فناوری و تکنولوژی

همه چیز درباره راست دست یا چپ دست بودن

خرید فالوور از سایت اینبو

محققان داده های ژنتیکی بیش از 350000 نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا پاسخ این سوال را بیابند که چه چیزی دست دستی را در انسان تعیین می کند. یافته‌های آن‌ها در نهایت بر روی توبولین‌ها متمرکز شد، همان پروتئین‌هایی که لوله‌های داخلی سلول‌ها را می‌سازند، و نتایج آنها به طور خاص به بخش‌های کدکننده پروتئین DNA مرتبط بود.

به گزارش سرگرمی روز، این در واقع یک مطالعه مهم و قابل توجه است که به بررسی نقش توبولین ها در تعیین عدم تقارن چپ و راست مغز می پردازد. در طول مرحله جنینی رشد انسان، نیمکره چپ و راست مغز به طور متفاوتی رشد می کنند، که تا حدی رفتارهای ذاتی را تعیین می کند، از جمله اینکه وقتی کسی را در آغوش می گیریم به کجا تکیه می دهیم، کدام سمت دهان را تمایل به جویدن داریم و بسیاری دیگر به طور خاص. ، دست غالب ما چیست؟ اکنون به نظر می رسد که حدود 10 درصد از جمعیت انسان ها چپ دست هستند.

از آنجایی که اکثر مردم ترجیح واضحی برای یک دست نسبت به دست دیگر دارند، یافتن ژن‌های مرتبط با نقش دست ممکن است سرنخ‌هایی را در مورد اساس ژنتیکی عدم تقارن چپ و راست مغز ارائه دهد.

توبولین ها پروتئین هایی هستند که در رشته های لوله مانندی به نام میکروتوبول جمع می شوند و شکل و حرکت سلول ها را کنترل می کنند. داده های ژنومی یافت شده در مطالعه دانشمندان شامل بخش هایی است که ممکن است ژن های مرتبط با توبولین را کنترل کنند. اما دانشمندان به دنبال انواع ژنتیکی در توالی های کدکننده پروتئین هستند.

تجزیه و تحلیل آنها از داده های ژنتیکی 313271 راست دست و 38043 چپ دست گونه هایی را در ژن توبولین به نام TUBB 4B یافت که در چپ دست ها 2.7 برابر بیشتر از راست دست ها بود.

در واقع، مشخص شد که میکروتوبول‌ها می‌توانند بر انتخاب دست غالب تأثیر بگذارند، زیرا مژک‌ها (برآمدگی‌های مو مانند روی غشای سلولی) را تشکیل می‌دهند که می‌توانند جریان مایع را به صورت نامتقارن در طول رشد هدایت کنند. اگرچه آنها تنها بخش کوچکی از داده‌ها را در این مجموعه داده‌های قابل‌توجه به حساب می‌آورند، انواع نادری وجود دارد که ممکن است سرنخ‌هایی برای مکانیسم‌های رشدی عدم تقارن مغز ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا