سبک زندگی

نور زیاد خطرناک است

خرید فالوور از سایت اینبو

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که افرادی که در مناطقی با آلودگی نوری بیشتر در شب زندگی می کنند ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر به خصوص در میانسالی باشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محققان می گویند آلودگی نوری شبانه نسبت به سایر عوامل خطر شناخته شده مانند مصرف الکل، بیماری های کلیوی، افسردگی و چاقی در سنین بالا، ارتباط قوی تری با بیماری آلزایمر در افراد بالای 65 سال دارد. شدت نور زیاد در شب مهمترین عامل خطر برای شروع زودرس بیماری آلزایمر در این گروه سنی است.

محققی از دانشگاه راش آمریکا بیان کرد: نشان دادیم در آمریکا بین شیوع بیماری آلزایمر و قرار گرفتن در معرض نور در شب به ویژه در افراد زیر 65 سال رابطه مثبت وجود دارد.

آلودگی نوری شبانه – یک عامل محیطی قابل تغییر – ممکن است یک عامل خطر مهم برای بیماری آلزایمر باشد. در این مطالعه، محققان نقشه‌های آلودگی نوری 48 ایالت قاره‌ای را تجزیه و تحلیل کردند و آن‌ها را با داده‌های ملی در مورد بروز بیماری آلزایمر و عوامل خطر شناخته شده برای بیماری دژنراتیو مغز مقایسه کردند.

به نظر می رسد آلودگی نوری یکی از عوامل خطر آلزایمر در سالمندان باشد، اما نتایج نشان می دهد که به اندازه سایر عوامل مانند دیابت، فشار خون بالا و سکته مغزی تأثیرگذار نیست، اما محققان هیچ عامل خطر دیگری برای آلزایمر پیدا نکردند. آلودگی نوری در انسان کمتر از 65 سال.

به گفته محققان، نتایج نشان می‌دهد که افراد جوان ممکن است به‌ویژه به اثرات قرار گرفتن در معرض نور شبانه حساس باشند، اگرچه دلیل آن نامشخص است.

این محققان بر این باورند که ژنتیکی که خطر ابتلا به آلزایمر زودرس را افزایش می دهد بر پاسخ استرس بیولوژیکی تأثیر می گذارد و ممکن است منجر به افزایش آسیب پذیری در برابر تأثیرات نور شب شود. به‌علاوه، افراد جوان‌تر به احتمال بیشتری در مناطق شهری زندگی می‌کنند و سبک زندگی‌ای را دنبال می‌کنند که می‌تواند قرار گرفتن در معرض نور در شب را افزایش دهد.

به گفته محققان، با توجه به این یافته ها، افراد ممکن است بخواهند قرار گرفتن در معرض نور شدید در شب را محدود کنند. تغییرات آسان برای پیاده سازی شامل استفاده از پرده های خاموش یا خوابیدن با ماسک چشم است. این ابزار به ویژه برای کسانی که در مناطقی با آلودگی نوری بالا زندگی می کنند مفید است.

محققان می‌افزایند که قرار گرفتن در معرض نور داخل ساختمان ممکن است به همان اندازه مهم باشد. مردم باید قرار گرفتن در معرض نور آبی را که می تواند بر خواب تأثیر بگذارد محدود کنند و در خانه های خود دیمر نصب کنند.

آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است، یک اصطلاح چتری برای طیف وسیعی از شرایطی که شامل از دست دادن عملکرد شناختی می شود، از جمله تشکیل پلاک ها و گره ها در مغز و پیری سریع برخی از نورون های دخیل در ذخیره سازی و پردازش حافظه. علائم اولیه شامل فراموشی است و با پیشرفت بیماری، بیماران به طور فزاینده ای گیج می شوند، ارتباط خود را با مکان های آشنا از دست می دهند و در برنامه ریزی و انجام کارهای ساده مشکل دارند.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان تا سال 2023 از زوال عقل رنج می برند و آلزایمر مسئول تقریباً 75 درصد این موارد است. تخمین زده می شود که بین سه تا نه میلیون هندی از این بیماری رنج می برند، این تعداد با افزایش سن جمعیت هند افزایش خواهد یافت.

تحقیقات در مورد زوال عقل و عواملی که در توسعه آن نقش دارند با توجه به مسائل محیطی نوظهور به تکامل خود ادامه می دهند. هنوز زود است که بگوییم آیا آلودگی نوری ممکن است در خطر زوال عقل نقش داشته باشد یا خیر. با این حال، می دانیم که ایجاد عادات خواب خوب فواید سلامتی بیشتری دارد.

محققان خاطرنشان می کنند که مکانیسم های بالقوه زیادی وجود دارد که توسط آن آلودگی نوری شبانه ممکن است بر بیماری آلزایمر تأثیر بگذارد و یکی از آنها نقش اختلالات خواب است و تأثیری که ممکن است بر فرآیندهای مغز داشته باشد، عامل مهمی است و باید در مقاله مورد بحث قرار گیرد. نظرات ما می دانیم که خواب نقش مهمی در پاکسازی مغز از پروتئین مرتبط با بیماری آلزایمر به نام آمیلوئید بتا دارد. اگر خواب با چیزهایی مانند نور یا اختلال خواب درمان نشده مانند آپنه خواب مختل شود، توانایی مغز ما برای پاکسازی این پروتئین کاهش می یابد. علاوه بر این، کیفیت پایین خواب می تواند تأثیر گسترده تری بر سایر عوامل خطر مانند افسردگی، سطح فعالیت بدنی و فشار خون بالا داشته باشد.

در بیماری آلزایمر، تاو و پروتئین دیگری به نام آمیلوئید بتا در توده‌های پیچیده و پلاک مانند که مجموعاً به عنوان پلاک شناخته می‌شوند، تجمع می‌یابند که باعث مرگ سلول‌های مغز و کوچک شدن مغز می‌شود. این منجر به از دست دادن حافظه، تغییرات شخصیتی و مشکل در عملکرد روزانه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا