سبک زندگی

هشدار جدی درباره مصرف بیش از حد این ویتامین

خرید فالوور از سایت اینبو

مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با تشریح این که کدام مکمل ها و ویتامین های پرمصرف در کشور هستند، در عین حال نسبت به مصرف بی رویه و بی رویه مکمل ها به ویژه در برخی بیماران هشدار داد.

به گزارش سرگرمی روز، دکتر علیرضا رستمی، مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، درباره بیشترین مکمل ها و ویتامین های مصرفی در کشور گفت: فرآورده های مکمل طیف وسیعی را شامل می شود. از جمله اقلام مورد استفاده برای حفظ سلامت عمومی بدن مانند ویتامین ها و املاح معدنی، ویتامین های مورد استفاده برای نوزادان و مادران باردار و شیرده که به صورت رایگان در مراکز بهداشتی درمانی در اختیار گروه هدف قرار می گیرد و همچنین مکمل های مورد استفاده افزایش عملکرد ورزشی مردم و ورزشکاران

وی در این خصوص افزود: گروه دیگری از مکمل ها و ویتامین ها برای «حفظ سلامت پوست، مو و ناخن»، «بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن»، مدیریت وزن و کاهش یا افزایش وزن وجود دارد. “پیشگیری و کمک به شرایط خاص” سلامتی مانند پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و …، “آنتی اکسیدان ها” و “امگا 3” تجویز و استفاده می شود.

مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو همچنین با اشاره به شرایط تجویز و مصرف مکمل ها و ویتامین ها خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز اساسی بدن به ریزمغذی ها و در نظر گرفتن سبد غذایی خانوار و کاهش احتمالی سرانه مصرف. برای برخی فرآورده های مهم حاوی عناصر کمیاب، تجویز فرم دارویی فرآورده مکمل توسط متخصصان مربوطه و بر اساس شدت بیماری ها و نتایج مطالعات بالینی و پاراکلینیکی صورت می گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی میزان القای مصرف مکمل ها و ویتامین های رژیمی گفت: مشخص است که در برخی موارد و با در نظر گرفتن سود و چشم انداز اقتصادی شرکت تولید کننده در بازار مصرف رقابتی، مصرف القاء نیز اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

رستمی درباره عوارض احتمالی مصرف نادرست مکمل ها و ویتامین ها و بروز مشکلات جسمانی در این زمینه گفت: در این زمینه باید گفت که طبیعتا مصرف هر عنصر، غذا و دارو از حد مجاز تعیین شده در بین المللی فراتر می رود. منابعی برای جامعه به طور کلی و به ویژه در گروه های پرخطر شامل کودکان، سالمندان، مادران باردار و شیرده، بیماران صعب العلاج یا نقص سیستم ایمنی و … می شود که این امر منجر به عوارض حاد مختلفی می شود که در کوتاه مدت یا آهسته قابل مشاهده است. درازمدت و بر این اساس هرگونه مصرف مکمل ها و ویتامین ها باید پس از مشورت و تجویز پزشک مربوطه انجام شود و از مصرف تصادفی این فرآورده ها خودداری شود.

وی با تشریح عوارض مصرف تصادفی بدون تجویز پزشک و همچنین مصرف بی رویه مکمل ها، افزود: در این زمینه می توان گفت خطر مسمومیت ناشی از مصرف زیاد ویتامین های محلول در چربی نیز وجود دارد. به عنوان خطر تداخل برخی مکمل ها با برخی داروها مانند امگا و وارفارین در افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند بیماران کلیوی و کبدی وجود دارد.

مدیرکل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش روزافزون مجوزهای صادر شده از سوی این سازمان و آمار شناسایی مکمل های تولید داخل، گفت: این امر نشان دهنده افزایش نوع و تعداد مکمل های تولیدی است. در کشور و در نتیجه استقبال پزشکان و بیماران با مصرف این محصولات مخالف است. به طور کلی توصیه می شود افراد با تشخیص و تجویز پزشک از هر نوع مکمل و ویتامینی استفاده کنند و از مصرف تصادفی آنها خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا