فناوری و تکنولوژی

پس از انفجار بمب اتمی چه اتفاقی برای بدن انسان رخ خواهد داد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

امروزه سایه جنگ هسته ای سنگین تر از گذشته شده است. در حالی که جنگ هسته ای باعث کشتار و ویرانی وحشتناک خواهد شد، پس از انفجار بمب اتمی دقیقاً چه اتفاقی برای بدن انسان خواهد افتاد؟

به گزارش روزیاتو، جنگ روسیه و اوکراین باعث شده است که کشورهای اروپایی برای درگیری بزرگتر آماده شوند. برای مدت طولانی، نیروهای ناتو معتقد بودند که هیچ خطر بزرگی برای قاره سبز وجود ندارد. اما اکنون در تلاش هستند تا جنگنده های اف-35 را به بمب اتمی مجهز کنند. در اخبار نظامی همچنین آمده است که چین نیز در تلاش است تا تعداد کلاهک های هسته ای خود را افزایش دهد. در صورت وقوع یک جنگ ویرانگر، انفجار بمب اتم با مردم چه خواهد کرد؟

نگاهی به عواقب وحشتناک انفجار بمب اتمی برای انسان

برای پاسخ به این سوال، باید به تنها نمونه استفاده از بمب اتمی در تاریخ نگاه کنیم. افرادی که در سال 1945 بمب اتمی را بر سر مردم ژاپن انداختند هیچ تصوری از نتایج کار خود نداشتند. آنها فقط می توانستند یک ابر قارچ مانند بزرگ را در آسمان ببینند. چند ساعت بعد دود به حدی غلیظ بود که هیچ چیز قابل تشخیص نبود.

مدتی بعد عکس های هوایی نشان داد که شهرها با خاک یکسان شده اند. اگرچه در آن زمان هیچ کس متوجه تأثیر انفجار بمب اتمی بر بدن انسان نشد. آمریکایی ها تصور می کردند در اثر انفجار بمب اتمی حدود 20 هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد. با این حال، وقتی اعلام شد که 140000 نفر در هیروشیما و 70000 نفر در ناکازاکی جان خود را از دست داده اند، هم رئیس جمهور آمریکا و هم رابرت اوپنهایمر شوکه شدند.

انفجار بمب اتمی هزاران نفر را به قتل رساند. اما هزاران نفر نیز در ماه‌ها، سال‌ها و حتی دهه‌های بعد از این عواقب متحمل شدند. بازماندگان ژاپنی داستان های متفاوتی در مورد این حادثه تلخ گفته اند. از برخورد اولیه بمب به بدنشان تا برخورد بمب بر بدن کشته شدگان و مشکلات بعد از آن، همه در روایات دیده می شود.

ناپدید شدن بسیاری از افراد پس از انفجار

یکی از معروف ترین و البته بدترین تصاویر انفجار اتمی در ژاپن مربوط به سایه یکی از قربانیان است. اولین بمب اتمی آمریکا در ارتفاع 600 متری از سطح زمین منفجر شد. گرمای ناشی از انفجار شدید بود و مدت کوتاهی ادامه داشت. با این حال، این کافی بود تا همه چیز بسوزد. سطوحی که در معرض اولین موج انفجار قرار گرفته بودند، کاملا سفید شده بودند. با این حال، اگر سطح با چیزی پوشیده شود، تاریک باقی می ماند.

ظاهرا در زمان انفجار اتمی یک شهروند ژاپنی روی پله های بانک سومیتومو نشسته است. انفجار بمب اتم باعث شد این مرد و اطرافیانش طوری نابود شوند که اثری از آنها باقی نماند. بنابراین، پس از جنگ، بسیاری از مردم گفته می شود که تبخیر شده اند.

البته، انفجار بمب اتمی هرگز نمی تواند مردم یا موجودات دیگر را تبخیر کند. حتی اگر دمای محیط در اثر این اتفاق وحشتناک به 3800 درجه سانتیگراد برسد، بافت موجودات زنده تبخیر نمی شود. به طور دقیق تر، یک انفجار هسته ای باعث می شود که یک فرد به خاکستر تبدیل شود. مقامات ژاپنی ادعا می کنند که 80000 و 40000 نفر به ترتیب در هیروشیما و ناکازاکی در نتیجه انفجار اولیه بمب اتمی جان خود را از دست دادند.

افرادی که در فاصله 800 متری از انفجار بودند، کاملاً خاکستر شدند. به همین دلیل هرگز نمی توان آمار دقیقی از تلفات بمب اتمی ارائه کرد.

سوختگی های وحشتناک در اثر تشعشعات شدید

یکی از بزرگترین خطرات برای انسان در اثر انفجار بمب اتمی گرمازدگی است. این می تواند در نتیجه قرار گرفتن در معرض برق ولتاژ بالا یا تابش گرما رخ دهد. کارشناسان معتقدند یکی از تفاوت های مهم بمب اتمی با بمب های دیگر، انتشار مقدار زیادی نور و گرما است. این حادثه حتی برای افرادی که از انفجار دور هستند نیز دچار سوختگی می شود.

البته به طور کلی پوشیدن لباس کافی می تواند بافت بدن را از سوختگی حرارتی محافظت کند. با این حال، بمب اتمی هیروشیما باعث سوختگی درجه 3 برای همه افراد در شعاع 8 کیلومتری محل انفجار شد. ارزیابی مقامات ژاپنی نشان داد که در همان لحظه اول انفجار بمب هسته ای، آثار آسیب بر روی پوست قربانیان ظاهر شد.

تصاویر منتشر شده از ژاپن نیز به خوبی نشان می دهد که پوشش مناسب می تواند میزان آسیب را کاهش دهد. همچنین رنگ لباس در میزان آسیب تاثیر می گذارد. مثلا بدن راه راه فقط در نواحی سیاه می سوزد. با این حال، مشکل این است که نمی توان همه قسمت های بدن را با لباس پوشاند.

به علاوه در بررسی تاثیر انفجار بمب اتمی بر بدن انسان یک نکته مهم را نباید فراموش کرد. بمب های اتمی امروزی به طرز باورنکردنی قوی تر از بمب های مورد استفاده در جنگ جهانی دوم هستند. قدرت انفجار بمب های هیروشیما و ناکازاکی به ترتیب معادل 15 و 21 کیلوتن TNT بود. در همین حال شوروی در سال 1961 بمبی با قدرت انفجار 50 مگاتن آماده کرد.

تکه تکه شدن بدن انسان در اثر آوار

ریکوکو ساساکی در زمان انفجار بمب اتمی یک دانش آموز معمولی بود. او گفت که در حال تمیز کردن کلاس درس بود که هشدار حمله هوایی را شنید. ناگهان مدرسه لرزید و شیشه ها شکست. همچنین کلاس کناری به کلی تخریب و سقف مدرسه کنده شد. ساساکی در اولین لحظه انفجار زیر میز خود پنهان شد. اما وقتی بعد از چند لحظه بیرون آمد متوجه شد صورت و بدن معلم با شیشه پوشانده شده است.

بسیاری از داستان های مشابه از هیروشیما و ناکازاکی نقل شده است. این داستان ها نشان می دهد که یکی از خطرات مهم برای انسان در اثر انفجار بمب اتمی مربوط به زباله ها و ترکش های غیر مستقیم است. بمب هسته ای تمام پنجره های هر دو شهر را از بین برد. درها و سقف ها نیز آسیب جدی دیده اند.

گزارش ها حاکی از آن است که 30 درصد از قربانیان هیروشیما و 9 درصد از قربانیان ناکازاکی به دلیل ترکش های غیرمستقیم و ترکش های انفجار اتمی جان خود را از دست داده اند. این مشکل برای افرادی که در فاصله 3700 متری انفجار قرار داشتند اتفاق افتاد.

همچنین این امکان وجود دارد که بمب اتمی در شعاع 800 متری انفجار، سرعت باد 640 کیلومتر بر ساعت ایجاد کند. این سرعت دو برابر طوفان دسته 5 است البته بدن انسان می تواند در برابر چنین بادی مقاومت کند، اما مشکل اینجاست که باد شدید باعث می شود زباله های ناشی از انفجار بمب اتمی با سرعت زیاد به مناطق مختلف پرتاب شوند. اگر سر راه آنها باشید، قطعا زنده نخواهید ماند.

نابینایی و ناشنوایی افراد در اثر انفجار بمب اتمی

برخی از مردمی که انفجار بمب اتم را با چشمان خود دیدند هرگز نتوانستند مردم و جهان را ببینند. نور منتشر شده در نتیجه یک انفجار هسته ای به قدری شدید است که چشم انسان نمی تواند آن را هضم کند. قرار گرفتن در معرض چنین نور شدید و مختصری باعث از دست دادن بینایی فرد می شود. در واقع، حتی اگر فردی به پوشش محافظ مناسب در برابر گرما و تشعشعات هسته ای مجهز باشد، فایده ای ندارد.

بیایید حمله اتمی دیگری مشابه ناکازاکی را تصور کنیم. اگر انفجار در روز اتفاق بیفتد، افرادی که 6.5 کیلومتر از محل انفجار فاصله دارند و مستقیماً به آن نگاه می کنند، دچار مشکل بینایی می شوند. با این حال، اگر انفجار بمب اتمی در شب رخ دهد، همه افراد در شعاع 40 کیلومتری در معرض خطر کور شدن قرار می گیرند.

جالب اینجاست که حتی یک نگاه نسبتاً غیرمستقیم به یک انفجار اتمی می تواند باعث آسیب چشم شود. بسیاری از قربانیان ژاپنی از چند دقیقه تا سه ساعت قادر به دیدن محیط اطراف خود نبودند.

علاوه بر این، یک انفجار هسته ای می تواند باعث تغییر در فشار هوای اطراف شود. اگر فردی در شعاع 8 کیلومتری محل انفجار بمب اتم باشد و به نحوی زنده بماند، قطعا با مشکل شنوایی مواجه خواهد شد. پارگی پرده گوش یکی از عوارض انفجار هسته ای است. در این حالت فرد باید با عفونت یا ناشنوایی کامل دست و پنجه نرم کند.

اثرات طولانی مدت انفجار بمب اتمی بر بدن انسان

سال ها از انفجار بمب اتمی در ژاپن می گذرد و هنوز بسیاری از مردم با مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند. حتی اگر مردم از یک فاجعه هسته ای جان سالم به در ببرند، باز هم زندگی خوبی نخواهند داشت. به احتمال بسیار زیاد تحت تأثیر تشعشعات قرار گرفته اند. تشعشعاتی که می تواند باعث تغییراتی در DNA انسان شود.

البته آسیب ناشی از تشعشع به میزان آن بستگی دارد. گاهی باعث سوختگی و مرگ آنی انسان می شوند و گاهی سرطان را به ارمگان می آورند. سرطانی که می تواند پس از چندین سال یا حتی دهه ها ظاهر شود.

به هر حال، فراموش نکنیم که فاجعه هسته ای ژاپن با دو بمب نسبتا کوچک اتفاق افتاد. کارشناسان معتقدند در صورت وقوع جنگ هسته ای بین آمریکا و روسیه، حداقل چند صد میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد. در این صورت عواقب پرتاب بمب های اتمی وحشتناک بر مردم بسیار شدید خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا