سفر و گردشگری

همه چیز درباره عوارض خروج از کشور

خرید فالوور از سایت اینبو

مالیات سفر یا آنچه به نام عوارض خروج از کشور شناخته می‌شود، مبلغی است که باید هنگام خروج از مرزهای کشور به قصد انجام سفر خارجی بپردازید. تفاوتی ندارد که به قصد تفریح و سیاحت می‌خواهید سفر کنیم یا سفرتان یک سفر زیارتی است، در هر صورت باید این عوارض پیش از خروج از کشور عوارضی را که برایتان تعیین شده است، بپردازید.

پرداخت عوارض خروج از کشور یک امر ضروری است و بدون انجام آن امکان خروج از کشور را نخواهید داشت؛ حتی اگر ویزا و بلیت خود را گرفته باشید و هیچ مانعی برای ترک کشور نداشته باشید، بدون پرداخت عوارض خروج نمی‌توانید از کشور خارج شوید.

عوارض خروج از کشور

پیش از اینکه برایتان توضیح دهیم میزان عوارض خروج از کشور چقدر است و چطور باید آن را پرداخت کنند، لازم است ذکر کنیم که چه کسانی باید این عوارض را پرداخت کنند و چه کسانی از پرداخت آن معاف هستند.

تفاوتی ندارد چند سال سن دارید، از چه طریقی می‌خواهید از مرز خارج شوید یا اهل کدام کشور هستید؛ اگر پاسپورت ایرانی دارید هنگام خروج از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور باید عوارض خروج را پرداخت کنید. البته بعضی اقشار و گروه‌ها هستند که از پرداخت این عوارض معاف هستند و طبق قانون لازم نیست هزینه‌ای را به‌عنوان عوارض خروج از کشور بپردازند.

عوارض خروج از کشور برای کودکان

همان‌طور که پیش از این ذکر شد عوارض خروج از کشور برای سنین مختلف تفاوتی ندارد. بنابراین، کودکان در هر سنی که باشند مانند بزرگسالان برای خروج از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور ملزم به پرداخت عوارض هستند. مبلغ عوارض خروج از کشور برای کودکان هم متفاوت با سایر سنین نیست و متناسب با مرزی که قصد خروج از آن را دارند (هوایی، دریایی یا زمینی)، تعداد دفعات سفر در طول یک سال و مقصدشان باید مبلغ مشخصی را پرداخت کنند. در ادامه این مطلب مبالغ دقیق مربوط به موارد نام‌برده ذکر خواهد شد.

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

بر اساس آنچه در قانون تعیین شده است، ۶ دسته از افراد و گروه‌ها هنگام خروج از کشور نیازی به پرداخت عوارض خروجی ندارند. این چند دسته عبارت‌اند از:

  • خدمه پرواز یا کشتی‌های مسافربری و تجاری
  • افراد دارای گذرنامه سیاسی
  • دانشجویانی که در کشورهای دیگر تحصیل می‌کنند؛ به این شرط که بین رفت‌وآمدشان به کشور بیشتر از ۳ ماه فاصله باشد
  • جانبازان و بیمارانی که برای امور درمانی به سایر کشورها سفر می‌کنند
  • مسافران عراق در بازه زمانی سفر اربعین
  • کسانی که مقیم کشورهای خارجی هستند و سابقه کار در وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی را دارند

تخفیف عوارض خروج از کشور

به‌جز موضوع معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور، سه دسته از افراد هم هستند که عوارضشان مشمول تخفیف شده و به این ترتیب، برای خروج از مرزهای ایران عوارض کمتری پرداخت می‌کنند: ۱. ورزشکاران تیم‌های ملی؛ ۲. ساکنان مناطق مرزی کشور ۳. زائران عتبات عالیات.

مبلغ عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲

چنانچه شروط لازم برای معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور را ندارید و لازم است کل مبلغ عوارض خروج را بپردازید، در جدول زیر متناسب با نوع سفر خود می‌توانید میزان و مبلغ عوارضی را که باید بپردازید، پیدا کنید. همچنین در این جدول مبلغ عوارض خروج از کشور گروه‌هایی که عوارضشان مشمول تخفیف شده، ذکر شده است:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا