فناوری و تکنولوژی

پایان انتظار برای پرتاب موشک «آریان ۶»

خرید فالوور از سایت اینبو

موشک آریان 6، نسل بعدی راکت سنگین باربری آژانس فضایی اروپا، قرار است فردا 9 جولای اولین پرواز خود را انجام دهد و به شکاف یک ساله اروپا در دسترسی به فضا پایان دهد.

به گزارش سرگرمی روز، این پرتابگر ساخت شرکت آریان گروپ جایگزین موشک آریان 5 می شود که تیرماه سال گذشته پس از انجام 117 ماموریت بازنشسته شد.

پنجره پرتاب آریان 6 فردا ساعت 14:00 به وقت محلی (21:30 به وقت ایران) باز می شود.

موشک آریان 5 به مدت 27 سال از سال 1996 تا 2023 فعال بود و سیستم اصلی پرتاب آژانس فضایی اروپا بود. موشک آریان 6 قرار بود بلافاصله پس از بازنشستگی موشک نسل قبلی خود به بهره برداری برسد، اما سال ها تاخیر در توسعه آن باعث شد که سرانجام به موقع آماده نشد.

در نتیجه، آژانس فضایی اروپا مجبور شد برای انجام ماموریت های علمی خود در سال گذشته به سایر ارائه دهندگان پرتاب، مانند شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس، تکیه کند.

اگر همه چیز با آریان 6 خوب پیش برود، اروپا به بازی فضایی بازخواهد گشت. جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، در ماه ژوئن گفت: «آریانا 6 دوره جدیدی از سفرهای فضایی همه کاره و مستقل اروپا را نشان می‌دهد و دسترسی مستقل اروپا به فضا را باز می‌گرداند».

موشک آریان 6 از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه پرتاب می شود و به صورت رنده پراکنده می شود. انتظار می رود پوشش زنده پرتاب 30 دقیقه قبل از بلند شدن آغاز شود.

لازم به ذکر است که رزمایش پرتاب این موشک در 30 خرداد انجام شد که اپراتورها ابتدا اجازه دادند این موشک 90 متری بدون تعمیر و نگهداری روی سکو آزاد بماند. سپس موشک را به دمای برودتی رساندند، سوخت را به داخل آن پمپ کردند و سیستم ها را قبل از آماده شدن برای پرتاب واقعی بررسی کردند.

آژانس فضایی اروپا چند روز بعد نتایج دقیق این آزمایش را منتشر کرد و مشخص شد که آریان 6 کاملا طبق برنامه عمل کرده است.

طرح پرواز موشک آریان 6 به مدار پایین زمین در ارتفاع 520 کیلومتری، تنها یک پرواز آزمایشی نخواهد بود. این موشک به محض ورود به مدار زمین، 9 تاسوره را آزاد می کند. علاوه بر این، مرحله بالایی آن، به نام “وینچی”، چهار آزمایش غیر مداری را انجام می دهد. از جمله دستگاهی که سیستمی را برای مکان یابی سریع ماهواره ها و دو کپسول فرود از مدار اقیانوس آرام برای تعیین اینکه آیا آنها می توانند با موفقیت دوباره وارد جو زمین شوند، آزمایش می کند.

در نهایت، وینچی در جو زمین خواهد سوخت. البته می توان آن را چندین بار در مدار زمین مستقر کرد تا امکان استقرار چندین ماهواره در ارتفاعات مختلف فراهم شود و طبق برنامه ریزی برای اولین پرواز، فضاپیما را از مدار خارج کند و از خروج آن به عنوان زباله های فضایی یا احتمالاً جلوگیری کند. جلوگیری از افتادن او به زمین

موشک آریان 6 برای 9 تا 12 پرتاب در سال تا سال 2026 برنامه ریزی شده است. اگرچه هنوز اولین پرواز خود را انجام نداده است، آژانس های فضایی و شرکت های خصوصی 30 ماموریت را با آن رزرو کرده اند. بزرگترین مشتری این موشک آمازون است که 18 پرتاب برای شبکه ماهواره ای کویپر خود سفارش داده است.

پرتاب آریان 6 در ابتدا برای سال 2020 برنامه ریزی شده بود، اما یک سری مشکلات فنی، همراه با اختلالات ناشی از همه گیری کووید-19 و جنگ روسیه و اوکراین، باعث تاخیرهای مکرر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا