اخبار روز

پیش بینی وضعیت اقتصادی ایران در سال پیش رو

خرید فالوور از سایت اینبو

سال 1403 در حالی اتفاق افتاد که اقتصاد ایران همچنان با تورم بسیار بالایی مواجه بود و وعده دولت برای بازگرداندن تورم به 25 درصد محقق نشده بود.

به گزارش سرگرمی روز، با وجود اینکه رئیس کل بانک مرکزی قول داده است امسال مانند سال گذشته نرخ تورم را به 20 درصد برساند، اما همه منابع رسمی و غیررسمی نرخ تورم را بین 35 تا 45 درصد پیش بینی کرده اند.

به عبارت دیگر پیش بینی رسیدن تورم به 35 درصد را می توان پیش بینی خوش بینانه ای دانست و کسانی که با بدبینی شرایط را رصد کرده اند معتقدند تورم امسال 45 درصد خواهد بود.

حتی مرکز پژوهش های شورای اسلامی نیز نرخ تورم 35 درصدی را در سال 1403 پیش بینی کرده بود.

سرگرمی روزداد لاهوتی نماینده شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از تورم در سال آینده چیست؟ وی گفت: فکر نمی کنم تورم نسبت به امسال تغییر چندانی داشته باشد.

وی در توضیح این موضوع ادامه داد: سیگنای از نظر تغییر وضعیت اقتصادی مورد توجه قرار نمی گیرد و در نتیجه برآوردها نشان می دهد که نرخ تورم همچنان بالاتر از چهل درصد است و حتی اگر آن سطح به محدوده 35 درصد یا بیشتر برسد. ، تغییر زیادی در معادلات ایجاد نخواهد شد. نخواهد داد

وی گفت: متأسفانه این تورم بالا باعث شده مردم از پول خود برای سرمایه گذاری مولد استفاده نکنند.وی تاکید کرد: در واقع تورم بالا ایجاد می شود اگر فردی در ابتدای سال یک میلیارد تومان داشته باشد با تورم چهل درصدی. وی در پایان سال 600 میلیون تومان خواهد داشت، در واقع دولت با ایجاد تورم مانع از سرمایه گذاری مولد در کشور می شود و این وضعیت باید تغییر کند.

وی بازگشت انضباط مالی و پول را مهم ترین عامل مهار تورم می داند و می گوید: در واقع تورم در شرایطی کاهش می یابد که شاهد تغییر در حوزه تصمیم گیری ها و شمارش افراد در اقتصاد و اقتصاد باشیم. موتور باد را خاموش کنید، یعنی است. کسری بودجه

انتظار تورم بالا را داشته باشید

محمد بحرینیان کارشناس و پژوهشگر اقتصادی نیز گفت: تورم امسال نیز مانند همه سال های گذشته بالا خواهد بود.

وی گفت: در واقع نرخ تورم در ایران از سال 92 رو به افزایش بوده و تا زمانی که عامل تورم در ایران حذف نشود، نرخ تورم از بین نمی رود.

وی گفت: در واقع نرخ تورم در ایران به دلیل سیاست‌های غلط دولت‌ها و البته اصرار بر اشتباه افزایش یافته است و هیچ نشانه‌ای از تغییر نمی‌بینم، بنابراین معتقدم نرخ تورم حدود 40 درصد باقی خواهد ماند. سال

وی گفت: همانطور که تورم بالا قدرت خرید را در طول سالیان متمادی کاهش می دهد، کاهش تورم نیز می تواند در سال های متوالی اقتصاد را نجات دهد اما چنین سیگنالی را نمی بینیم.

کاهش تورم؛ شاید وقتی دیگر

گلمرضا تاجگردون نماینده مجلس نیز پیش بینی کرد که نرخ تورم تغییر چندانی نداشته باشد.

وی گفت: با باقی ماندن کسری بودجه سایر عوامل تورمی قوی باقی می مانند بنابراین فکر می کنم تغییرات نرخ تورم زیاد نباشد.

ما با هسته سخت تورم روبرو هستیم

پیمان مولوی کارشناس اقتصادی نیز تاکید کرد: تورم به هسته مرکزی ضربه زده است و همه بنگاه ها باید مراقب باشند که این روند را ادامه دهیم.

وی به روند صعودی نقدینگی اشاره کرد و گفت: اگر شرایط تغییر نکند در پایان سال 1403 نزدیک به 2400 میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می شود. یعنی به 10.000.000 میلیارد تومان نقدینگی می رسیم که هم رکورد است و هم تقاضای عجیبی در اقتصاد ایجاد می کند که فقط با رشد اقتصادی 7-8 درصدی قابل جبران است و با رشد اقتصادی 2 تا 3 درصدی قابل جبران نیست. .

مولوی پیش بینی کرد: تورم در سناریوی خوش بینانه در کانال 35 تا 40 درصد و در سناریوی متوسط ​​حدود 40 تا 45 درصد خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا