سبک زندگی

پشه‌ها چه رنگی را برای نیش زدن دوست دارند؟

خرید فالوور از سایت اینبو

با نزدیک شدن به تابستان، با گرم شدن هوا و تابش خورشید، پشه ها برمی گردند. این حشرات به ویژه در شرایط مرطوب تولید مثل می کنند. یک مطالعه اخیر در آمریکا نشان داد که رنگ لباسی که می پوشید می تواند بر جذابیت پشه ها برای شما تأثیر بگذارد.

به گزارش سرگرمی روز، تیمی از محققان دانشگاه واشنگتن به سرپرستی جفری رایفل، استاد زیست شناسی، رفتار تغذیه پشه ها را مورد مطالعه قرار دادند. این دانشمندان سعی کردند سیستم های حسی پشه ها را درک کنند تا بفهمند این حشرات دقیقا چگونه غذای خود را پیدا می کنند. آنها همچنین به تفاوت‌های رفتاری بین پشه‌های نر که از شهد تغذیه می‌کنند و نیش نمی‌زنند، در مقابل پشه‌های ماده که برای تولید تخم به خون نیاز دارند، بررسی کردند.

آیا همه پشه ها برابرند؟

برخی افراد ممکن است استدلال کنند که این حشرات پرنده نسبت به دیگران مطلوب تر هستند. جمله ای که نمی تواند اشتباه باشد. در واقع ویژگی های خاصی مانند دی اکسید کربن ساطع شده از بدن، تعریق، دما و بوی پوست می تواند ما را برای پشه ها جذاب کند.

با این حال، به نظر می رسد که پشه ها ابتدا جذب بوی چرم می شوند و این حشره مانند هیچ حشره دیگری آن را تشخیص می دهد.

پروفسور ریفل گفت: بوی پوست ما، عرق ما، نفس ما و دی اکسید کربنی که از خود خارج می کنیم، همه جاذبه های بسیار قوی برای پشه ها هستند. و افزود: و البته رنگ لباسی که می پوشیم.

رنگ هایی که پشه ها دوست دارند

به گفته نویسندگان این مطالعه، پشه ها بیشتر جذب رنگ های گرم می شوند، رنگ هایی که رنگ پوست ما را به آنها یادآوری می کند. محققان می گویند این حشرات جذب رنگ های قرمز، نارنجی و سیاه می شوند.

بنابراین کسانی که می خواهند از نیش پشه دوری کنند باید لباس هایی با رنگ های سبز، آبی روشن، بنفش یا حتی سفید انتخاب کنند. این رنگ های روشن گرما و نور بیشتری را منعکس می کنند که پشه ها آن را دوست ندارند.

رنگ بنفش نیز از جمله رنگ هایی بود که توسط پشه ها نادیده گرفته شد. این به این دلیل است که بنفش کوتاه ترین طول موج را در بین هر رنگی در طیف نور مرئی دارد. و از آنجایی که آنها رنگ های با طول موج بلند مانند قرمز و نارنجی را ترجیح می دهند، به بنفش نزدیک نمی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا