اخبار روز

نگاهی به سهام عدالت در سالی که گذشت؛ واریز سود جاماندگان و متوفیان در مرحله سوم

خرید فالوور از سایت اینبو

دولت سیزدهم در افزایش سود سهام عدالت عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد و با توجه به نرخ تورم، سود آن بسته به حجم سهام از حدود 70 هزار تومان به حدود 600 هزار تومان به یک میلیون و 200 هزار تومان رسید. 500 هزار تومان و یک میلیون تومان افزایش یافت.

به گزارش سرگرمی روز، در سال 1402 سود سهام عدالت در دو مرحله آذر و اسفند پرداخت شد. در مرحله دوم واریز سود سهام عدالت که از 24 تا 5 اسفند 1402 انجام شد، مبلغی بین 446 تا 906 هزار تومان به حساب سهامداران واریز شد.

البته برخی از سهامداران و وراث متوفی با مشکل پرداخت سود سهام عدالت مواجه هستند و این افراد با توجه به میزان سهام خود باید از طرق مختلف این مشکل را پیگیری کنند.

تعداد سهامداران و ارزش سهام تا سال 1402

تا پایان سال 1402 تعداد ثبت نام کنندگان در سامانه کلی اطلاعات مشتریان «سجام» از مرز 45 میلیون سهامدار گذشت و بر اساس آخرین برآوردها ارزش سهام پایتخت تاکنون به 14 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

چرا برخی از سهامداران در مرحله دوم سود کمتری می گیرند؟

پس از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران در روزهای پایانی اسفند، برخی افراد نسبت به واریز مرحله اول آذرماه سود کمتری دریافت کردند.

یکی از دلایل این است که هشت شرکت سود سهام خود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکرده اند. در این راستا سازمان بورس اقدامات قانونی لازم را برای وصول سود سهامداران انجام خواهد داد تا پس از تامین وجوه از شرکت های سرمایه دار، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود. تا خرداد 1403 مبلغ سودی که این شرکتها در مرحله دوم پرداخت نکرده اند به حساب سهامداران عدالت واریز شود.

باقی مانده سهام

چندی پیش وزیر اقتصاد آخرین وضعیت سهام بازمانده را اعلام کرد که شناسایی افراد واجد شرایط سهام انجام شده و چهار میلیون و 700 هزار نفر تایید شده اند.

قرار بود تقسیم سهام عدالت بین بازماندگان طبق مصوبه 1401 شورای اسلامی انجام شود که این اقدام صورت نگرفت. این موضوع نیز در بودجه 1402 لحاظ نشده است. از این رو نمایندگان مجلس این طرح را به صحن علنی رساندند که با اختصاص سهام به بازماندگان به تصویب رسید.

بر اساس گزارش ها، بیش از یک میلیون سهامدار همچنان با مشکل شماره شبای معتبر مواجه هستند و ممکن است این افراد در دوره های آتی با ثبت نام یا به روز رسانی اطلاعات خود در سامانه «سجام» در جریان دریافت سود باشند.

پرداخت غرامت به بازماندگان در ژوئن 1403

به گفته اصغر توکلی – رییس هیات مدیره شرکت های تعاونی سرمایه کشور – سود سهام عدالت 1401 بازماندگان در اوایل سال 1403 واریز می شود که به نظر می رسد در مرحله سوم یعنی خرداد 1403 انجام شود.

حقوق صاحبان سهام متوفی

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی، از سال 1383 تاکنون بیش از سه میلیون و 700 هزار سهامدار فوت کرده اند و یکی از وراث متوفی سهامداران می تواند با مراجعه به دفاتر شرکت های کارگزار یا منتخب، مراحل ثبت نام در سامانه ارث را تکمیل کند. بانک ها. دادن

در اواخر آبان ماه 1402 سامانه «میرات» به روی وراث متوفیان بین سال های 1384 تا 31 تیر 1399 بازگشایی شد تا روند واگذاری سهام به آنها تسریع شود. کلیه ثبت نام در سامانه «ارث» در شعب شرکت های کارگزاری و بانک های منتخب رایگان بوده و وراث هیچ وجهی پرداخت نمی کنند.

بر اساس اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی، بیش از 360 هزار وراث از واحدهای سهامی متوفی از طریق شرکت های کارگزاری و بانک های منتخب در سامانه وراثت ثبت نام کردند و وراث بازمانده در مرحله دوم واریز سود اسفندماه سال گذشته سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کردند. معوقات سالهای قبل را مشروط بر پرداخت در مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد 1403 دریافت خواهند کرد.

تصویب چارچوب کلی واگذاری سهام عدالت به ذینفعان جدید

سومین جلسه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در دولت سیزدهم در اواخر اسفند ماه 1302 تشکیل شد و در یکی از مصوبات آن چارچوب کلی واگذاری سهام جدید سرمایه به ذینفعان مقرر شد. رفع موانع و تسهیل واگذاری بنگاه‌های دولتی به روش ترکیبی و واگذاری مدیریت بخش غیردولتی در شرکت‌هایی که دولت سهم کمی در آن‌ها دارد مصوب است و دستگاه‌های اجرایی موظف به واگذاری مدیریت شرکت‌های دولتی هستند. گفت: شرکت ها از طریق روش هایی مانند واگذاری مابقی پارتیشن ها به بخش خصوصی و تعاونی می پردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا