فناوری و تکنولوژی

پرتاب نخستین کاوشگر جهان برای نمونه‌برداری از سمت دور ماه

خرید فالوور از سایت اینبو

چین روز جمعه کاوشگر Chang'e-6 را با موفقیت پرتاب کرد و ماموریتی جسورانه برای جمع آوری حدود 2 کیلوگرم نمونه از سمت دور ماه را آغاز کرد. این اولین بار در تاریخ است که کشوری اقدام به جمع آوری نمونه از این منطقه مرموز می کند.

به گزارش تسنیم، کاوشگر Chang'e-6 که توسط موشک قدرتمند Long March-5 Y8 حمل می شد، پس از رسیدن به مدار برنامه ریزی شده خود، سفر چند هفته ای خود به ماه را آغاز کرد. این کاوشگر از یک مدارگرد، یک فرودگر، یک صعود و یک کپسول بازگشت تشکیل شده است.

انتظار می رود Chang'e-6 اواخر امسال در حوضه Aitken، یک هواپیمای برخوردی بزرگ در قطب جنوبی ماه فرود بیاید. این منطقه که به دلیل قدمت باستانی و پتانسیل علمی بالای خود انتخاب شده است، ممکن است سرنخ هایی از مبدأ و تاریخ ماه ارائه دهد.

جمع آوری نمونه ها از سمت دور ماه یک چالش فنی پیچیده است زیرا این منطقه از دید مستقیم زمین پنهان است. برای غلبه بر این مشکل، Chang'e-6 از یک ماهواره رله برای ارتباط با زمین استفاده خواهد کرد.

این کاوشگر همچنین دارای چهار ابزار علمی بین المللی است که توسط دانشمندانی از فرانسه، اروپا، ایتالیا و پاکستان ساخته شده است. این ابزار برای بررسی ترکیب، خواص فیزیکی و تاریخچه نمونه های جمع آوری شده استفاده خواهد شد.

ماموریت Chang'e-6 گام مهمی در اکتشاف ماه چین است. این کشور با ماموریت Chang'e-5 در سال 2020 از سمت نزدیک ماه نمونه برداری کرد و اکنون قصد دارد تحقیقات خود را با رسیدن به سمت دور ماه ادامه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا