود کیفیت نیست و همه چیز از پلاستیک ساخته شده است، اما حداقل با آن پلاستیک ها کمی سلیقه رفتار می شود. بنابراین، در داخل، برتری کاملاً با اطلس است. البته تفاوت های این دو خودرو تنها در طراحی داشبورد و درها خلاصه می شود و در غیر این صورت کابین اطلس و کوئیک از نظر فضای سرنشین کاملاً یکسان است.

تجهیزات و امکانات

در آپشن low type یا GX-L Quick ویژگی هایی مانند دو کیسه هوا، چراغ های روز، چراغ های اتوماتیک، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک ها، نشانگر تعویض دنده، چراغ های جانبی، آینه های جانبی برقی، سنسور پارک عقب و سیستم های کنترل اجباری کشش و پایداری کنترل ارائه شده است که یک پیشرفت است. تفاوت کمی در مقایسه با Quicks های قبلی نشان می دهد.

تریم GX-H همچنین دارای کنترل های روی فرمان، صندلی های چرمی، صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، دوربین دید عقب، شیشه های رنگی و رینگ های آلیاژی است، اما همانطور که گفته شد، این تریم هنوز در بازار موجود نیست.

داخل Quick GX-H

Atlas G به عنوان یک نوع دستی کاملا آپشن از امکانات قابل قبولی بهره می برد. در این خودرو علاوه بر امکانات رفاهی که برای Quick GX-L ذکر کردیم، صفحه نمایش 7 اینچی، دوربین دید عقب، دکمه های کنترل فرمان، صندلی های چرمی، آینه های جانبی تاشو برقی، آنتن کوسه و فضای داخلی وجود دارد. تزئینات روی دو چرخ، سانروف و شیشه های رنگی؛ بنابراین Atlas G از نظر امکانات حتی بهتر از Quick GX-H است.

موتور

هر دو Atlas و Quick GX از نسخه بهبودیافته موتور M15 به نام GSI استفاده می کنند. آن موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر که سال‌ها در انواع تیبا، ساینا و کوییک دیده‌ایم، اگرچه هنوز هشت سوپاپ است، اما با تغییراتی مانند زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و منیفولدها، اکنون خروجی کمی بالاتر از 90 اسب بخار دارد. 137 نیوتن متر تولید می کند. همچنین گفته می شود این موتور در دورهای پایین تر گشتاور بیشتری ارائه می دهد.

با این حال، پیشرفت های موتور M 15 GSI پشت فرمان چندان محسوس نیست و Atlas و Quick GX همچنان تجربه رانندگی مشابه تیبا را با مشکلاتی مانند لرزش و صدای موتور ارائه می دهند. نیرو از طریق همان گیربکس پنج سرعته دستی قبلی ارسال می شود و فعلا خبری از نسخه اتوماتیک هیچ یک از این دو مدل نیست.

نتیجه

قیمت کارخانه اطلس جی و کوییک جی ایکس بسیار نزدیک به هم هستند به طوری که هم اکنون اطلس 405 میلیون تومان به فروش می رسد در حالی که قیمت کوییک جی ایکس ال 368 میلیون و جی ایکس آر ال (دوبل) 380 میلیون تومان است.

در بازار اما شرایط متفاوت است و این دو خودرو تفاوت قیمت زیادی دارند. اطلس در حال حاضر با قیمتی در حدود 580 میلیون تومان در بازار عرضه می شود در حالی که کوییک GX-L بسته به مدل بین 450 تا 465 میلیون تومان قیمت دارد.

یعنی قیمت اطلس در بازار حدود 130 میلیون تومان است که با وجود داشتن پلتفرم، ساختار و قوای محرکه مشابه کوئیک تفاوت چشمگیری دارد. بنابراین به عنوان جمع بندی باید گفت که با توجه به قیمت بازار، کوییک GX-L از ارزش خرید بالاتری برخوردار است، اما اگر از ظاهر تکراری خسته شده اید و کابین زیباتر و تجهیزات بیشتری می خواهید، با در نظر گرفتن این نکته قیمت خودروهای ایرانی مانند پژو 207 اسکای بالا، چاره ای جز اطلس نخواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا