سبک زندگی

همه آن چه باید درباره علل بوی بددهان و راهکار برطرف کردن آن بدانید

خرید فالوور از سایت اینبو

بعد- «هیدرا»، جانور اساطیری یونانی چند سر، بوی بدی داشت، بوی بدی که حضور آن را برای هرکسی که آن را بو می کرد کشنده می کرد. خوشبختانه، نفس صبحگاهی ما ممکن است چندان بد نباشد، اگرچه خوردن پیاز یا سیر می تواند برخی از افراد را در رقابت با هیدرا قرار دهد!

طبق گزارش سرگرمی روز به نقل از Conversation، بوی بد دهان یا بوی بد دهان می تواند دلایل زیادی به جز رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان داشته باشد و بوی بد دهان می تواند نشان دهنده مشکلات روده ها، سینوس ها و حتی جریان خون باشد. در واقع، نمونه‌های تنفسی حتی می‌توانند برای تشخیص رسمی وضعیت سلامت فرد مورد آزمایش و ارزیابی قرار گیرند. یکی از شرایطی که می تواند بر بوی بد دهان تاثیر بگذارد، دیابت است. دیابت شیرین یک اختلال متابولیک است که در آن قند (گلوکز) نمی تواند به سلول های بدن در جایی که برای انرژی مورد نیاز است برسد و در نتیجه در جریان خون تجمع می یابد.

در برخی موارد، مانند انسولین ناکافی یا عفونت، واکنش بدن تجزیه چربی به ترکیباتی به نام کتون است که به عنوان شکل سریع سوخت عمل می کند. این وضعیت جدی کتواسیدوز دیابتی نامیده می شود. در این شرایط کتون ها که مواد اسیدی هستند در خون فرد جمع می شوند. این بیماری معمولا زمانی رخ می دهد که قند خون شما برای مدت طولانی بالا باشد. کتواسیدوز دیابتی یک عارضه جدی دیابت است و می تواند تهدید کننده زندگی باشد. کتون ها بوی خاصی دارند. استون که در برخی از لاک پاک کن ها نیز وجود دارد یکی از این کتون ها است. هنگامی که کتون ها در جریان خون جمع می شوند، به راحتی در تنفس پراکنده می شوند و بوی میوه ای به آن می دهند.

این فقط دیابت نیست که می تواند باعث ایجاد کتون شود. برخی از رژیم ها برای کاهش وزن به تولید کتون از تجزیه چربی متکی هستند. این روش ها مانند رژیم اتکینز، بدن را مجبور می کند تا با محدود کردن کربوهیدرات ها، چربی را به انرژی تبدیل کند.

رژیم های دیگر بر اساس همین اصول شامل رژیم روزه متناوب 5:2 است. پیروان این رژیم، مصرف غذا را به دو روز در هفته محدود می کنند تا کالری دریافتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و باعث تولید کتون در بدن شوند. این رژیم ها می توانند به کاهش وزن کمک کنند، اما عوارض جانبی آن می تواند ناخوشایند باشد. یکی از شناخته شده ترین عوارض، بوی بد دهان است. همچنین، گزارش هایی مبنی بر بوی شدید دستگاه تناسلی از افرادی که از رژیم کتو پیروی می کنند، گزارش شده است.

باکتری و نفس

یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان، رشد بیش از حد باکتری هایی است که باعث بوی بد دهان می شوند. گوشه ها و برآمدگی های زیادی در دهان برای پنهان شدن، رشد و تبخیر باکتری ها وجود دارد، به ویژه مناطقی که به سختی تمیز می شوند مانند بین دندان ها، داخل و اطراف لثه و زبان، یا مکان های دور افتاده مانند پشت دهان. دهان و گلو

گلو به عنوان گذرگاه غذا، مایعات و هوا عمل می کند. برخی از بیماران ممکن است دچار بیماری به نام کیسه حلقی شوند. اینجا جایی است که به اصطلاح یک پاکت در پشت حلق تشکیل می‌شود، جایی که غذا و مایعات می‌توانند جمع شوند، تخمیر شوند و بوی تند بدهند. باکتری‌ها همچنین می‌توانند باعث عفونت در دهان شوند، از جمله در موارد التهاب لوزه و آبسه دندان، که در آن بافت‌ها ملتهب می‌شوند یا چرک تولید می‌کنند. چرک مجموعه ای از سلول های مرده مختلف از جمله باکتری است و بوی گندیده می دهد. همچنین، سینوزیت که عفونت حفره های پر از هوا در جمجمه است، می تواند باعث ترشحات عفونی بدبو در گلو و بوی بد دهان شود.

تست های تنفسی

پزشکان می توانند تنفس را از نظر باکتری برای تشخیص بیماری های خاص آزمایش کنند. به عنوان مثال، هلیکوباکتر پیلوری، یک باکتری که می تواند روده ها را تحریک کرده و منجر به زخم های بالقوه خطرناک شود، اوره ترکیبی را به دی اکسید کربن تبدیل می کند. برای آزمایش هلیکوباکتر پیلوری، آزمایش تنفس تشخیصی قبل و بعد از تجویز اوره به بیمار انجام می شود. اگر بیمار پس از مصرف اوره افزایش سطح دی اکسید کربن را نشان دهد، نتیجه آزمایش مثبت است. تنفس نیز ممکن است برای رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک آزمایش شود که می تواند منجر به علائمی مانند درد شکم و نفخ شود. رشد بیش از حد باکتری ها در روده کوچک گازهایی مانند هیدروژن و متان تولید می کند که با آزمایش تنفس نیز قابل تشخیص است.

اگر نگران بوی بد دهان خود هستید و هیچ مشکل پزشکی ندارید، می توانید آزمایش تنفس خود را انجام دهید. روش قدیمی این است که پشت مچ دست خود را لیس بزنید، بگذارید خشک شود و سپس بو کنید. همچنین می توانید همین کار را با یک اسکرابر زبان، نخ دندان یا نمونه تنفس در یک دست انجام دهید. ما اغلب می توانیم به بوی نفس خود عادت کنیم. همچنین، ممکن است تنها زمانی متوجه بوی بد دهان خود شویم که بوی بد دهان شما بسیار بد شود و علائم دیگری مانند طعم بد در دهان داشته باشد یا زمانی که شخص دیگری جرأت کند و در نهایت به شما بگوید که بوی بدی می دهد.

یکی از راه حل های اصلی، مصرف منظم مایعات است. خشکی دهان می تواند منجر به بوی بد دهان شود. در نتیجه، باید مطمئن شوید که آب کافی می نوشید. راه حل دیگر داشتن یک برنامه منظم برای مسواک زدن دندان، زبان و نخ دندان کشیدن است. این اقدامات هر عامل باکتریایی که باعث بوی بد دهان می شود را از بین می برد. همچنین معاینات منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید. دهانشویه می‌تواند یک راه‌حل موقت مؤثر باشد، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ‌دار ممکن است حتی بهتر از دهان‌شویه در مبارزه با بوی بد دهان موثر باشد. سیگار کشیدن یکی دیگر از دلایل اصلی بوی بد دهان است. بنابراین اگر می خواهید نفس شیرین تری داشته باشید، سیگار را ترک کنید، شاید این دلیل خوبی برای ترک سیگار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا