سبک زندگی

هرگز گوش‌های خود را تمیز نکنید!!

خرید فالوور از سایت اینبو

گوش به عنوان یکی از اندام های حساس بدن، با تولید ماده ای موم مانند از ورود گرد و غبار و بسیاری از میکروب ها به فضای مجرای گوش جلوگیری می کند. معمولاً هنگام مواجهه با احساس خارش یا سوزش در گوش، افراد از ابزار نوک تیز یا گوش پاک کن به عنوان اولین قدم برای حذف این ماده استفاده می کنند.

اما آیا تمیز کردن گوش درست است؟ تمیز کردن گوش بدون مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی چه عواقبی دارد؟ به گزارش سرگرمی روز و طی گفت و گو با دکتر ابراهیم رزمپا، گوش پاکسازی می تواند ابتلا به بیماری های عفونی یا میکروبی را افزایش دهد. زیرا مایع مخاطی گوش با پاکسازی های مکرر تجزیه می شود و راه را برای ورود میکروب ها و قارچ ها به گوش باز می کند.

چرا گوش هایمان را تمیز نکنیم؟

با توجه به نظرات متخصص گوش و حلق و بینی در تهران، گوش دارای مکانیزم حفاظتی خودکار است که اجازه ورود عوامل مضر به مجرای داخلی آن را نمی دهد. بیایید در این مورد با جزئیات بیشتری صحبت کنیم. گاهی اوقات فکر می کنیم درست مانند مسواک زدن برای بهداشت دندان یا حمام کردن برای بهداشت مو و بدن، تمیز کردن گوش نیز یک کار اساسی است که باید برای بهبود بهداشت گوش از آن استفاده کرد. باید بگوییم که این برداشت اشتباه است.

به طور کلی تولید مقدار مشخصی از مواد موم مانند در داخل گوش ضروری است و نیازی به تمیز کردن ندارد. علاوه بر این، این تمیز کردن که معمولا با گوش پاک کن انجام می شود، می تواند عوارضی مانند از بین رفتن جرم گوش، جهت آن به پرده گوش و خشکی پوست گوش ایجاد کند.

نکات تمیز کردن گوش

معمولاً وقتی ماده موم مانند در گوش از مقدار معینی بیشتر شود. درد، آسیب شنوایی، بوی نامطبوع و صدای زنگ در گوش ایجاد می شود. در چنین شرایطی بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید که پس از معاینات لازم بهترین راه حل اعم از اپیلاسیون، شستشو یا موارد دیگر را ارائه دهد.

بنابراین بهتر است از اقداماتی مانند استفاده از گوش پاک کن یا هر وسیله تمیزکننده تیز خودداری کنید. زیرا این کار ضمن انتقال ماده موم مانند به لایه های داخلی، احتمال آسیب به گوش و شنوایی را افزایش می دهد. در عین حال اگر می خواهید از گوش پاک کن استفاده کنید، آن را بسیار نرم و در فضای بیرونی گوش حرکت دهید و از چرخاندن عمیق یا غیراصولی آن در گوش خودداری کنید.

عوارض شستشوی نامناسب گوش

گاهی اوقات عملی که فکر می کنیم به سلامت و سلامت گوش کمک می کند، برخلاف تصور ما، عوارضی را به همراه دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. برخی از آنها عبارتند از:

  • عفونت گوش

شایع ترین عارضه ای که به دلیل کاهش جرم گوش باعث ورود انواع میکروب ها یا قارچ ها به گوش می شود عفونت گوش است. وجود این بیماری می تواند عوارضی مانند خارش، سوزش و حتی کاهش شنوایی ایجاد کند.

هرگز گوش های خود را تمیز نکنید!!

  • پارگی پرده گوش

در صورت استفاده طولانی مدت و نادرست از ابزارهای گوش پاک کن، لایه های داخلی و پینا ممکن است آسیب ببینند و شنوایی را تحت تأثیر قرار دهند.

  • خونریزی از گوش

آسیب به گوش و خونریزی ناشی از آن علاوه بر سوزش یا درد موقت می تواند باعث کاهش شنوایی موقت، صدای زنگ در گوش یا سرگیجه شود.

  • احساس سرگیجه یا سبکی سر

تمیز کردن مداوم گوش با ایجاد اختلال در روند صحیح فعالیت جرم گوش می تواند باعث ایجاد احساس سرگیجه موقت شود که بسیار ناخوشایند است.

نحوه درمان و پیشگیری از خارش گوش

انتخاب روش درمانی مناسب برای رهایی از خارش یا بیماری های مربوط به گوش نیازمند مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی و تجویز مناسب است. روش های درمان معمولاً با استفاده از پمادها و مسکن های مخصوص شروع می شود و بسته به نوع مشکل شامل کلسیم زدایی و در برخی موارد شستن گوش می شود.

اما برای پیشگیری از بیماری های مربوط به گوش می توانید از مسائل بهداشتی آگاه باشید و با نظارت بر آنها تا حد زیادی از بروز عفونت و سایر موارد جلوگیری کنید. برخی از این اقدامات به شرح زیر است:

  • استفاده از هوای گرم سشوار با فاصله مناسب از گوش بعد از حمام یا شنا
  • برای افرادی که گوش های حساس دارند از مواد حساس استفاده نکنید
  • برای تمیز کردن گوش از وسایل تیز یا غیر معمول استفاده نکنید
  • جلوگیری از استفاده از لوازم جانبی مانند واکس تمیزکننده یا شمع گوش بدون حضور متخصص
  • هیچ جسم خارجی وارد گوش نمی شود
  • از مصرف قطره یا پماد بدون تجویز پزشک خودداری کنید
  • از درمان های خانگی که با قرار دادن ماده یا وسیله ای در گوش انجام می شود، جلوگیری کنید.

با یک متخصص گوش و حلق و بینی قرار ملاقات بگذارید

همانطور که گفتیم بهترین راه برای درمان بیماری های گوش مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی است. از جمله مواردی که در انتخاب پزشک باید به آن توجه کرد، سابقه خدمت، سطح دانش و تجربه فرد است. از طرفی علاوه بر این موارد عواملی مانند صبر، پاسخگویی و زمان مراجعه به پزشک برای بیماران بسیار مهم است.

در حال حاضر می توانید از طریق سایت های رزرو آنلاین با پزشکان این رشته مانند دکتر ابراهیم رزمپا که بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تهران هستند نوبت رزرو کنید؛ این کار، صرفه جویی در وقت و انرژی شما، راهی برای بررسی نظرات و رتبه بندی پزشکان از مشتریان قبلی است.

حرف آخر

گوش که مخصوصاً برای افراد شنوایی اهمیت دارد، برخلاف تصور عموم نیازی به تمیز کردن دائمی ندارد. در واقع این اندام حساس با تولید مانعی موم مانند در داخل گوش دارای مکانیزم محافظتی است.

با تمیز کردن گوش این ماده موم مانند را از گوش خارج می کنیم که باعث بیماری های عفونی می شود یا با انتقال ماده موم مانند به لایه های داخلی شنوایی را تحت تاثیر قرار می دهیم.

بنابراین بهترین کاری که می توانید بعد از احساس ناخوشایند در گوش انجام دهید مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی است تا با توجه به علائم و بررسی مشکل موجود بهترین درمان را پیشنهاد دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا