سبک زندگی

چاقی ارثی است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

دکتر ماتیا فرانتینی، نویسنده این مطالعه و محقق ارشد بنیاد قلب بریتانیا، گفت: علل چاقی بسیار پیچیده و در بیشتر موارد ترکیبی از عوامل متعدد است. با این حال، در این مطالعه جدید، ما یک علت ژنتیکی واضح برای چاقی پیدا کردیم.

به گزارش ایندیپندنت، متخصصان این مطالعه که روز پنجشنبه در مجله “Med” (Med) منتشر شد، از داده های Biobank بریتانیا استفاده کردند. در این مطالعه، آنها داده های افرادی را که دو نسخه معیوب از یک ژن خاص به نام «SMIM 1» (SMIM 1) داشتند، با افرادی که این دو نسخه معیوب را نداشتند، مقایسه کردند.

بر اساس این مطالعه، زنانی که این جهش ژنی را داشتند، 4.6 کیلوگرم اضافه وزن داشتند و مردانی که این جهش ژنی را داشتند، 2.4 کیلوگرم اضافه وزن داشتند. به گفته فرانتینی، نسخه های معیوب ژن SM1 باعث کاهش عملکرد تیروئید و کاهش مصرف انرژی می شود، به این معنی که افراد دارای این ژن متابولیسم کمتری دارند، حتی اگر به اندازه سایر افراد غذا بخورند و انرژی به عنوان چربی ذخیره شده ذخیره می شود.

فرانتینی می‌گوید این شاهکار ژنتیکی خاص برای بسیاری از افراد صدق نمی‌کند و از هر 5000 نفر تنها یک نفر دارای جهش ژنتیکی است. او همچنین تاکید کرد که اختلال عملکرد تیروئید بسیار شایع است و حدود دو درصد از جمعیت بریتانیا را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می توان با داروهای معمولی و کم هزینه درمان کرد. وی همچنین افزود: گام بعدی این است که بفهمیم آیا افراد دارای این ژن خاص واجد شرایط درمان دارویی تیروئید هستند یا خیر.

بر این اساس کارشناسان می گویند کاهش وزن نه تنها با کنترل میزان غذا یا ورزش امکان پذیر است، بلکه عوامل دیگری مانند ژنتیک و برخی بیماری ها نیز در آن دخیل هستند. آنها همیشه بر پیروی از سبک زندگی و رژیم غذایی سالم و همچنین ورزش برای بهبود سلامت افراد علاوه بر مدیریت وزن تاکید دارند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، برخی از خطرات چاقی عبارتند از:

افزایش مرگ و میر (خطر مرگ) به هر علتی

فشار خون بالا

کلسترول بد بالا (LDL)، کلسترول خوب پایین (HDL) و تری گلیسیرید بالا

دیابت نوع 2

بیماری های قلبی عروقی

فوت کردن، دمیدن

آرتروز

آپنه خواب و مشکلات تنفسی

بسیاری از انواع سرطان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا