سبک زندگی

چای ماچا چه خواصی دارد؟

خرید فالوور از سایت اینبو

می توان چای ماچا را یکی از آن دمنوش های خاص و شناخته شده معرفی کرد که به دلیل رنگ سبز روشن و خواص بی نظیرش در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد.

به گزارش مثبت سبز، جالب است بدانید ماچا جزء خانواده چای سبز است اما خواص بیشتری دارد و خوردن منظم آن می تواند انواع مواد مغذی را در اختیار بدن شما قرار دهد.

در این قسمت توضیح می دهیم که چای ماچا چیست و چه خواصی دارد.

چای ماچا چیست؟

ماچا را می توان نوعی پودر چای سبز دانست که به روشی متفاوت از چای سبز رشد می کند، ریشه چای ماچا به چین و ژاپن برمی گردد. بیش از 800 سال پیش مردم این کشورها به دلیل فواید فراوان و خواص آنتی اکسیدانی از آن برای رفع خستگی و افزایش طول عمر استفاده می کردند. به طور دقیق تر می توان گفت که این چای دارای رنگ زمردی زیبا و عطری عالی با طعمی شیرین و لطیف است.

فصل رشد این نوع چای در فصل بهار است که معمولاً در اواسط اردیبهشت ماه برداشت می شود و پس از آن به روش های خاصی له می شود تا خواص خود از جمله کلروفیل های بارز آن از بین نرود. خواص چای ماچا آنقدر زیاد است که مصرف منظم آن می تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. جالب است بدانید که نوشیدن یک فنجان چای ماچا در طول روز می تواند انرژی لازم را برای ۳ تا ۶ ساعت بدن تامین کند.

کالری و ارزش غذایی چای ماچا

اولین چیزی که معمولا در مورد چای ماچا بررسی می شود، ارزش غذایی و کالری این نوشیدنی است. بهتر است بدانید که این چای حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که باعث کاهش التهاب، سمیت و محافظت از سلول های بدن در برابر پیری می شود. ماچا حاوی مقدار زیادی کافئین است که حتی بیشتر از چای سیاه است و به همین دلیل مصرف آن می تواند طراوت و شادابی را در طول روز برای شما به ارمغان بیاورد.

تقریباً می توان گفت 225 گرم از این نوشیدنی حاوی 25 تا 70 میلی گرم کافئین است که نشان دهنده کافئین بالای این ماده است. در مورد کالری چای ماچا باید بگوییم که تقریباً یک گرم از این ماده نزدیک به 3 کالری دارد و اگر روزانه بیش از دو فنجان از این چای مصرف کنید کالری زیادی دریافت نمی کنید. بنابراین می توانیم این چای را به عنوان یک چای سالم با کالری بسیار کم ارائه کنیم.

ماهیت چای ماچا

بسیاری از مردم همیشه می پرسند که ماهیت چای ماچا چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که این نوشیدنی خاص دارای خاصیت سرد و خشک است. به همین دلیل باید بعد از دم کشیدن آن را با مقدار کمی دارچین، عسل یا حتی خرما میل کنید. در ضمن افرادی که مشکلات گوارشی دارند یا سرماخورده هستند بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کنند. توجه داشته باشید که خنکی چای ماچا حتی بیشتر از چای سبز است که به دلیل وجود پودر برگ سبز چای در آن است. به همین دلیل بهتر است در هنگام مصرف آن را در نظر داشته باشید و از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

مزایای چای ماچا چیست؟

خواص چای ماچا بسیار است و به همین دلیل امروزه بسیاری از افراد ترجیح می دهند به طور مرتب از آن استفاده کنند و حتی آن را با چای سیاه جایگزین کنند. در زیر در مورد خواص این دمنوش صحبت خواهیم کرد:

بهبود سلامت پوست

ماچا به دلیل وجود ویتامین C می تواند برای سلامت پوست بسیار مفید باشد، بنابراین خوردن آن یا استفاده از آن برای تهیه انواع ماسک های خانگی می تواند نقش مهمی در بهبود سلامت پوست و روشن شدن آن داشته باشد.

مبارزه با سرطان

طبق تحقیقات، مصرف چای ماچا می تواند احتمال ابتلا به سرطان را در انسان کاهش دهد. طبق مطالعات، زنانی که روزانه چای سبز و چای ماچا مصرف می‌کنند، کمتر از سایر زنان مستعد ابتلا به سرطان هستند.

جلوگیری کردن از دیابت نوع 2

برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف چای ماچا می تواند ترشح انسولین را در بدن تا حدودی افزایش دهد. به همین دلیل گزینه خوبی برای مبارزه با دیابت نوع 2 محسوب می شود و علاوه بر آن مصرف این ماده باعث تنظیم سطح قند خون و حتی کاهش آن می شود. البته قبل از شروع مصرف این چای بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش وزن

یکی از منحصر به فردترین خواص چای ماچا این است که به کاهش وزن و چربی سوزی کمک می کند. چای ماچا یک ترفند معجزه آسا برای کاهش وزن است و مصرف منظم و طولانی ماچا باعث تحریک فرآیندهای شیمیایی خاصی در بدن می شود و در نتیجه به تجزیه مولکول های چربی کمک می کند. بسیاری از کارشناسان به ورزشکاران توصیه می کنند که در حین ورزش از یک فنجان از این دمنوش گیاهی استفاده کنند تا متابولیسم بدنشان افزایش یافته و سریعتر وزن کم کنند. به طور کلی، چای ماچا را می توان یکی از قوی ترین گیاهان برای کاهش وزن و چربی سوزی دانست.

بهبود عملکرد مغز

طبق یک مطالعه و بررسی کلی، مصرف چای ماچا می تواند نقش مهمی در رفع اختلالات شناختی داشته باشد. معمولاً مشکلات مغزی مختلفی بعد از 65 سالگی رخ می دهد و مصرف برخی ترکیبات گیاهی حاوی آنتی اکسیدان یا استفاده از چای ماچا می تواند احتمال ابتلا به آلزایمر، زوال عقل و بیماری پارکینسون را در سنین پایین کاهش دهد.

کاهش کلسترول

بر اساس مطالعه ای که بر روی افرادی که ماچا مصرف می کردند، انجام شد، افرادی که روزانه و به طور منظم از آن استفاده می کردند، سطح کلسترول LDL کمتری نسبت به سایر افراد داشتند. به عبارت دیگر، در صورت مصرف روزانه و اعتدال از این ماده، می توانید شاهد کنترل یا کاهش کلسترول بد خون خود باشید.

بهبود باروری مردان

اگر بخواهیم به طور دقیق تری توضیح دهیم که چای ماچا چه فوایدی دارد، باید به بهبود باروری مردان نیز اشاره کنیم. مطالعه ای که بر روی مردان در چین انجام شد نشان می دهد که نوشیدن این نوشیدنی تعداد و غلظت اسپرم را افزایش می دهد و می تواند نرخ باروری را افزایش دهد. ماچا حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان پلی فنلی است که ترکیبات آن از سلول های اندام های تولید مثل محافظت می کند و باروری را بهبود می بخشد.

فشار خون پایین

مصرف منظم چای ماچا باعث کاهش فشار خون می شود، دلیل این امر این است که مصرف این ماده نقش مهمی در آرامش رگ های خونی و بهبود جریان خون دارد. همچنین التهاب را کاهش می دهد، بنابراین اگر فشار خون بالا دارید، حتما هر روز ماچا مصرف کنید.

آخرین کلمه

در این مقاله به طور مفصل به این موضوع پرداخته ایم که چای ماچا چیست و چه فواید و خواصی دارد. همانطور که در مورد چای ماچا می دانید، این محصول از ترکیبات سالم و مغذی بسیاری تشکیل شده است که می توانید با خوردن آن به بهبود سلامت خود کمک کنید. چای ماچا از اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان های مختلف، ترکیبات گیاهی سالم و مواد معدنی مختلف تشکیل شده است که می توانید جایگزین چای سیاه شده و در وعده صبحانه برای تامین انرژی خود استفاده کنید. در نظر داشته باشید که برای بهره مندی از تمامی خواص ماچا، این محصول را از فروشگاه های اصیل و اصیل خریداری کنید.

علاوه بر این بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید و روزانه فقط یک یا دو فنجان از آن میل کنید. اگر دچار مشکلات یا بیماری های جدی مانند نوسانات فشار خون یا قند خون بالا هستید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کرده و سپس با خیال راحت از آن استفاده کنید تا از تمام خواص و فواید آن بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا