سبک زندگی

نوشیدن چای تا چند فنجان مجاز است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

یک فنجان چای شیرین با نان و پنیر یک نوستالژی فراموش نشدنی است که هنوز هم به دلیل تغییر ذائقه افراد، بسیاری از مردم آن را برای خوردن صبحانه انتخاب می کنند. پذیرایی از مهمانان، رفع خستگی و تشنگی مواردی است که مصرف زیاد این نوشیدنی را در بین بسیاری از افراد می طلبد.

به گزارش سرگرمی روز، جالب است بدانید در میان تمام طرفداران این نوشیدنی در بین ایرانی ها، ترک ها پیشتاز نوشیدن آن هستند بر اساس گزارش های بین المللی، ترکیه بیشترین مصرف چای را در جهان دارد. کشور ما بعد از ایرلند و انگلیس در نوشیدن چای در رتبه چهارم قرار دارد.

به طور دقیق مشخص نیست که نوشیدن چای در بین ایرانیان از چه زمانی آغاز شد، اما کشت آن در ایران از سال 1314 هجری شمسی آغاز شد. محمد میرزا کاشف السلطان که سرکنسول ایران در هندوستان بود، در بازگشت از آن کشور با تلاش فراوان برخی از گیاهان این گیاه را به ایران آورد. طبق تحقیقاتی که در مورد آن انجام داد، شهر لاهیجان را برای پرورش آن انتخاب کرد. این شهر همچنان قطب اصلی کشت چای سیاه و سبز در ایران است و چای آن در سراسر کشور متقاضیان زیادی دارد.

کسانی که نمی خواهند چایشان کافئین زیادی داشته باشد، می توانند آن را چند دقیقه قبل از دم کشیدن در آب دم کنند، این فرآیند باعث کاهش میزان کافئین چای می شود. برخی از افراد به خصوص نگران بی خوابی در ساعات اولیه شب هستند، با توجه به مصرف زیاد این نوشیدنی در بین ایرانیان و طرفداران آن، نوشیدن چای به این روش می تواند این تاثیر را کاهش دهد. با مهشید محمدی زادگان، کارشناس تغذیه صحبت کردیم. که در زیر می توانید بخوانید:

لطفا ابتدا به من بگویید نوشیدن چای چه فوایدی برای بدن دارد؟

آنتی اکسیدان های موجود در چای می توانند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهند. این نوشیدنی ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد. همچنین ممکن است سلامت قلب و عروق را تقویت کند. کافئین موجود در چای همچنین می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف متوسط ​​چای ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. البته به این نکته باید توجه داشت که تمام فواید چای در صورتی است که از چای به مقدار کافی و با رنگ دلخواه استفاده شود.

زمان دقیق نوشیدن چای را مشخص کنید.

بهترین زمان برای نوشیدن چای حدود یک ساعت قبل از غذا و یک و نیم تا دو ساعت بعد از غذا است. زیرا کافئین و تئین موجود در چای از جذب آهن غذا به خصوص غذاهایی که آهن بالایی دارند جلوگیری می کند.

آیا رنگ چای می تواند بر فواید و مضرات این نوشیدنی تأثیر بگذارد؟

بهتر است رنگ چای خیلی روشن و تیره نباشد. زیرا می تواند مشکلات گوارشی و ناراحتی های معده را در برخی افراد افزایش دهد. معمولا زمان تهیه چای بین 5 تا 10 دقیقه است، زمان طولانی تری ممکن است رنگ چای را تیره کند. از سوی دیگر، اگر چای بیش از حد رنگ پریده باشد، خاصیت آنتی اکسیدانی خود را از دست می دهد.

کسانی که نمی خواهند چایشان کافئین زیادی داشته باشد، می توانند آن را چند دقیقه قبل از دم کشیدن در آب دم کنند، این فرآیند باعث کاهش میزان کافئین چای می شود. برخی از افراد به خصوص در ساعات اولیه شب نگران بی خوابی هستند، مصرف چای به این روش می تواند این تاثیر را کاهش دهد.

بسیاری از مردم عادت دارند در طول روز چای زیادی بنوشند. این مشکل چه عوارضی برای فرد می تواند داشته باشد؟

مصرف متعادل چای از نظر کمیت و غلظت می تواند فواید زیادی به همراه داشته باشد. مقدار دقیق نوشیدن چای توصیه نمی شود. اما مصرف 3 تا 5 فنجان در روز می تواند مصرفی معقول و متعادل باشد تا بتوانیم از فواید چای بهره مند شویم و با نوشیدن چای به بدن خود آسیب نزنیم.

مصرف بیش از حد چای و بیش از 5 فنجان در روز به دلیل کافئین زیاد می تواند برای افراد مشکل ایجاد کند. که مهمترین آن ایجاد کم خونی است. مورد دیگر تکرر ادرار است. زیرا چای ادرار آور است و آب را از بدن دفع می کند. ضربان قلب نامنظم، تپش قلب، فشار خون بالا و حالت تهوع از دیگر مواردی است که در اثر نوشیدن زیاد چای ایجاد می شود.

عوارض مصرف چای در کودکان چیست؟

برای کودکانی که به نوشیدن چای عادت کرده اند، بهتر است چای بسیار سبک بخورند. یکی از مشکلاتی که نوشیدن چای برای کودکان ایجاد می کند این است که این چای حتماً شیرین باشد. این می تواند باعث چاقی در کودکان شود.

یکی از نوشیدنی های سالمی که می تواند جایگزین چای با صبحانه شود، شیر است. به خصوص در فصول سرد سال اگر بخواهیم برای آنها نوشیدنی گرم تهیه کنیم می توانیم از شیر استفاده کنیم. در تابستان می توانیم از آب میوه های مختلف به عنوان نوشیدنی برای کودکان استفاده کنیم. اما باید کمیت آنها را هم کنترل کنیم تا باعث چاقی در کودکان نشود.

آیا نوشیدن چای در وعده صبحانه گزینه خوبی است؟

چای به عنوان یک ماده انرژی زا و بیدارکننده می تواند نوشیدنی خوبی در صبح باشد تا افراد با تمرکز بیشتری کار کنند. نوشیدن چای با صبحانه یک عادت قدیمی برای ما ایرانی هاست. شاید به گفته بسیاری از افراد این نوشیدنی به دلیل داشتن خواص انرژی زا، افزایش تمرکز و رفع خواب آلودگی برای صبحانه مناسب باشد. اما بهتر است همراه با صبحانه مانند عدس، تره و زبان و مواردی از این قبیل که حاوی آهن هستند به خصوص چای پررنگ مصرف نشود تا آهن این غذاها کاملا جذب شود.

برخی از افراد عادت دارند یک لیوان آب میوه همراه صبحانه بنوشند، به خصوص در فصل زمستان، آب پرتقال که سرشار از ویتامین C است می تواند جایگزین خوبی برای چای باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا